
2025 is nog maar een paar maanden oud, maar Google heeft al een aantal interessante updates doorgevoerd. Het zelf selecteren van de plaatsingen is weer een belangrijke update voor iedereen die Demand Gen campagnes heeft draaien. In deze blog lees je wat er verandert en wat jij kunt doen om jouw campagnes het best neer te zetten.
Wat is Demand Gen ook alweer?
Het campagnetype Demand Gen is voortgekomen uit het oude campagnetype ‘Discovery’ Vanuit Discovery campagnes kon je ads worden vertoond op de Discovery feed, Gmail en een deel van YouTube. Sinds begin 2024 zijn alle oude Discovery campagnes automatisch overgezet naar Demand Gen campagnes. Binnen Demand Gen campagnes zijn de bestaande plaatsingen uitgebreid naar YouTube In-Stream en YouTube Shorts.
Met de overgang naar het nieuwe campagnetype met extra plaatsingen, gaf Google ook de optie om andere biedstrategieën in te zetten. Waar de biedstrategieën van Discovery campagnes vooral gericht waren op de onderste laag van de funnel, richt Demand Gen zich met de biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ ook op de middelste laag, de Consideration- of Think-fase.
Een van de meest interessante wijzigingen van het campagnetype was misschien wel de optie om lookalike audiences in te zetten. Lookalike doelgroepen waren voorheen beschikbaar binnen het YouTube netwerk, maar deze werden ook uitgefaseerd. Met de komst van Demand Gen campagnes, kregen adverteerders weer de mogelijkheid om deze in te zetten.
Wat verandert er binnen Demand Gen campagnes?
In de basis verandert er niet veel binnen het campagnetype, behalve dat de adverteerder meer controle behoudt over zijn of haar campagnes. Op advertentiegroepniveau kan de adverteerder nu kiezen of de verschillende plaatsingen binnen YouTube, Discover, Gmail en het Display Netwerk meegenomen moet worden als plaatsing.
Wat vindt SDIM van deze ontwikkeling?
De laatste maanden zien we dat Google meer handvatten biedt aan adverteerders als het gaat om campagnetypes en de controle daarvan. Zo is het campagnetype Performance Max binnen Google Grants accounts eind 2024 uitgerold en kunnen adverteerders sinds kort eenvoudig zoekwoorden uitsluiten binnen Performance Max campagnes. Vooral deze laatste ontwikkeling is er een die flink wordt toegejuicht in het PPC-landschap. Dit zijn signalen dat Google beter aan het luisteren is naar de adverteerders.
In de basis adviseren we om niet lukraak verschillende plaatsingen uit te sluiten, zonder een plan hierbij te hebben. Helaas hebben we momenteel nog niet veel inzicht in de prestaties per plaatsing, dus is het lastig om plaatsingen hierop af te rekenen. Wanneer het in de toekomst mogelijk is om de resultaten per kanaal in te zien binnen Demand Gen campagnes, wordt dit natuurlijk nog interessanter. Als je weet dat jouw doelgroep vooral op YouTube Shorts actief is, kan het verstandig zijn om de overige plaatsingen uit te sluiten. Dit is echter geen ‘One-size-fits-all-approach’ en verschilt per campagne, doelgroep en creative.
Hulp nodig met Demand Gen?
Reacties (0)