Steeds meer Nederlandse webshops hebben zich aangesloten bij Amazon, en dat is ook niet gek, want Amazon is wereldwijd een van de grootste marktplaatsen. Vooralsnog staat Amazon in Nederland op de zesde plek als grootste online verkoper, maar in landen als Engeland en Duitsland kun je al serieuze omzet behalen. Net als bol.com werkt Amazon via het CPS-model (Cost-Per-Sale), wat inhoudt dat je een vaste commissie betaalt over de orderwaarde. Reken op een gemiddelde commissie van 10 tot 15%.
Amazon Sponsored Products
Net als bij bol.com is het bij Amazon ook mogelijk om producten extra onder de aandacht te brengen via een Cost per Click-campagne. Voor een adverteerder die net begint bij Amazon kan dit een verstandige keuze zijn, omdat je op deze manier een stuk zichtbaarder bent. Wanneer je zoekt op ‘Go pro camera’ zie je onderstaande gesponsorde promotie, wat in feite een banner is.
Een voorwaarde om te kunnen starten met Amazon Sponsored Products is dat je een actief verkopersaccount hebt. Bij het aanmaken van dit account kun je ervoor kiezen om handmatig advertenties aan te maken of geautomatiseerd via een productfeed of API-koppeling. Deze laatste twee opties zijn aan te raden wanneer je met veel producten adverteert. Het aanmaken van zo’n campagne kan eenvoudig via tools als Channable.
Hulp nodig van een
gecertificeerde Amazon specialist?
Aanmaken Sponsored Products-campagne
Bij het aanmaken van een Sponsored Products-campagne heb je de mogelijkheid om alle producten uit je verkopersaccount te kiezen of een selectie hiervan. Het loont om onderzoek te doen naar producten op Amazon met flinke concurrentie. Bij dit soort producten zal het namelijk lastig zijn om als nieuwe adverteerder organisch vertoond te worden en kan het in je voordeel werken om deze producten in te zetten via Sponsored Products. Voor producten op Amazon waarop weinig concurrentie is, zal het inzetten van Sponsored Products minder interessant zijn.
Net als bij sommige Google-campagnetypen kun je bij Amazon kiezen tussen een geautomatiseerde en een handmatige campagne. Als nieuwe adverteerder heb je nog geen data om op te sturen en daarom is het handig om in het begin te kiezen voor de geautomatiseerde versie. Amazon kiest dan zelf op welke zoekopdrachten of welke pagina’s de producten worden vertoond. Als adverteerder heb je wel de mogelijkheid om een Cost per Click (CPC) mee te geven, hoewel Amazon ook een suggestie doet op basis van de categorieën waarin de producten zich bevinden.
Optimalisatie Sponsored Products
Na verloop van tijd zie je in je Amazon-account onder andere impressies, klikken en conversies en is het mogelijk diverse nuttige rapportages te downloaden. SDIM adviseert altijd om uitgebreid deze rapportages te analyseren. Het is namelijk goed mogelijk dat jouw producten worden vertoond op irrelevante zoektermen of dat er veel klikken zijn gemeten, maar dat die niet tot een order hebben geleid. Om dit goed te onderzoeken kun je bijvoorbeeld een extra campagne aanmaken die volledig is ingericht op de beste zoekwoorden, maar waarin bovenal ook uitsluitingszoekwoorden zijn opgenomen.
Door continu te monitoren en te testen is het uiteindelijk de bedoeling dat de campagnes steeds specifieker worden en dat de automatisch campagnes geleidelijk aan worden afgebouwd. Deze strategie is vergelijkbaar met de inzet van Dynamic Search Ads in Google Ads.
De enorme potentie van Amazon
SDIM ziet Amazon als een platform met enorme potentie, ook voor de Nederlandse webshopeigenaar. De verwachting is dat Amazon blijft groeien en uiteindelijk ook in Nederland een invloedrijke speler zal worden. De adverteerder die nu al op Amazon.de adverteert, plukt daar uiteindelijk de vruchten van en kan zijn kennis direct inzetten wanneer Amazon de Nederlandse markt verovert. Heb je vragen over Amazon of wil je testen met Sponsored Products, neem dan contact op met een van de Amazon-specialisten van SDIM. Ze helpen je graag op weg.
Reacties (0)