Twee jaar geleden heeft Google een ‘mobile friendly’ label gelanceerd. Deze had als doel om aan te geven of een website voor mobiel gebruik is geoptimaliseerd en zo betere zoekresultaten te generen voor de gebruiker. Aangezien nu 85% van de websites aan het label voldoet heeft Google het label verwijderd. Alhoewel mobielvriendelijkheid van de site nog steeds een belangrijke ranking factor blijft. Om de gebruikersvriendelijkheid te verhogen rolt Google per januari 2017 een nieuwe update uit die mobiele websites waarin pop-ups de content blokkeren minder hoog zullen gaan ranken.
Gebruikers sneller de juiste content laten vinden
Nu veel websites voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd en je geen teksten meer hoeft te lezen zonder in te zoomen, zijn er nog steeds enkele obstakels om de content snel en duidelijk te kunnen lezen. Bijvoorbeeld opdringerige pop-ups die de content blokkeren. Daarom geeft Google aan een nieuwe update te implementeren om mobiele websites waar pop-ups de content blokkeren minder hoog te laten ranken.
Voorbeelden van pop-up technieken die afgekeurd worden
Het gaat met name om technieken die ervoor zorgen dat de belangrijkste content op de pagina minder toegankelijk is voor de gebruiker.
- Het tonen van een pop-up die de belangrijkste inhoud dekt, nadat de gebruiker via het zoekresultaat direct op je website belandt en waardoor die content dus niet zichtbaar is (1).
- Directe vertoning van een stand alone pop-up die de gebruiker eerst moet omzeilen, voordat de content te bereiken is (2).
- Gebruik van een layout waar de pagina boven de vouw  op een stand alone pop-up lijkt en de belangrijkste content pas zichtbaar is onder de vouw van de pagina (3).
Voorbeelden van pop-up technieken die wel mogen
Daarentegen zijn er nog enkele technieken die als pop-up geïnterpreteerd kunnen worden, maar nog steeds toegestaan zullen worden.
- Pop-ups die ingaan op de wetgeving, zoals cookies of leeftijdscontrole (1).
- Login vensters die als pop-up verschijnen omdat de content niet publiekelijk indexeerbaar mag zijn. Bijvoorbeeld voor de privé inhoud van een zorgverlener, e-mail of een betalingssysteem (2).
- Pop-up banners die een acceptabele grootte van het scherm innemen en voor de gebruiker eenvoudig zijn weg te klikken. Bijvoorbeeld als je op een site van een bank zit en zij tonen een pop-up banner die meldt dat er ook een mobiele app beschikbaar is (3).
We houden de ontwikkelingen en de effecten daarvan voor je in de gaten. Heb je vragen? Neem dan gerust contact op!
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)