7 januari 2019 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Vergroot je lokale zichtbaarheid met local SEO

4 minuten lezen
PHIL Haarlem

Lokale organische vindbaarheid is voor veel bedrijven erg belangrijk. Veel zoekopdrachten hebben een lokale zoekintentie en zoekmachines zoals Google gebruiken locatiegegevens om zo relevant mogelijke resultaten te tonen. Lokale SEO is een strategie die bedrijven helpt hoger te scoren in zoekmachines zoals Google voor zoekopdrachten met betrekking tot uw locatie of regio.

Stel je bent op zoek naar een restaurant in een onbekende stad en zoekt enkel op restaurant. Op basis van deze informatie toont Google restaurants bij jou in de buurt. Wanneer je een zoekopdracht “restaurant Haarlem” gebruikt, dan toont Google restaurants in Haarlem. Ben jij restauranteigenaar in Haarlem en je wil meer mensen in je restaurant, dan loont het om zo goed mogelijk online vindbaar te zijn voor relevante zoekers.
De resultaten die in Google Zoeken verschijnen, worden de local 3-pack genoemd. De local 3-pack toont de drie meest relevante zoekresultaten in de buurt van de bezoeker in een overzicht. Hieronder een voorbeeld:

  • Relevantie: Dit betekent dat het resultaat nauw verwant is aan de zoekopdracht. De resultaten getoond voor een  zoekopdracht vegan restaurant Haarlem zijn ook daadwerkelijk vegan restaurants en geen algemenere restaurants
  • De afstand. Hoe dichter de afstand tussen de gebruiker en het lokale resultaat hoe groter de kans is dat dit bedrijf getoond wordt
  • Prominentie: Dit verwijst naar hoe bekend je bedrijf is. Bijvoorbeeld het aantal online vermeldingen, de reviews, de populariteit etc.

Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) is een essentieel hulpmiddel voor lokale SEO en de online zichtbaarheid van bedrijven. Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun informatie kunnen weergeven in Google Zoeken en Google Maps. Een geoptimaliseerd profiel zorgt voor betere zichtbaarheid in lokale zoekresultaten en Google Maps. Het profiel toont direct bruikbare informatie zoals openingstijden, adres en reviews, wat de kans vergroot dat een bezoeker daadwerkelijk klant wordt. Een geoptimaliseerd volledig profiel bestaat uit:

  • Correcte bedrijfsgegevens (NAP) en openingstijden. Voer allereerst alle bedrijfsgegevens in. Klanten kunnen zo zien waar jouw bedrijf gevestigd is, wat je doet en wanneer ze bij je terecht kunnen. Plaats daarna het fysieke adres en telefoonnummer, de juiste categorie(ën) en een uitgebreide beschrijving van jouw bedrijf
  • De juiste bedrijfscategorie, producten en diensten. Google bedrijfsprofiel biedt de mogelijkheid aan te geven wat voor type bedrijf je bent en welke producten en diensten je levert.
  • Foto’s en video’s. Kies voor eigen gemaakte foto’s boven stockfoto’s. Het kan een foto van het team zijn, een foto van een klus in de betreffende locatie of een foto van een evenement waar je bedrijf staat.
  • Positieve reviews over je bedrijf. Dit is een van de belangrijkste factoren. Voornamelijk het aantal en de kwaliteit van de reviews (ook vergeleken met concurrenten).
  • Reageren onder reviews. Doe dit zowel op positieve als negatieve reviews.
  • Regelmatige updates en posts plaatsen over je bedrijf. Geef informatie over wijzigingen in een organisatie. Bijvoorbeeld een uitbreiding van het assortiment of een andere belangrijke update.
  • Koppelen van je social media accounts. In Google bedrijfsprofiel kan je social media accounts koppelen.

Wanneer je een fysieke winkel of winkels hebt, raadzaam om een aparte pagina (en URL) te maken voor elke fysieke locatie. Deze pagina bevat alle relevante informatie over de locatie. Denk hierbij aan:

  • Omschrijving van de locatie
  • Routebeschrijving/routekaart (auto, ov, fiets, lopen etc.)
  • Parkeermogelijkheid
  • Openingstijden
  • Contactmogelijkheden zoals telefoon, e-mail, whatsapp etc.  
  • Betaalmogelijkheden
  • Relevante afbeeldingen/sfeerimpressie
  • Andere zaken zoals keurmerken, garanties of andere relevante informatie

Koppel de URL van de locatiepagina aan je Google bedrijfsprofiel. Zo zorg je dat wanneer mensen op de website meer informatie willen zien over een vestiging, zij landen op de juiste pagina. Geef ook een UTM tag mee zodat je inzichtelijk hebt welk websiteverkeer via Google bedrijfsprofiel binnenkomt. Maak per locatie een andere UTM tag aan (voorbeeld: https://www.sdim.nl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=mybusiness)

Zorg bij het creëren van de pagina ook dat belangrijkste SEO elementen juist staan:

  • Zorg dat de locatie en de bedrijfsnaam in de paginatitel zijn opgenomen.
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm in combinatie met de locatie in de URL.
  • Vergeet niet de plaatspagina’s op een prominente plek in de navigatie toe te voegen, zodat informatie over de fysieke locaties eenvoudig te vinden is. Gedragssignalen van gebruikers, zoals klikgedrag en engagement, worden door Google meegenomen in de beoordeling van lokale relevantie.
  • Meerdere locaties? Zorg er wel voor dat elke pagina uniek is en eigen informatie bevat.

Kwalitatieve backlinks van lokale, relevante en gezaghebbende websites versterken de autoriteit van een bedrijf ook in de lokale zoekopdrachten. Populaire winkels die over het verloop van tijd veel vertrouwen hebben opgebouwd en regelmatig in (lokale) media worden genoemd, krijgen de voorkeur bij het rangschikken van resultaten

Middels structured data kan je zoekmachines op een gestructureerde manier informatie geven over jouw bedrijf. Denk hierbij aan de openingstijden, de locatie, contactgegevens, enzovoort. Dit kan leiden tot rijkere zoekresultaten met extra informatie zoals reviews, openingstijden en adresgegevens, wat de aandacht van potentiële klanten trekt. Dit kan je doen met structured data types als Organization of LocalBusiness. 

Zoekmachine

Aan de slag met local SEO?

Contact

Reacties (2)

30 augustus 2024

Local SEO kan echt een verschil maken voor bedrijven die lokaal gevonden willen worden. Het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-profiel, het verzamelen van reviews, en het gebruik van lokale zoekwoorden op je website zijn cruciaal om beter zichtbaar te worden in zoekmachines.

D
17 juni 2024

We zijn opzoek naar een SEO bedrijf dat voornamelijk zich richt op Locaal en organische.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *