30 oktober 2020

Microsoft lanceert Clarity als nieuwe gratis gebruikersgedrag analyse tool

5 minuten lezen
Webanalytics

Microsoft heeft eind oktober 2020 Clarity gelanceerd. Clarity is een gratis gebruikersgedrag analyse tool die claimt volledig privacyvriendelijk te zijn en niet de website vertraagt. SDIM is uiteraard meteen in deze nieuwe tool gedoken. Onze bevindingen over Clarity, de features en of het een serieuze concurrent kan zijn voor bijvoorbeeld Hotjar, lees je in deze blog.

Clarity is de tool waarmee Microsoft nadrukkelijk zich wil gaan bemoeien met de online analytics markt. Microsoft heeft ervoor gekozen om zich te richten op de gebruikersgedrag analyse kant hiervan. Het gaat dus niet de strijd aan met Google Analytics, maar biedt zelfs een integratie met Google Analytics aan. Clarity focust zich meer op engagement statistieken zoals klikken, scrollen, website performance en debugging informatie. Het moet dus meer gezien worden als een concurrent van Hotjar en andere gedragsanalyse tools. SDIM’s eerste indruk? Hotjar moet zich zorgen gaan maken.

Bij de introductie van Clarity heeft Microsoft bewust de keuze gemaakt voor minder is meer. Het is niet alleen voor de experts, maar ook mensen die minder ervaring hebben met gedragsanalyse tools kunnen direct aan de slag. Hierdoor zijn er maar een aantal rapporten die gebruikersgedrag analyseren, maar wel precies de rapporten en statistieken die nodig zijn. Hierover zometeen meer. Daarnaast voldoet het volgens Microsoft geheel aan de AVG, dus kan iedereen met een website het meteen plaatsen hardcoded of via Google Tag Manager. Ook heeft Clarity maar een minimale impact op de laadsnelheid van pagina’s. Kortom: Microsoft heeft de instapdrempel zo laag mogelijk gemaakt en het toegankelijk gemaakt voor alle soorten gebruikers.

Zoals al eerder gezegd heeft Microsoft zich nadrukkelijk gericht op alle soorten gebruikers qua ervaringsniveaus. De rapporten zijn ingedeeld aan de hand van drie overkoepelende categorieën: Dashboard, Recordings en Heatmaps.

In het dashboard zijn algemene statistieken opgenomen zoals het aantal sessies, gebruikers en pagina’s per sessie. Dit zijn statistieken die bekend zijn vanuit Google Analytics. De rest van de statistieken zijn unieker en staan hieronder op een rijtje.

  • Dead clicks: Dit geeft het percentage sessies mee waarin geklikt is op een niet klikbaar element. Handig om te analyseren welke elementen klikbaar zouden moeten zijn.
  • Rage clicks: Het percentage sessies waarin snel veelvuldig geklikt is in een specifiek gebied. Dit toont duidelijk wanneer een bezoeker frustratie heeft ervaren.
  • Excessive scrolling: Percentage sessies waarin er meer gescrold wordt door een pagina dan verwacht.
  • Quickbacks: percentage sessies waarin er snel is terug geklikt naar de vorige pagina.
Voorbeeld statistiek: rage clicks per sessie

Voorbeeld statistiek: rage clicks per sessie

Bij al deze statistieken is er direct onder de statistiek een button om de recordings oftewel video’s van de gebruikers te zien. Deze video’s tonen dus waar een bezoeker gefrustreerd was of mogelijk een niet klikbaar element tegenkwam.

Verder zijn er nog algemenere statistieken beschikbaar in het dashboard.

  • Populaire pages: meest populaire pagina’s
  • Referrers: vanuit welke bron komen bezoekers op de website
  • Countries: vanuit welk land komen bezoekers op de website
  • Browsers
  • Devices: welk apparaat gebruiken bezoekers
  • Operating system: welk besturingssysteem gebruiken de bezoekers.
Populaire pagina’s inclusief klikbare heatmaps en recordings

Populaire pagina’s inclusief klikbare heatmaps en recordings

Bij deze algemene statistieken is het niet alleen mogelijk om de video’s van bezoekers terug te kijken zoals bij de al eerder genoemde statistieken, maar ook een heatmap, allemaal meteen voor die specifieke pagina of groep gebruikers.

