28 november 2018

Hoe vaak staat je advertentie nou écht bovenaan?

3 minuten lezen
Google Ads Logo

Als kritische adverteerder wil je natuurlijk weten hoe goed de advertenties worden vertoond. De ‘gemiddelde positie’ van een advertentie is hiervoor een belangrijke KPI. Om nog meer inzicht in de posities van je advertenties te krijgen heeft Google vier nieuwe statistieken geïntroduceerd.

Een aantal dagen geleden kondigde techgigant Google aan de levens van online marketeers en strategen een stuk makkelijker te gaan maken. De lancering van vier nieuwe statistieken, om beter te kunnen analyseren waar advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, zou dit mogelijk moeten maken. De vier statistieken zullen naast de huidige ‘gemiddelde advertentiepositie’-statistiek in Google Ads komen te staan.

De uitrol is een welkome aanvulling, omdat er nog vaak misvattingen zijn over de bestaande statistiek ‘gemiddelde positie‘. Er wordt vaak gedacht dat deze statistiek de gemiddelde plaats van de advertentie in de zoekresultaten weergeeft. Maar dat is niet waar.

De ‘gemiddelde positie’ beschrijft de gemiddelde positie van je advertentie ten opzichte van andere advertenties, oftewel: in welke volgorde de advertenties op de pagina worden weergegeven. Een gemiddelde positie van ‘1’ betekent dus niet per se dat je advertentie bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven, omdat het bijvoorbeeld ook mogelijk is dat er organische resultaten boven je advertentie staan. In dat geval wordt de advertentie met ‘positie 1’ onderaan de pagina weergegeven. De nieuw ontwikkelde statistieken zullen een einde aan deze onduidelijkheid moeten maken.

De vier nieuwe statistieken die het inzicht in de prestaties van zoekadvertenties zullen gaan verbeteren:

Verton. (absolute toppositie) %: het percentage van je advertentievertoningen dat als eerste advertentie, boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

Verton. (toppositie) %: het percentage van je advertentievertoningen dat op een willekeurige positie, boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

VP zoeknetwerk (absolute toppositie): het aantal vertoningen dat je op de absolute toppositie heeft ontvangen (de eerste advertentie boven de organische zoekresultaten) gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor je advertentie in aanmerking kwam.

VP zoeknetwerk (toppositie): het aantal vertoningen dat je op de toppositie heeft ontvangen (een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten), gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor je advertentie in aanmerking kwam.

Voorbeeld van topvertoningen en de absolute topvertoning

Kort gezegd: het maakt online marketeers slimmer op een aantal belangrijke vlakken. De statistieken bieden meer inzicht in hoe advertenties presteren en voorzien marketeers van de juiste informatie. Dit inzicht is nodig om de campagnes beter op resultaat te kunnen sturen. Als adverteerder kun je met deze statistieken de advertentieprestaties beter beoordelen, omdat de context (op welke positie de advertentie werd vertoond) duidelijker wordt.

Denk bijvoorbeeld aan een kwestie waarin je advertentie wordt weergegeven onder de organische zoekresultaten of zelfs op de tweede of derde pagina, terwijl je denkt dat je advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Dit zou bijvoorbeeld een goede verklaring kunnen zijn voor het ontbreken van klikken of paginaweergaven van de gekoppelde bestemmingspagina. Er zit dus een belangrijk verschil tussen ‘de toppositie’ en ‘de absolute toppositie’ van je advertenties.

Online marketeers krijgen door het gebruik van deze vier nieuwe statistieken betere inzichten in de prestaties van hun advertenties. Google maakt hiermee het optimalisatieproces voor advertenties weer een stukje makkelijker.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws en onze ervaringen met deze vier nieuwe statistieken? Houd onze blogpagina goed in de gaten, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Google Ads Search Certified

Hulp van een Google expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *