Naarmate de vervelende gevolgen van het coronavirus toenemen, zien we dat veel bedrijven ervoor kiezen om hun online activiteiten tijdelijk te onderbreken. In dit blog geven we een aantal aanbevelingen om je bedrijf online te pauzeren.
Het tijdelijk onderbreken van bepaalde online activiteiten kan een oplossing zijn, maar het is erg belangrijk om rekening te houden met de gevolgen. Wanneer de situatie rondom het coronavirus voorbij is, wil je natuurlijk niet dat het online pauzeren een nadelig effect heeft gehad op je positie in Google. Daarnaast zijn er ook bepaalde kansen die deze situatie met zich meebrengt. In ons blog over de kansen op gebied van SEO en zoekvolume-monitoring in deze moeilijke tijd gaan wij hier dieper op in.
De aanbevelingen in dit blog zijn van toepassing op elk bedrijf met een online aanwezigheid, maar voornamelijk voor bedrijven die de online verkoop van hun producten en/of diensten hebben onderbroken.
Beperk de functionaliteit van de website
We gaan er natuurlijk allemaal vanuit dat deze situatie tijdelijk is. Je kunt je website online houden en de functionaliteit tijdelijk beperken. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat producten niet op voorraad zijn of het winkelwagentje en het afrekenproces uitschakelen. Deze aanpak zorgt ervoor dat de negatieve gevolgen voor je website binnen de zoekresultaten van Google minimaal zijn. Bezoekers kunnen nog steeds de producten vinden, reviews lezen of plaatsen en producten toevoegen aan hun verlanglijstjes om later te kopen.
- Schakel de winkelwagen functionaliteit uit: Het uitschakelen van het winkelwagentje is eenvoudig en verandert niets aan de zichtbaarheid van je site binnen Google Search.
- Vertel je klanten wat er aan de hand is: toon een banner of pop-up met informatie voor je bezoekers, zodat ze op de hoogte zijn van de status van het bedrijf. Vermeld vooraf de gevolgen van het coronavirus zoals langere verzendtijd en ophaal- of bezorgopties, zodat bezoekers vooraf weten waar ze aan toe zijn.
- Werk gestructureerde gegevens bij: Als je site structured data gebruikt (zoals producten, boeken, evenementen), zorg er dan voor dat je deze op de juiste manier aanpast. Zo kun je de huidige beschikbaarheid van producten aanpassen of de status van evenementen wijzigen naar geannuleerd. Als je bedrijf een fysieke winkel heeft, werk dan de gestructureerde gegevens van Local Business bij om de huidige openingstijden weer te geven.
- Controleer je Merchant Center feed: als je Merchant Center gebruikt, volg je de praktische tips voor het ‘availability’ attribuut.
- Laat Google weten welke updates je uitvoert: Gebruik Google Search Console om Google te vragen bepaalde pagina’s opnieuw te crawlen. Wanneer het gaat om een groot aantal pagina’s, bijvoorbeeld al je productpagina’s, gebruik dan sitemaps.
De gehele website uitschakelen
Als laatste redmiddel zou je kunnen denken aan het offline halen van je hele website. Dit is een extreme maatregel die slechts voor een korte periode van een aantal dagen kan worden genomen. Indien de website voor langere tijd wordt uitgeschakeld zal dit enorme gevolgen hebben voor de website in de zoekresultaten, zelfs als het op een juiste manier is uitgevoerd. Wij adviseren ten zeerste om in plaats van het uitschakelen van de website alleen bepaalde functionaliteiten te beperken, zoals hierboven beschreven. Houd er rekening mee dat je klanten mogelijk informatie willen vinden over je producten, je diensten en je bedrijf, zelfs als je op dit moment niets verkoopt.
Overige aanbevelingen
- Als je evenementen organiseert, bekijk dan ons helpcentrum artikel over evenementen in de zoekresultaten van Google waarin we uitleggen hoe je gestructureerde gegevens gebruikt om de status van een evenement aan te passen naar geannuleerd, uitgesteld of virtueel evenement.
- Bekijk de richtlijnen van Google Mijn Bedrijf over het wijzigen van je openingstijden of het aangeven van tijdelijke sluitingen.
- Als je adverteert via Google Ads. Denk dan na over het effect van de corona crisis op je Google Ads biedstrategieën.
FAQ
We beantwoorden een aantal veelgestelde vragen over het pauzeren van online activiteiten.
Wat als ik de site maar een paar weken sluit?
Het volledig sluiten van een website, zelfs voor slechts een paar weken, kan negatieve gevolgen hebben voor de indexering van je site door Google. We raden je aan de functionaliteit van de site te beperken. Houd er rekening mee dat gebruikers mogelijk ook informatie willen vinden over je producten, je diensten en je bedrijf, zelfs als je momenteel niets verkoopt.
Wat als ik alle niet-essentiële producten wil uitsluiten?
Dat is prima. Zorg ervoor dat mensen de niet-essentiële producten niet kunnen kopen door de functionaliteit van de website te beperken.
Kan ik Google vragen om in deze periode minder te crawlen?
Ja, je kunt het crawlen beperken in Google Search Console, hoewel dit in de meeste gevallen niet wordt aanbevolen. Het beperken van crawlen kan namelijk effect hebben op de actualiteit van je pagina’s in de zoekresultaten. Het kan bijvoorbeeld langer duren voordat Google Search aangeeft dat al je producten momenteel niet beschikbaar zijn. Aan de andere kant, als het crawlen van Googlebot kritische problemen met de serverbronnen veroorzaakt, is dit een goede aanpak. We raden je in dat geval aan een reminder in te stellen om de crawlsnelheid weer aan te passen zodra je van plan bent weer zaken te gaan doen.
Hoe krijg ik een pagina snel geïndexeerd of bijgewerkt?
Gebruik Google Search Console om Google te vragen een beperkt aantal pagina’s opnieuw te crawlen Gebruik sitemaps voor een groter aantal pagina’s (bijvoorbeeld al je productpagina’s).
Heb je nog vragen na het lezen van dit blog? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je graag!
Reacties (0)