6 juli 2023

Instagram lanceert Twitter-concurrent Threads: verschuift deze app het landschap?

4 minuten lezen
Social Media op telefoon

Dinsdagochtend 4 juli maakte Instagram-CEO Adam Mosseri het (per ongeluk?) al bekend: donderdag rollen we een nieuwe app uit. Als socialmediaspecialisten doken we hier uiteraard direct bovenop. Maar er was weinig te vinden en het eerdere bericht was al uit de lucht. Threads, wat zal het zijn? Dat antwoord moest nog even op zich wachten. Uiteindelijk was het donderdag 6 juli toch echt zo ver: Threads werd groots gelanceerd. 

En dat bleek een succes. Binnen 7 uur had de app meer dan 10 miljoen downloads! We praten je bij.

First things first: wat is Threads eigenlijk? Threads is een nieuwe app waarmee Meta de strijd aangaat met Elon Musk’s Twitter. De app draait namelijk om het delen van tekstberichten en het voeren van publieke conversaties. De app lijkt niet alleen op Twitter, maar werkt ook op eenzelfde manier. Kortom, not so new kid on the block. En aangezien Twitter flink onder vuur ligt, is het helemaal niet zo’n gekke move om hier slim op in te spelen. 

Net zoals Twitter, draait Threads dus om tekst. Maar daarnaast kun je ook gewoon foto’s en video’s toevoegen en deze berichten delen op de tijdlijn van volgers. Deze app is gebouwd door het team van Instagram. Dit betekent dat je ook inlogt met je Instagram-gegevens. Daarnaast is het idee dat je ook dezelfde accounts volgt, je bio hetzelfde is en ook dezelfde blokkeerlijst gehanteerd wordt. Het is daarom een ‘decentrale-app’. Wat betekent dat het socialmediaplatform samenwerkt met andere apps. 

Threads Instagram
Beeld: Instagram persbericht

Het idee achter de app is dat het de ervaring van Instagram uitbreidt naar tekst. Een interessante ontwikkeling. Want als je kijkt naar de huidige tendens in het socialmedialandschap, dan zie je eigenlijk vooral dat alles veel visueler wordt. Vooral wanneer we kijken naar de visie die Meta eerder dit jaar uitsprak tijdens het Social Media Today event. Tijdens deze presentatie gaven zij aan zich vooral te focussen op de ontwikkeling van Metaverse en de focus op visuele belevingen. 

Maar aan de andere kant: er liggen nu grote kansen voor het oprapen nu Twitter geen duidelijke, relevante strategie hanteert. De app Threads heeft zeker een kans van slagen. Daarnaast kopieerde Meta vaker met succes de functies van andere social apps. Denk aan Reels als antwoord op TikTok en Stories als concurrentie tegen Snapchat. Threads is dus een interessante ontwikkeling die wij op de voet gaan volgen!

Een ding is zeker, dat de app binnen een paar uur 10 miljoen downloads zou hebben, had zelfs Meta niet verwacht. Zo schreef Adam Mosseri:

“Things have been hectic behind the scenes this week, most of the Threads team is focused on keeping the app up and fixing all the bugs we’re finding. It feels a little bit like what working at this company felt like 10 years ago, everyone’s rolling up their sleeves, hustling, and trying to help the best they can. We didn’t expect 10s of millions of people to sign up in less than a day, but supporting that is the definition of a champagne problem.”

Update 7 juli 9:47: En dat blijft ook bij Twitter niet onopgemerkt. Een dag ná lancering dreigt Twitter al met een rechtszaak tegen het concurrerende Threads. Meta zou – naar hun zeggen – namelijk oud-medewerkers van de berichtendienst hebben aangetrokken om een kopie van Twitter te bouwen. Hiermee zou Meta zich schuldig maken aan “systematische, opzettelijke en onrechtmatige inbreuk op bedrijfsgeheimen en ander intellectueel eigendom”. (Bron: Nieuwssite Semafor). Ook Elon Musk heeft zich al uitgesproken op Twitter: “Competition is fine, cheating is not”. Wij volgen bij SDIM in elk geval de ontwikkelingen op de voet!

Als je nu helemaal enthousiast bent geworden, dan moeten we je helaas nog eventjes teleurstellen. De app is vooralsnog donderdag 6 juli gelanceerd in onder meer de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Een lancering in de Europese Unie laat nog even op zich wachten. De app wordt nog onderzocht door de Ierse Data Protection Commission (DCP). Er is namelijk nog veel onduidelijk over hoe deze app past binnen de Europese privacywet. De app maakt gebruik van de gegevens van Instagram. Denk hierbij aan locatiegegevens, zoekgeschiedenis en andere gevoelige informatie. De DPC heeft Meta eerder verboden om dit soort cross-app integraties door te voeren. Zo wilde Meta eerder advertenties tonen op WhatsApp op basis van gegevens van Facebook. Wanneer de app in de EU gelanceerd wordt, is dus nog onbekend.

To be continued!

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste socialmedianieuws? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of bekijk onze laatste social updates.

Social media icons

Hulp nodig of vragen over sociale media?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *