De tijd vliegt. En ook in AdWords land is er niet stilgezeten in 2011. Hieronder een selectie van een aantal belangrijke ontwikkelingen waar SDIM nog graag even op terug wil blikken.
Koppeling Merchant Center <—> Ads
Één van de grootste, zo niet de grootste ontwikkeling van het afgelopen jaar is de introductie van Google Shopping. Webshops kunnen met behulp van het Google Merchant Center hun complete productaanbod koppelen aan deze prijsvergelijker van Google, die begin mei 2011 is geïntroduceerd in Nederland. Zowel in Google Shopping als in de organische zoekresultaten worden foto’s en korte productomschrijvingen van producten vertoond.
Naast de koppeling in de organische (gratis) resultaten, is het mogelijk om de producten in Ads advertenties te vertonen als zogenoemde productextensies. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat je advertenties worden voorzien van nóg meer relevante informatie, wat over het algemeen ook nog eens resulteert in een hogere CTR en kwaliteitsscore.
Google +1
In 2011 is Google meer en meer ‘social gegaan’. Met de komst van de +1 button (afgeleide van de Facebook ‘like’ button) is het mogelijk om – laten we het even beperken tot de zoekmachine Google – de organische zoekresultaten en Ads (display)advertenties te ranken. Ben je positief over een website/webshop, dan heb je de mogelijkheid (mits ingelogd met een Google account) om een +1 te geven door op de button te klikken.
Recensies in Google Ads advertenties
Sinds kort kun je klantbeoordelingen doorplaatsen in Google Ads advertenties. In de organische resultaten wordt dit al enige tijd weergegeven, maar sinds kort worden de recensies uit Google Shopping ook gebruikt voor AdWords. Vertoningen van recensies in advertenties zijn onder meer afhankelijk van de volgende criteria:
– 30 unieke recensies, beoordeeld met minimaal vier sterren.
– 10 hiervan dienen geschreven te zijn in de taal van de Google interface van de gebruiker.
Adverteren op Smartphones/Tablets
Sinds 2011 biedt Google AdWords de mogelijkheid om specifiek op tablets te adverteren. In Nederland (en België) kan dit op netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile en de besturingssystemen Android (uiteraard!) iOS en webOS. Het voordeel hiervan is dat je kostenefficiënt je doelgroep kunt bereiken.
Ads Voorspellingen 2012
Ads steeds prominenter
Misschien is het je nooit opgevallen: met de tijd zijn de bovenste drie advertenties die Google vertoond, telkens een stukje verder uit elkaar geplaatst. In het begin werden deze advertenties met exact dezelfde regelafstand als de organische resultaten vertoond. Inmiddels is deze afstand een stuk vergroot, waardoor advertenties prominenter in beeld zijn. Dit is het begin geweest van de alsmaar groeiende invloed van Google Ads. En verwacht wordt dat dit alleen nog maar meer zal toenemen. Op dit moment wordt er geëxperimenteerd met de plaats/positie van advertenties.
Invloed social
Vanuit verschillende hoeken wordt verwacht dat de ‘social’ strategie van Google een enorme macht zal gaan uitoefenen in de wereld van social media in combinatie met personalised search. Met de komst van het social media platform Google Plus zal getracht worden om het web nog beter af te stemmen op de gebruiker. Op dit moment is er al een tijdje sprake van personalised search, wat standaard is ingeschakeld en persoonlijke voorkeuren automatisch verwerkt in de zoekresultaten. In 2012 wordt verwacht dat de zoekresultaten per persoon meer en meer gaan verschillen. Dit brengt met zich mee dat op SEO gebied ‘vervuiling’ zal gaan ontstaan, want als je bijvoorbeeld je eigen website vaak in Google opzoekt, zal je website bovenaan de organische resultaten verschijnen, terwijl de werkelijke positie van de website hoogstwaarschijnlijk lager ligt. Voor Ads zal dit betekenen dat advertenties steeds specifieker per persoon worden weergegeven, waardoor automatisch de relevantie van jouw Ads vertoningen toeneemt.
Bovenstaande voorspellingen zijn gebaseerd op slechts een selectie van de ontwikkelingen die gaande zijn. We’ll keep you posted in 2012!
Advies over Ads nodig?
Reacties (0)