De funnel is namelijk meer dan zomaar een model, het is een trechter. En het principe dat geldt, is dat hoe meer consumenten je er aan de bovenkant in propt, hoe meer je er uiteindelijk overhoudt in de action fase.
Als een klant bij ons aanklopt, krijgen wij bij SDIM meestal de volgende wensen: ik wil graag meer conversies, bereik en/of aankopen. Geen probleem, want we helpen je graag. Dat doen we met behulp van de marketing funnel.
Als je als bedrijf wilt groeien is ons eerste advies; zorg voor een goede basis. Dit realiseren wij door jouw merk in de action fase van de funnel volledig te optimaliseren. Bingo! Meer conversies, bereik en aankopen.
De action fase uitgespeeld?
Ok, de basis staat en je kunt alle consumenten bedienen die zich in de action fase bevinden. Stel dat zijn er 2 à 3 per maand. Wat zou het mooi zijn als dit aantal zou stijgen, alleen jouw ads in de action fase staan al als een huis. Dan is er maar één ding dat je kan doen, namelijk terug naar de funnel.
De funnel is namelijk meer dan zomaar een model, het is een trechter. En het principe dat geldt, is dat hoe meer consumenten je er aan de bovenkant in propt, hoe meer je er uiteindelijk overhoudt in de action fase. So let’s do the math.
Wat je uit de bovenstaande afbeelding kan halen, is dat als je hypothetisch gezien 100 personen bereikt in de awareness fase, er 25 daarvan in de action fase belanden. In ieder geval meer mensen dan als je in awareness fase maar 10 mensen zou bereiken. Alleen rijst dan de vraag; hoe zorg ik ervoor dat er meer mensen in die funnel komen?
Hero-Hub-Hygiene loves de funnel
Sommige combinaties zijn goud, zoals mayo en pindasaus of doperwten en wortels. Dat is ook het geval met de funnel en het Hero-Hub-Hygiene model. Deze modellen worden beide vaak los van elkaar gebruikt door marketeers. En eigenlijk is dat best vreemd, want dit is de gouden combinatie om je upper funnel doelstellingen te behalen.
Hero content is jouw motor om de funnel te vullen aan de bovenkant in de awareness fase. Met hub en hygiene bedien je de mensen die zich bevinden in de consideration fase.
Hero content is jouw eyecatcher en draait puur om emotie. Het moet zorgen voor binding met jouw merk. Denk hier aan een (online) commercial of (digitale) poster. Het doel van deze content is niet conversie, maar naamsbekendheid en positieve associatie.
Met hero content heb je de kans om goed uit te pakken, daarom doe je dit één à twee per jaar. Het zorgt namelijk voor een thema dat je terug kan laten keren in de content die je inzet voor de andere fases.
Hub content is content waar het draait om verdieping en binding met jouw merk. Deze content is frequent terugkerende content, zoals een videoserie, blogs of bijvoorbeeld een wekelijkse podcast.
Hygiene content is misschien wel de belangrijkste onderdeel van de Hero-Hub-Hygiene contentstrategie. Klinkt long tail marketing bekend? Dit is long tail marketing. Hygiene content is de content waarop je gevonden wordt. Denk hierbij aan begrippenlijsten, how-to tutorials of unboxing videos.
Een mooi neveneffect van een goede hygiene contentlaag is dat deze bijdraagt aan de autoriteit van jouw merk. Iets wat leidend is bij consumenten als ze een keuze maken.
Let’s make the magic happen
Het Hero-Hub-Hygiene model is gelijk een goede basis om een contentkalender te maken. Hero 1 Ã 2 per jaar, hub frequent terugkerend, laten we dat even houden op maandelijks, en hygiene is always on. Hieronder zie je hoe dat eruit kan zien.
Natuurlijk tweak je dit naar je eigen wens, waar je rekening houdt met momenten die belangrijk zijn voor het gevoel van jouw merk. Maar de basis blijft hetzelfde.
Samenvattend komt het neer op het volgende: zorg dat je zoveel mensen in de funnel krijgt. Dit krijg je voor elkaar met de bewezen contentstrategie Hero-Hub-Hygiene. Dan ben je klaar voor the next level in online marketing!
Reacties (0)