7 september 2010

Interne zoekopdrachten meten in Google Analytics

2 minuten lezen
Janel en Kenneth van SDIM met Google Analytics

Als je actief bezig bent met zoekmachine optimalisatie (SEO), dien je zeker niet de interne zoekmachine van je eigen website vergeten. Uit de interne zoekmachine en de daarin gebruikte zoekopdrachten van je website kun je immers veel nuttige informatie halen die je kunt gebruiken bij de zoekmachine optimalisatie activiteiten. Maar ook voor je website usability wordt de interne zoekmachine van je website steeds belangrijker.

Als je een interne zoekfunctionaliteit op je website hebt, moet je de interne zoekopdrachten natuurlijk wel kunnen meten. De belangrijkste voorwaarde om de gebruikte zoekwoorden in je interne zoekmachine te kunnen meten, is de opbouw van de URL. Als het zoekwoord namelijk als parameter terugkomt in de URL, kan het meten van de interne zoekmachine relatief makkelijk worden ingesteld in de profielinstellingen van je Google Analytics account. Vraag je webbouwer hier om of neem gerust contact op met SDIM voor vrijblijvend advies.

Als je je Google Analytics account dusdanig hebt ingesteld dat je bezoekers die gebruik maken van de interne zoekmachine functionaliteit kunt meten, kun je in Google Analytics de antwoorden op de volgende vragen achterhalen:

  1. Hoeveel bezoekers maken gebruik van de interne zoekmachine?
  2. Hoe waardevol zijn de bezoekers die gebruik maken van de interne zoekmachine, als het gaat om het aantal online bestellingen?

Gebruik de informatie uit je Google Analytics account met betrekking tot kwalitatieve zoekopdrachten in je interne zoekmachine voor het creëren van nieuwe zoekmachine optimalisatie mogelijkheden. Wellicht zitten er tussen de intern gebruikte zoekopdrachten wel juweeltjes van keywords tussen, waarop je potentie ziet als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

Voor de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de interne zoekmachine dien je de volgende vragen in Google Analytics te achterhalen:

  1. Wat is het uitstappercentage van bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren in je interne zoekmachine?
  2. Hoeveel resultaten zien bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren gemiddeld op een resultatenpagina?

Krijgen je website bezoekers vaak een resultatenpagina die leeg is? Of zie je een hoog uitstappercentage naar aanleiding van een resultatenpagina? Dan is het tijd om je interne zoekmachine gebruiksvriendelijker te maken. Steeds meer mensen weten inmiddels de interne zoekmachine van websites te vinden, dus het effect van de kwaliteit er van heeft een steeds grotere impact op de usability van je website.

Wil je aan de slag met zoekmachine optimalisatie of de tracking van je zoekmachine optimalisatie inspanningen in Google Analytics? Vraag de Google Analytics experts van SDIM gerust om advies.

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *