Wat zijn long-tail keywords?
Long-tail keywords zijn zoektermen die doorgaans specifieker van aard zijn en kennen dus minder maandelijks zoekvolume dan ‘short-tail keywords’. De naam ‘long-tail’ verwijst naar het lange stuk in een lijndiagram die je krijgt als je het aantal zoekwoorden tegenover het maandelijks zoekvolume zet. Deze ‘lange staart’ omvat bijna alle ingevoerde zoektermen ter wereld.
Long-tail keywords: zoekwoorden in de ‘lange staart’
Long-tail keywords worden een stuk minder gezocht dan generieke, short-tail keywords. Dit is duidelijk te zien in de verhouding tussen de zoektermen en het zoekvolume. Zo wordt slechts een fractie van alle ingevoerde zoektermen meer dan 100.000 keer per maand gezocht. Dit terwijl meer dan 75% van de gezochte zoektermen slechts een maandelijks zoekvolume van 0 tot 10 heeft. Bijvoorbeeld: de zoekterm ‘schoenen’ wordt vele mate vaker gezocht (135.000 keer per maand) dan ‘zwarte schoenen met hoge hakken’ (10 keer per maand). Deze laatste zoekterm is dus een voorbeeld van een long-tail zoekwoord.
Bron: semrush.com
Voordelen van long-tail keywords
Alle zoektermen kunnen grofweg ingedeeld worden in drie categorieën: short-tail keywords, middle-tail keywords en long tail keywords. Op de short-tail keywords zit een enorm hoog zoekvolume, alleen de concurrentie op dit zoekwoord is dan ook gigantisch. Wordt de term specifieker, dan vallen er steeds meer websites af doordat zij volgens de zoekmachine niet het beste antwoord bieden op de zoekterm. Hierdoor is het relatief makkelijker om op long-tail zoekwoorden te ranken dan op short-tail. Als bijkomend voordeel wil het ook zo zijn dat long-term zoekwoorden een relatief beter conversiepercentage kennen. Dit benadrukt het belang van long-tail zoekwoorden en een goed zoektermonderzoek. Dit is de basis voor een gedegen content en meta data optimalisatie.
Leuk feitje: Google heeft aangegeven dat één op de zeven ingevoerde zoektermen nog nooit eerder door iemand gezocht zijn. Dit geeft dus aan hoeveel long-tail zoekwoorden er zijn.
neem contact op met een specialist
Reacties (0)