“Incorrect Hreflang Implementation” – Google waarschuwt voor foutieve taalinstellingen
Heb je of je webmaster deze periode de melding: “Incorrect Hreflang Implementation” ontvangen via Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)? Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde of ten onrechte geïmplementeerde rel-alternate-hreflang tag op je website staan waardoor Google de internationale targeting mogelijk onjuist interpreteert. Google gebruikt de hreflang tags om de correcte taal of regionale URL aan de juiste gebruikers in de zoekresultaten te tonen. Met andere woorden, als je deze melding ontvangt kan het zijn dat de taal van je website niet altijd wordt begrepen door Google. Dat kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je Belgische website in Nederland wordt vertoond, of andersom.
Wat is internationale targeting?
Internationale targeting wordt gebruikt wanneer je of je websitebeheerder een of meerdere websites beheert die bedoeld zijn voor gebruikers in een specifiek land (multiregionaal) of voor gebruikers die een specifieke taal spreken (meertalig).
Het is belangrijk dat de juiste versie van de website geserveerd kan worden aan een bezoeker in de zoekresultaten. Om ervoor te zorgen dat de website de juiste doelgroep bereikt in de zoekresultaten kan targeting op URL-niveau worden gebruikt.
Targeting op URL-niveau
Voor targeting op URL-niveau kunnen drie verschillende methodes gebruikt worden. Dit kan via XML sitemaps, HTTP-headers of hreflang tags op paginaniveau. De meldingen die verstuurd zijn door Google hebben betrekking op hreflang tags op paginaniveau. In het <head> gedeelte van een webpagina kan de <link rel=”alternate” hreflang=”x” href=”alternatieveURL”> gebruikt worden om alternatieve taalversies voor elke pagina te specificeren. Elke pagina moet een hreflang tag bevatten met een link naar alle andere taalvarianten van de betreffende pagina. Daarnaast moet elke pagina een tag bevatten die terugverwijst naar zichzelf.
Veel voorkomende problemen met internationale targeting:
Wanneer je de melding ‘Incorrect Hreflang Implementation’ in je inbox heeft gekregen is dat hoogstwaarschijnlijk omdat Google op een van onderstaande problemen stuit op je website:
- De website bevat pagina’s met ontbrekende retourtags voor alternatieve taalcodes. Het is van belang dat alle alternatieve pagina’s hreflang tags bevatten waarin alle beschikbare talen op je website worden aangegeven. Wanneer pagina A linkt naar pagina B, moet pagina B teruglinken naar pagina A. Als dit niet het geval is voor alle pagina’s met inhoud in een alternatieve taal die hreflang tags gebruiken, kunnen die annotaties worden genegeerd of onjuist worden geïnterpreteerd door Google.
- Je website bevat onbekende taalcodes. Maak gebruik van de ondersteunde taalwaarden in ISO 639-1-indeling. Geef niet alleen de landcode op. Zoekmachines leiden de taal niet automatisch af op basis van de landcode. Het is wel mogelijk om alleen een taalcode op te geven om je hreflang tags eenvoudiger te maken.
Overige veel voorkomende problemen:
- Op je website is er een verkeerde taal en regiocode geïmplementeerd. Een bekend voorbeeld hiervan is dat de Belgische variant van de website wordt getarget op: “BE”, wat voor Belarus (Wit-Rusland) staat. De juiste manier om België aan te geven is “NL-BE”.
- De inhoud voor elke taal staat niet op afzonderlijke URL’s. Er wordt gebruik gemaakt van cookies om de vertaalde versie van de pagina weer te geven.
- De website maakt gebruik van automatische omleidingen op basis van de waargenomen taal van de gebruiker. Deze omleidingen kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines en gebruikers niet alle versies van je site kunnen zien, ook al zijn deze gespecificeerd in herflang-tags.
Help!
Via de tool hreflang.ninja is het mogelijk om te bekijken of de code op je website correct is geïmplementeerd. Heb je hulp of advies nodig met het implementeren van hreflang tags? Neem dan contact met ons op of laat hieronder een reactie achter.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)