Google heeft aangekondigd dat de werking van de Responsive Search Ads binnen het advertentieplatform gaat veranderen. In de nieuwste update introduceert Google AI-gedreven aanpassingen die adverteerders in staat moeten stellen om relevantere, effectievere en flexibele Responsive Search Ads (RSA’s) op te zetten. SDIM neemt je graag mee in de veranderingen die Google aankondigt.
Dynamische assetcombinaties
De update van Google maakt de opzet van RSA’s dynamischer. De AI-algoritmes waarmee Google werkt, serveren op basis van realtime data de meest optimale combinatie van koppen en beschrijvingen op dat moment uit. Dit maakt het mogelijk dat Google advertenties weergeeft zonder beschrijving wanneer de zoekmachine denkt dat dit het resultaat verbetert.
Koppen inzetten als sitelinks
Bij een deep-dive in de campagneresultaten zie je altijd wel een aantal koppen die niet of nauwelijks uitleveren. Met de update kan Google ook ongebruikte koppen weergeven als sitelinks. Google plaatst achter deze koppen de URL die al aan de advertentie gekoppeld staat als bestemming. De verwachting is dat de CTR hierdoor toeneemt.
Resultaatverbetering door AI in Responsive Search Ads
Wat dit precies gaat doen qua resultaat is nu nog niet met zekerheid te zeggen. De verwachting is wel dat het campagneresultaat in termen van CTR en conversie verder zal verbeteren, doordat advertenties beter worden afgestemd op de zoekopdracht van jouw potentiële klanten. Advertenties zijn relevanter en door het toevoegen van extra sitelinks ook beter zichtbaar. Google biedt in een combinatierapport de mogelijkheid om te analyseren welke koppen en beschrijvingen het meest bijdragen aan jouw campagneresultaat zodat je hiermee je campagnes verder kunt optimaliseren. Dit werd tijd, want tot nu toe was het inzicht wat we per asset kregen zeer beperkt.
Hoe houd je controle op je advertentiecontent in Paid Search?
Adverteerders blijven controle houden over de kernboodschap door koppen en/of beschrijvingen die je écht wilt vertonen vast te pinnen. AI zorgt voor een optimale weergave van de overige content afgestemd op de zoekintentie van de gebruiker. Het is hier wat SDIM betreft wel belangrijk om automatische tekstaanvullingen en het automatisch genereren van assets uit te schakelen wanneer je grip wilt houden op de assets die Google mag weergeven.
Hoe kijkt SDIM naar deze ontwikkeling?
SDIM kijkt met gemengde positiviteit naar deze ontwikkeling. We verwachten dat het toevoegen van meer AI in de bepaling welke koppen en/of beschrijvingen worden weergegeven een positief effect gaat hebben op het eindresultaat. Onduidelijk is nog wel wat het effect op de campagneresultaten is op de korte termijn wanneer een leerfase ontstaat.
Het blijft voor ons wel afwachten in hoeverre adverteerders controle blijven houden op de advertentiecontent die wordt weergegeven. Zeker voor adverteerders die veel belang hechten aan het eenduidig uitdragen van merkboodschap en kernwaarden is het afwachten welke impact de update heeft en of de toegevoegde sitelinks wel écht relevant blijken te zijn.
Wil je meer weten over het behalen van resultaat met Google Ads Search campagnes? Of ben je benieuwd of jouw campagne juist is opgezet om het meeste rendement te genereren? Neem dan contact met ons op.
Hulp van een Google expert?
Reacties (0)