13 juli 2020

Hoe zet je Responsive Display Ads in?

2 minuten lezen
Google Display

Responsive Display Ads (RDA) is een advertentietype van Google Ads die je kan inzetten om zichtbaar te zijn in het Google Ads Display Netwerk (GDN). Wat dit advertentietype bijzonder maakt is de mogelijkheid om met een beperkte hoeveelheid middelen je een groot scale aan andvertentievarianten en formaten worden gemaakt. Deze adverentievarianten worden automatisch door Google gemaakt en getest, waardoor je op een eenvoudige manier display campagnes prestatiegericht kan opschalen.

Responsive Display Ads van Google

De voordelen van RDAs zijn dan ook:

Resultaat

Google test automatisch op basis van het aangeleverde advertentiemateriaal (beeld en tekst) welke combinaties het beste scoren en zal deze hierop optimaliseren en bijsturen. 

Bereik

In de display wereld wereld kan een banner verschillende formaten hebben. Google alleen al ondersteunt 20 verschillende formaten. Om de kans te maximaliseren dat een banner wordt vertoond wil je een banner in zoveel mogelijke formaten aanleveren. Als er namelijk een veiling plaatsvindt waarbij je kan bieden om een 300×250 banner te laten vertonen en die heb je niet, dan wordt je niet vertoond.

Dit betekent dus dat er bij een A/B test waarin je 1 variabele wilt testen je al 40 (20 bannerformaten x 2 varianten) moet aanleveren. Dit aantal kan dus heel snel oplopen bij uitgebreide testen.

Efficiëntie

Doordat Google automatisch met een beperkte hoeveelheid materiaal (beeld en tekst) aan de slag kan, zorgt dit ervoor dat er ook weinig doorlooptijd nodig is in de ontwikkeling van de banners. Google zorgt ervoor dat de banners ‘technisch werken’. Er komt daarin dus ook geen bannerdevelopment aan te pas.

Om op de meest optimale manier RDAs in te zetten zijn de volgende elementen nodig:

  1. 15 afbeeldingen
  2. 5 logo’s
  3. 5 koppen
  4. 5 beschrijvingsregels
  5. 1 lange kop
  6. 5 video’s

Hoewel het mogelijk is om met minder elementen te werken en zonder video’s, ligt de kracht van een RDA in het feit dat er met relatief weinig materiaal de ‘beste’ advertentie kan worden gemaakt. Als er te weinig materialen zijn, dan kan Google natuurlijk veel minder goed testen wat werkt.

Als een RDA eenmaal live staat en Google heeft voldoende data, dan is het mogelijk om per element te kijken hoe deze presteert. Met het rapport “itemdetails” kun je niet alleen zien hoe afzonderlijke elementen scoren, maar ook welke combinaties het best presteren. Op basis van dit rapport moet regelmatig elementen worden vervangen als deze minder goed scoren.

Google Display Ads certified partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *