Mogelijk ben je de afgelopen tijd ook berichten tegengekomen over Intelligent Tracking Prevention en een update over de Facebook pixel. Je bent dan niet de enige. Ook wij worden bestookt met vragen over de laatste wijzigingen op gebied van Tracking Prevention. Maar wat betekent dit precies voor jou? En wat moet je nu gaan doen?
First-party en third-party cookies
Om duidelijk uit te kunnen leggen wat deze nieuwe ontwikkelingen voor je betekenen, is het belangrijk om te weten wat first-party en third-party cookies zijn. Cookies zijn niets meer dan tekstbestanden die op je computer worden opgeslagen door browsers. Hierin staan gegevens over je opgeslagen. Een cookie kan bijvoorbeeld functioneel worden gebruikt om je ingelogd te blijven houden als je later de site weer bezoekt, maar kan ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt om je over websites heen te kunnen volgen. Een first-party cookie wordt in dit verhaal geplaatst door de website die je op dat moment bezoekt, een third-party cookie wordt geplaatst door een andere partij (vaak een advertentienetwerk). Voorbeeld: indien je www.sdim.nl bezoekt, dan kunnen er cookies worden geplaatst op naam van .sdim.nl (first-party) of op naam van derde partijen zoals .doubleclick.net of .facebook.com (third-party).
Intelligent Tracking Prevention 1.0
Vorig jaar introduceerde Apple Intelligent Tracking Prevention 1.0 binnen hun Safari browser. Met deze nieuwe feature werden third-party cookies na 24 uur niet meer bruikbaar. Apple geeft aan dat ze dit doen om de gebruiker te beschermen zodat er geen (privacygevoelige) gegevens meer worden gedeeld met derde partijen. Voor de online marketeer heeft dit als gevolg dat je na 24 uur voor Safari gebruikers geen conversies meer registreert voor netwerken die gebruik maken van een third-party cookie. Het opbouwen van remarketinglijsten wordt daarmee ook belemmerd. Omdat deze third-party cookies pas na 24 uur niet meer beschikbaar werden gemaakt, vielen de gevolgen in de praktijk mee.
Intelligent Tracking Prevention 2.0
Hadden we eindelijk het Intelligent Tracking Prevention 1.0 verhaal achter de rug, toen kwam Apple met Intelligent Tracking Prevention 2.0. Hierin gaat Apple nog een stukje verder met het blokkeren van third-party cookies. Deze cookies worden niet meer na 24 uur onbruikbaar, maar worden direct geblokkeerd! De gebruiker krijgt daarbij wel de optie om de cookies van derde partijen te accepteren, maar wordt standaard dus niet meer gedaan. In de praktijk kan dit tot gevolg hebben dat je conversie- en remarketingdata mist van alle Safari gebruikers als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google Ads of Facebook Ads.
Bedrijven als Google en Facebook staan gelukkig niet stil bij deze ontwikkelingen. Vorig jaar kwam Google al met oplossingen waaronder de Conversion Linker waarmee gegevens in een first-party cookie worden opgeslagen. Nu komt ook Facebook met een antwoord op deze kwestie.
Hulp nodig van onze data experts?
Intelligent Tracking Prevention 2.2
Om het verhaal een extra staartje te geven komt Apple wederom met een update op het ‘ITP’ verhaal. We hebben al geleerd dat third-party cookies standaard worden geblokkeerd door Apple in je Safari browser. De oplossing was om cookies first-party op te slaan. Om toch gebruik te maken van de third-party data, werden deze gegevens via de url meegestuurd (denk aan de Conversion Linker). Hier steekt Apple nu een stokje voor.
Met ITP 2.2 zorgt Apple ervoor dat first-party cookies na 24 uur worden verwijderd indien de cookie wordt geplaatst op een pagina waar gebruik wordt gemaakt van klikdata in de url. Voorbeeld:
- https://www.voorbeeld.nl/?clickID=123
Apple herkent dat er via de url vanuit een ander domein klikgegevens worden meegestuurd waarna de cookie die op dat moment wordt geplaatst na 24 uur wordt verwijderd.
Intelligent Tracking Prevention 2.3
Met de komst van ITP werd gezocht naar alternatieve methodes om data van derde partijen op te slaan zonder daarbij gebruik te maken van cookies. Klikdata die via een url wordt meegestuurd (bijv. https://www.voorbeeld.nl/?clickID=123) werd door sommige partijen niet meer in een cookie opgeslagen, maar via een andere first-party methode zoals de localStorage van de browser. Ook hier komt Apple met een antwoord.
