IAB Ad Spend Study H1 2017: Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017
Elk half jaar voert Deloitte in opdracht van IAB Nederland de Online Ad Spend Study uit. De resultaten van het eerste half jaar van 2017 zijn vandaag gepubliceerd en laten onder andere zien dat video en mobile advertising de groei van de online advertentiemarkt (13%) stuwen.
De resultaten over de bestedingen in de digitale advertentiemarkt kwamen mede tot stand dankzij de input van SDIM.
SDIM is verheugd om te zien dat de online advertentiemarkt explosief blijft groeien. Zo groeiden in het eerste halfjaar van 2017 de online bestedingen wederom met +13% naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online spend is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices.
Groei social media en online video zet door
Waren de social media-uitgaven in 2014 nog 95 miljoen euro, inmiddels is dit toegenomen tot 129 miljoen euro in de eerste helft van 2017. Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42%. Inmiddels is online video met 73 miljoen euro goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.
Verschuiving van desktop naar mobile
De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35% laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.
Over de Online Ad Spend Study
De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 31 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study 2017 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.
Reacties (0)