Alweer bijna een jaar geleden heeft Google aangekondigd dat het Google Ads team een verificatie-programma gaat starten die adverteerders moeten doorlopen om advertenties te kunnen blijven inkopen. Dit gold toen voor adverteerders in de Verenigde Staten.
Wat houdt de identiteitsverificatie in?
Google gaat de naam en de locatie controleren van hun adverteerders met behulp van identiteitsverificatie.
Waarom doet Google dit?
Google wil het vertrouwen in het advertentie-ecosysteem vergroten door gebruikers meer informatie over adverteerders te bieden. Dit is een onderdeel van een bredere aanpak om de transparantie, keuze en ook controle voor gebruikers te vergroten.
Wat doet Google met deze informatie?
Google gaat via advertentie kennisgevingen informatie delen met zijn gebruikers waarbij informatie over de adverteerder te zien is. Je vindt een voorbeeld van zo’n advertentie kennisgeving voor Google Ads hieronder.
Waar haalt Google de informatie voor advertentie kennisgevingen vandaan?
De wettelijke naam en de locatie van een adverteerder komen uit de verificatiedocumenten die met Google zijn gedeeld via de identiteitsverificatie. Op moment van schrijven wordt Nederland nog niet genoemd wat betreft het type documenten dat is toegestaan.
Voor de Verenigde Staten moeten organisaties een van onderstaande registratiedocumenten indienen voor identiteitsverificatie:
- W9-formulier.
- Een door de IRS uitgegeven brief of kennisgeving.
- DUNS-certificaat
- Organisaties kunnen ook hun ‘Employer Identification Number’ (EIN) opgeven.
Individuen en gemachtigde vertegenwoordigers moeten een identiteitsbewijs met foto indienen als onderdeel van het verificatieprogramma. Google accepteert de volgende documenten:
- Paspoort
- Door een staat/provincie uitgegeven identiteitsbewijs
- Rijbewijs
- Een permanente verblijfsvergunning of green card
Je vindt een volledige lijst met landen en de daarbij geaccepteerde documenten in het Google Helpcentrum.
Wanneer komt de identiteitsverificatie naar Nederland?
De uitrol van het verificatieprogramma zal volgens Google over meerdere jaren worden verspreid. Het programma is nu in de Verenigde Staten gestart, dus naar verwachting zal het nog enige tijd in beslag nemen voordat Nederland aan de beurt is. De uitrol van dit programma is wereldwijd.
Update 9 maart 2021
In de nacht van 9 maart 2021 ontvingen wij de eerste e-mails waarin Nederlandse klanten werden gevraagd om aan de slag te gaan met de identiteitsverificatie in Google Ads. Dat is een stuk eerder dan verwacht toen we deze blog schreven eind januari.
Heb je ook deze e-mail ontvangen? Je kunt de identiteitsverificatie starten door in de betreffende mail op “aan de slag” te klikken of in de Google Ads Interface op “begin” te klikken en de stappen te doorlopen. Doe dit alsjeblieft zo snel mogelijk, maar sowieso vóór het verstrijken van de deadline die ook genoemd wordt in je Google Ads account. Een voorbeeld van zo’n melding in Google Ads vind je hieronder.
Wat vindt SDIM?
Het geven van meer transparantie aan de gebruikers is absoluut een positieve ontwikkeling. Het merendeel van de adverteerders die eerlijk handelen zullen via dit programma waarschijnlijk (los van de extra werkzaamheden) geen problemen ondervinden. Hopelijk kan het verificatieprogramma het aantal adverteerders dat niet het beste voor heeft met de gebruiker hiermee enigszins reduceren.
We kunnen discussiëren of Google sinds de introductie van Google AdWords in 2000 wellicht eerder soortgelijke programma’s had kunnen starten, maar ik zeg maar zo, beter laat dan nooit.
Reacties (0)