HTML5 banner formaten
Hoe meer display formaten je inzet, hoe meer bereik gegenereerd wordt. Het is echter niet reëel om alle beschikbare banner formaten te creëren. Daarom is het van belang om op basis van de campagnedoelstelling te bepalen welke banners je nodig hebt.
Tip! Zorg dat je mobiel zichtbaar bent. De afgelopen jaren hebben mobiele formaten een flinke opkomst gemaakt. De schatting anno 2024 is dat ruim 70% op het mobiele netwerk wordt uitgeleverd.Â
Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken?
Uit onderzoek blijkt dat onderstaande drie formaten ongeveer 50% van het totaal aantal vertoningen realiseert. Is bereik de doelstelling? Dan zijn deze formaten essentieel.
- Formaat 300×250 (Medium Rectangle), behaalt 25% tot 30% van de vertoningen.
- Op de tweede plek staat formaat 320×50 (Mobile Leaderboard), dat verantwoordelijk is voor 10% tot 15% van alle vertoningen.Â
- Op nummer drie staat 728×90 (Leaderboard), dit formaat behaalt 8% tot 12% van alle vertoningen.
Dit zijn formaten die vallen onder de IAB standaard. Afhankelijk van welk banner je inzet ligt de benchmark CTR op 0,10% tot 0,20%.Â
De top drie is dus een must, maar zoals eerder gezegd; hoe meer banners je inzet, hoe meer bereik je realiseert. Hieronder vind je een lijst met de meest populaire en alle banner formaten.
De meest populaire formaten:
- 300×250 (Medium Rectangle)
- 728×90 (Leaderboard)
- 160×600 (Wide Skyscraper)
- 300×600 (Half Page)
- 320×50 (Mobile Leaderboard)
- 970×250 (Billboard)
Alle formaten
Klassieke formaten
- 300×250 (Medium Rectangle)
- 728×90 (Leaderboard)
- 160×600 (Wide Skyscraper)
- 300×600 (Half Page)
- 970×250 (Billboard)
- 468×60 (Banner)
Mobiele Formaten
- 320×50 (Mobile Leaderboard)
- 300×50
- 300×100
Andere Formaten
- 970×90 (Large Leaderboard)
- 250×250 (Square Pop-up)
- 200×200 (Small Square)
- 120×600 (Skyscraper)
- 180×150 (Rectangle)
In theorie kun je met bijv. het Google Display Netwerk 90% van de internetgebruikers wereldwijd bereiken. Afhankelijk van je targeting en budget ligt dit in de praktijk eerder op 70% á 80%. Met de inzet van programmatic advertising vergoot je de mogelijke inventory waardoor je in theorie zelfs meer gebruikers kunt bereiken.
Opvallen en impact maken?
Zet dan high impact banners in. Dit zijn grotere formaten die visueel opvallend en aantrekkelijk zijn, hiermee trek je de aandacht nog sneller. Door het grotere formaat ligt de gem. CPM hoger maar hiermee ook CTR benchmark, namelijk 0,25% – 0,50%.Â
Formaten
- 970×250 (Billboard)
- 300×600 (Half Page)
- 160×600 (Wide Skyscraper)
- 970×90 (Large Leaderboard)
Wil je juist naadloos opgaan in de content van de website én gebruik maken van het Display Netwerk? Zet dan native advertising in. De gem. CTR van deze variant ligt tussen de 0,30% tot 0,60%.
Conclusie
Stel je campagne doelstelling vast. Neem hierbij in overweging dat de IAB standaard formaten kleiner zijn waardoor de CPM doorgaans lager ligt dan de high impact formaten en native ads. Hierdoor kun je dus meer bereik realiseren tegen lagere kosten. Wil je juist impact maken? Overweeg dan de andere varianten.Â
Wij denken graag met je mee over welke banner formaten het meest effectief zijn voor jouw campagnedoelstelling!
Hulp nodig met banners?
Reacties (0)