Op 23 september 2019 heeft Apple ITP 2.3 aangekondigd. Hiermee wordt een halt toegeroepen voor het gebruik van first-party methodes om klikdata op te slaan zonder gebruik te maken van cookies. Dit werkt als volgt:
- Apple identificeert een website waarbij klikgegevens worden meegestuurd via de url (bijv. https://www.voorbeeld.nl/?clickID=123) en markeert deze voor het verwijderen van first-party data die niet in cookies staan opgeslagen.
- Na zeven dagen van inactiviteit op de website waar de first-party gegevens zijn opgeslagen worden alle gegevens die niet in een cookie staan verwijderd.
Enhanced Tracking Protection (Firefox)
Niet alleen Apple, maar ook Mozilla heeft inmiddels stappen ondernomen om de privacy van de gebruiker te beschermen. Mozilla heeft op 3 september 2019 Enhanced Tracking Protection aangekondigd in Firefox. Met deze nieuwe toepassing in de browser worden third-party tracking cookies standaard geblokkeerd. Daarnaast zorgt deze functie er ook voor dat scripts door ‘cryptominers‘ en ‘fingerprinters‘ standaard worden geblokkeerd.
Update 1: Third-party cookies worden volledig geblokkeerd (Safari)
Het is 24 maart 2020 en Safari komt met de volgende ITP update: third-party cookies worden volledig geblokkeerd. Dit lijkt een grote update, maar valt in de praktijk erg mee. Sinds de komst van ITP in 2017 zijn er vele updates gekomen waarmee third-party cookies meer en meer werden geblokkeerd. Deze update laat duidelijk weten dat nu alle third-party cookies geblokkeerd gaan worden en hier geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Deze blokkades hebben er al voor gezorgd dat partijen als Google en Facebook gebruik zijn gaan maken van first-party cookies om hun klikdata in op te slaan. Het is nu wachten op volgende updates waarbij ook first-party cookies strenger worden aangepakt waarin campagnegegevens worden opgeslagen.
Update 2: Uitgebreide Intelligent Tracking Prevention voor alle grote browsers in iOS 14 en iPadOS 14
Het is 16 september 2020 en Apple komt weer met een grote ITP update. Deze update heeft niet alleen invloed op Safari, maar ook op andere grote browsers in iOS 14 en iPadOS 14 zoals onder andere Chrome, Edge en Firefox. Deze update is vrij technische en heeft invloed op meerdere gebieden. Google Tag Manager guru Simo Ahava gaat hier uitgebreid in op de technische kant. De belangrijkste punten van deze update voor online marketeers heeft SDIM samengevat hieronder:
- Alle third party cookies worden geblockt in alle browsers op iOS en iPadOS standaard.
- Cookies geschreven door JavaScript hebben verloop datum van maximaal 7 dagen sinds de laatste keer dat de cookie is veranderd.
- Cross-site referrers zijn afgezwakt naar alleen het verwijzende domein
- Algoritmische classificatie van domeinen waarmee wordt gecommuniceerd naar de website. Dit algoritme kijkt ernaar of de tracking gebruikt wordt voor cross-site tracking. Mocht het algoritme dit oppakken, dan volgen er beperkingen
- Alle opslag van cookies en internal storage wordt gewist als de gebruiker geen direct contact gehad heeft met het specifieke domein in 30 dagen tijd.
- Stuurt dit domein verkeer naar andere websites met extra parameters in de url (zoals autotagging of UTM tags), dan hebben JavaScript cookies een houdbaarheidsdatum van 24 uur.
- Niet de gehele referrer string wordt meegeschoten vanuit het geclassificeerde domein naar andere websites.
Gevolgen Intelligent Tracking Prevention vanaf iOS 14 en iPadOS 14
Dit zijn grote wijzigingen wat betreft tracking en attributie voor online marketeers. Uiteraard heeft deze update dan ook flinke gevolgen:
- Cross-site targeting en het maken van profielen valt weg op mobiele apparaten met iOS 14. Voor Google’s DoubleClick netwerk zal het bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn om uitgebreide profielen te maken van gebruikers over meerdere websites heen. Facebook is hierdoor al afgestapt van cross-site tracking in de third-party context en de verwachting is dat de rest gaat volgen.
- Meer gebruik van fingerprinting. Dit is een methode die kijkt naar meerdere unieke statistieken van een bezoeker’s browser. Echter zullen zulke oplossingen uit het grijze gebied ook aangepakt worden volgens Apple.
- Google Analytics gaat meer ‘Nieuwe’ gebruikers hebben, doordat de Google Analytics cookie minder lang houdbaar is. Het wordt dus nog belangrijker om goed om te gaan met de eigen first-party data voor iedereen met een website. Op deze manier kunt u beter een gebruiker herkennen over een langere termijn heen.
Heb je vragen over dit (lastige) onderwerp of wil je zeker weten of bij je website alle instellingen goed staan zodat je het maximale haalt uit jouw online campagnes, neem dan gerust contact met ons op!
Reacties (0)