Samenvattend: Het dashboard biedt precies de benodigde statistieken voor diepere analyse. Het gebruiksvriendelijke karakter en de inrichting van meteen recordings of heatmap bekijken van een bepaalde groep gebruikers of pagina maakt het gemakkelijk in gebruik en intuïtief.

Hier kunnen specifieke video’s of recordings gekeken worden van bezoekers. Cruciaal is het instellen van filters, zodat gerichter video’s bekeken kunnen worden. Hier kunnen handmatig de filters aangeklikt worden zoals te zien in het dashboard. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld vaste klanten met meer dan 2 sessies te bekijken of bezoekers die langer dan 2 minuten op de website zijn geweest.

Recordings filters in Microsoft Clarity

Recordings filters in Microsoft Clarity

Heatmaps geven precies weer waar precies op is geklikt op een pagina en hoe vaak. Dit wordt visueel afgebeeld op een anonieme versie van de website zelf, wat het goed interpreteerbaar maakt. Hier kan bijvoorbeeld precies gezien worden of er bijvoorbeeld vaker bezoekers klikken op dat ene niet klikbare element dat je tegenkwam in een recording. Het is sinds 14 januari 2021 ook mogelijk om in de heatmaps scroll gedrag te zien.

Heatmap voorbeeld – Klikken op pijlen

Heatmap voorbeeld – Klikken op pijlen

Microsoft Clarity implementatie is redelijk eenvoudig. Het kan hardcoded op elke pagina in de <head> worden geplaatst of via Google Tag Manager. Binnen de setup module van Clarity zelf staat precies uitgelegd hoe dit geïmplementeerd kan worden op verschillende soorten websites inclusief stappenplan. Het betreft maar 1 tracking code, additionele setup is niet direct nodig. Mocht je aangepaste tags willen toevoegen aan Clarity, dan is dat wel mogelijk.

Een van de voordelen van Clarity is de koppeling met Google Analytics. Door Clarity te koppelen aan Google Analytics zijn de recordings van specifieke bezoekers terug te vinden in Google Analytics. Stel, een bezoeker valt dus op in Google Analytics qua gedrag, dan kan deze bezoeker zijn of haar gedrag geanalyseerd worden in Clarity. Selecteer in Google Analytics de aangepaste dimensie ‘Clarity Playback URL’ en zie precies welke video bij welke bezoeker hoort. Dit gebeurt overigens niet bij alle bezoekers. Deze directe koppeling tussen Google Analytics en Clarity is een groot gemis in andere gebruikersgedrag analyse tools zoals Hotjar.

Alles samenvattend lijkt Clarity meer dan een geduchte concurrent voor Hotjar. Clarity werkt intuïtief, laagdrempelig, weinig insteltijd nodig en heeft een koppeling met Google Analytics. Het biedt informatie die anders niet voorhanden is en vult je huidige Google Analytics implementatie perfect aan. Daarnaast natuurlijk het grootste voordeel: het is volledig gratis. Of je nu 10 bezoekers per dag heeft op je website of 100.000. Kortom: gebruik zo snel mogelijk Clarity als je nog geen gebruik maakt van een gebruikersgedrag analyse tool.

Hopelijk ga je nu zo snel mogelijk aan de gang met Clarity als je nog niet een soortgelijke tool gebruikte. Het kan natuurlijk voorkomen dat je er niet uitkomt met de implementatie van Clarity. Ook kan het zijn dat je vragen hebt over hoe je de data kan interpreteren of wat je er vervolgens mee kunt. Laat dit dan gerust weten in de reacties of neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat SDIM voor jouw organisatie kan betekenen.

Content

hulp nodig bij cro?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *