9 januari 2020

Magento Migratie? Houd rekening met SEO

4 minuten lezen
Magento logo

Niet altijd houden webbureaus rekening met de impact op de online vindbaarheid die een website migratie met zich mee brengt. Zij missen vaak de ervaring en tools om een juiste SEO migratie uit te voeren. Wanneer een migratie niet goed uitgevoerd wordt, kan dit zeer negatieve gevolgen hebben voor de online vindbaarheid van een webshop. Zo mis je dus direct organische omzet. Lees in dit blog waarom je rekening moet houden met SEO.

Maak je nog gebruik van Magento 1? Grote kans dat je al heeft gelezen dat de support voor Magento 1 stopt. Ook is de kans groot dat je benaderd bent door een web development bureau dat adviseert om zo snel mogelijk over te stappen naar Magento 2 of een ander CMS.

In juni 2020 is het zover. Na een uitstel van 2 jaar gaat de support voor Magento 1 stoppen en komen er geen updates meer. Dit betekent onder andere dat mogelijke veiligheidslekken niet meer opgelost worden. Van Magento 1 overstappen naar Magento 2 is niet slechts een update, maar een overstap naar een compleet nieuw CMS. Het is dus niet noodzakelijk om over te stappen naar Magento 2, maar ook WordPress, Shopware, CCVshop, Lightspeed of een ander (custom) CMS is mogelijk.

Een goede start is om een complete audit van de huidige website te doen. Waar schort de huidige website aan en wat moet er verbeterd worden. Ben je niet tevreden over je huidige design? Dit is een mooi moment om de webshop in een moderner jasje te stoppen. Is de huidige site erg traag? Een goed moment om tijdens de bouw van de nieuwe site extra te focussen op snelheid. Kan de site gebruiksvriendelijker? Focus je op de bezoeker van jouw website en breng de klantreis in kaart. Is het conversiepercentage laag? Richt je dan op conversie-optimalisatie van de nieuwe website.

Kies vooral een CMS met de functionaliteiten die aan jouw wensen voldoet. Ga voor een webdevelopment partij die ervaring heeft met website migraties en vraag om referenties. Vaak wordt ten onrechte beweerd dat WooCommerce niet met meer dan 1000 producten overweg kan. Klinkklare onzin. Voor hele grote webshops met honderdduizend producten is het echter wel verstandig om voor een CMS als Magento 2 te kiezen. Elk CMS heeft zo zijn sterke punten en zijn beperkingen. Na de keuze voor het CMS is het zaak om een juiste developer te vinden. Er is groot verschil in kwaliteit. Ga in gesprek met meerdere partijen en bekijk cases van websites die in essentie gelijk zijn met die van jou.

Zorg er altijd voor dat SEO en CRO (conversie-optimalisatie) wordt meegenomen met de ontwikkeling van een nieuwe website. Al bij het design is het belangrijk om rekening te houden met onder andere:

  • De indeling van de content op pagina’s
  • Menu & navigatie
  • Het ideale conversiepad
  • Gebruik van kleur
  • Keuze van afbeeldingen
  • Responsiveness
  • Optimaliseren van formulieren

Tijdens de ontwikkeling van de website is het een must om SEO mee te nemen. De website voor livegang optimaliseren scheelt achteraf veel development (opruim)werk. Er zijn enorm veel punten om vooraf rekening mee te houden. Een aantal voorbeelden:

Het is uitermate belangrijk, en we kunnen dit niet vaak genoeg benadrukken, dat de migratie juist gepland wordt. Een overhaaste en niet goed uitgevoerde migratie zorgt er namelijk voor dat men direct organische omzet misloopt. Een migratie kan, zeker na een redesign van de website, zorgen voor een (kleine) dip in organisch verkeer. Ook hier dien je in de planning rekening mee te houden. Plan bijvoorbeeld een website migratie niet in de maand die voor jouw webshop het belangrijkst is qua omzet.

De tijd die in een migratie gaat zitten is afhankelijk van de grootte van de website. Alle oude URL’s moeten ruim van te voren in kaart worden gebracht. Deze moeten later geredirect worden naar de nieuwe site. Het eenvoudigst is om dit te doen met een redirect tabel. Verstandig is om dit te doen met behulp van een SEO specialist. Vaak heeft de website meer URL’s dan in eerste instantie gedacht wordt. Met een complete redirect tabel vergeet je geen pagina’s en verlies je niet onnodig autoriteit.

Staat de definitieve structuur van de nieuwe site en zijn alle pagina’s gevuld met content, dan is het zaak om alle oude URL’s aan de nieuwe URL’s te mappen. Dit is het moment dat de migratie uitvoerig getest moet worden op de testomgeving. Zo voorkom je eventuele fouten. Plan na het testen een moment van livegang in. Doe dit niet op vrijdagmiddag vlak voor het weekend. Gaat er wat mis, dan zijn degene die het moeten oplossen meestal pas maandagochtend weer beschikbaar. Stem met alle betrokken partijen de juiste datum en tijd af!

Na livegang moet de migratie uiteraard weer getest worden. Vergeet tevens niet om de meting van de nieuwe website juist in te stellen.Gebruik ook een rank tracker om de belangrijkste zoekwoorden te monitoren.

Bij een migratie van een nieuwe website komt veel kijken. Het is belangrijk om hier zo vroeg mogelijk een SEO specialist voor in te schakelen. Een mislukte migratie kan catastrofale gevolgen hebben voor de omzet.
SDIM heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van SEO migraties. Wij zijn zelf geen webbureau, maar een specialist op gebied van organische vindbaarheid. Hierdoor kunnen we kritisch kijken naar een juiste implementatie. Ga je overstappen naar een ander CMS of een ander domein? Zorg er dan voor dat je zo vroeg mogelijk rekening houdt met SEO!

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *