7 maart 2025

4 voordelen van een keuzehulp voor B2c & b2b

3 minuten lezen
Keuzehulp afbeelding

Wil jij de conversieratio van je site verhogen? Overweeg dan om guided selling met een keuzehulp toe te passen. Daarmee maak je het voor je bezoekers makkelijker om het product te vinden dat het beste bij ze past. Een keuzehulp stelt laagdrempelige vragen om producten weg te filteren en komt zo tot een productaanbeveling die volledig is afgestemd op de wensen van de bezoeker.

Stel je hebt een fietsenwinkel, dan kun je met een keuzehulp vragen stellen als:

  • Wel of niet elektrisch?
  • Waarvoor ga je de fiets gebruiken?
  • Hoe vaak fiets je?
  • Wil je een hoge of een lage frame?
  • Welke kleur fiets wil je?
(Voorbeeld van een keuzehulp vraag voor fietsen)

Wat het meest van belang is bij het maken van een keuzehulp is het stellen van de juiste vragen. De vragen moeten makkelijk te begrijpen zijn en snel beantwoord kunnen worden. Vermijd daarom open vragen en vragen van een hoog kennisniveau. 

Bij SDIM kunnen we je helpen met bedenken van de beste vragen. 

Het grootste voordeel van guided selling met een keuzehulp is het wegnemen van twijfels en keuzestress verminderen. De aankoop van een nieuw product, vooral een duurder technisch product, kan voor veel consumenten een zware opgave zijn. Een webshop kan wel duizenden artikelen hebben met uiteenlopende technische specificaties. Een keuzehulp filtert dit allemaal weg en toont alleen het product dat aansluit bij de wensen van de bezoeker.

Met een keuzehulp kan een bezoeker binnen een paar klikken het juiste product vinden. Dit scheelt erg veel tijd dat anders besteed zou zijn aan heen en weer klikken tussen producten, filters toepassen en productbeschrijvingen lezen.

Bezoekers krijgen een productaanbeveling op basis van hun eigen input, hierdoor is de aanbeveling persoonlijk en voelen ze meer verbinding met het product.

Meestal geeft een keuzehulp meer dan 1 productaanbeveling. Zo kunnen bezoekers gemakkelijk de best passende producten vergelijken aan de hand van hun eigen criteria. 

Een keuzehulp verbetert dus de klantervaring en daar heeft jouw bedrijf ook veel profijt van. Wat het precies oplevert, lichten we hieronder verder toe.

  • Meer conversies en omzet: Een keuzehulp maakt het aankooptraject makkelijker en sneller door het aantal stappen en drempels te verlagen. Dit resulteert in een lagere afhaak en meer aankopen.
  • Minder retour: Een keuzehulp vindt het product dat het beste bij de bezoeker past, dus is de kans op een miskoop kleiner en zullen ze de bestelling minder snel retourneren.  
  • Lagere klantenservice kosten: Klanten die met de keuzehulp het juiste product vinden en bestellen, zullen geen gebruik hoeven maken van de klantenservice voor advies of om hun product te retourneren.
  • Betere beoordelingen: Hoe beter het gekochte product bij de klant past, hoe tevredener ze zullen zijn met hun aankoop. Dit zorgt voor tevreden klanten die het product positief beoordelen.
  • Klantinzichten: De antwoorden die bezoekers geven op een keuzehulp geven veel inzicht in hun wensen en behoeften. Met deze informatie kunnen ook andere onderdelen binnen de organisatie geoptimaliseerd worden, zoals de website en advertenties.

Een keuzehulp is dus niet alleen goed voor de klantervaring, maar ook voor de prestaties van jouw bedrijf. 

Er zijn veel partijen die keuzehulp tooling aanbieden. Nederlandse aanbieders zijn onder andere:

Bij SDIM kunnen we jou helpen met het vinden van de juiste tool voor het behalen van jouw doelstellingen. 

Als de onderstaande criteria van toepassing zijn op jouw producten, dan is een keuzehulp absoluut het overwegen waard:

  • Je hebt een breed en diep assortiment
  • Producten zijn moeilijk te onderscheiden
  • Producten hebben zeer technische specificaties
  • Producten hebben veel varianten
  • Bezoekers hebben advies nodig om het juiste product te vinden

Productgroepen waar een keuzehulp veel waarde kan leveren zijn onder andere:

  • Sanitair
  • Vervoersmiddelen
  • Woning: deuren, verlichting, airconditioning, vloeren
  • Outdoor gear
  • Supplementen
  • Elektronica
  • Sportkleding
  • Dierenvoeding

Keuzehulp implementatie door SDIM

Wil jij aan de slag met een keuzehulp om je conversies te verhogen? Neem dan contact op met onze CRO specialisten. Zij helpen jou bij het vinden en opzetten van de keuzehulp, zodat jij de beste resultaten behaalt.

Content

Vragen over keuzehulp tooling?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *