Daan Aussems over Friends of Search 2025: “Hoe ervaren je ook bent, je doet altijd nieuwe inzichten op”

Op 13 maart is het weer tijd voor hét search event van Nederland: Friends of Search. Daan Aussems, SEO Product Lead bij SDIM, slaat geen editie over en gaat volgens zijn eigen berekeningen al voor de vijfde keer. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn ervaringen en verwachtingen.
Hoi Daan, jij bent al vaak bij Friends of Search geweest de afgelopen jaren. Dit wordt je vijfde keer. Waarom blijf jij naar dit event gaan?
Ja, ik moest het opzoeken, maar volgens mij wordt het inderdaad de vijfde keer. De reden dat ik geen editie wil missen, is de kwaliteit van het evenement. Hiermee bedoel ik de kwaliteit van de sprekers, de inhoud, maar ook de gehele organisatie en locatie. Het is het beste search evenement in Nederland. Soms is een keuze voor een presentatie erg lastig, omdat er zoveel goede onderwerpen zijn. Verder is het heel gezellig en is het leuk om bij te praten met andere vakidioten.
De afgelopen jaren heb ik een aantal keer wat dingen opgepakt om de organisatie te ondersteunen, zoals het interviewen van sprekers voorafgaand aan het evenement. Dan is het ook wel leuk om deze mensen te zien spreken.
Veel verschillende invalshoeken
Vanuit SDIM nemen we elk jaar klanten mee naar Friends of Search. Wat maakt het een must voor organisaties om dit soort events te bezoeken? En voor welke personen binnen organisaties?
Ik denk om een aantal redenen. De sprekers zijn vaak de toppers in de search industrie en zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen. Hoe ervaren je ook bent, je doet altijd nieuwe inzichten op. Deze kan je dan weer toepassen in je werk. De presentaties zijn vaak een combinatie van ontwikkeling en praktische tips. Ook hebben de sprekers verschillende achtergronden, waardoor je veel verschillende invalshoeken meekrijgt.
Gezien de diversiteit van de sprekers, is het ook voor een groter publiek interessant. Uiteraard is het voor elke search specialist (SEO/PPC) een must. Maar ook mensen met bredere rollen, zoals marketing manager of CMO/CEO, of juist specifieke rollen zoals developer of content specialist, kunnen er zeker veel leren.
Is er een spreker waar jij naar uitkijkt om te zien? En waarom?
Persoonlijk kijk ik altijd uit naar de meer technische onderwerpen en cases. Waarom? Ik denk dat ik daar persoonlijk nog het meeste van leer. Ik ga sowieso naar de presentatie “What search engines and humans want in a website” en de case van Binance. Verder kijk ik erg uit naar de presentatie van Bastian Grimm, aangezien ik zijn content al een hele tijd volg.
Inspelen op de rol van AI
Kan jij uit het programma een onderwerp of presentatie toelichten waarvan jij vindt dat bezoekers die moeten volgen?
Veel organisaties hebben vragen over de rol die AI gaat spelen in de toekomst van search en hoe je je online marketing strategie daar op af kunt stemmen. Dit jaar zijn er veel presentaties die dit onderwerp aanstippen. Ik denk dat de presentaties van Rand Fishkin, Jes Scholz en Wil Reynolds erg waardevol zijn om daar meer een beeld van te krijgen. Google in Amerika loopt over het algemeen iets voor op Europa, aangezien features daar eerder worden uitgerold. Door daar al mee bezig te zijn, is het mogelijk om op lange termijn een concurrentievoordeel te ontwikkelen.
Met korting naar Friends of Search?
Als medeorganisator en trotse hoofdsponsor kan SDIM je 20% korting geven op een toegangsticket. Claim je korting op onze Friends of Search pagina.
MEER OVER SEO EN SEARCH ADS?
Reacties (0)