Wil je BlueConic inzetten om unieke 360 graden klantprofielen te creëren en zo al jouw online marketingboodschappen beter af te stemmen op jouw doelgroep? Om dat voor elkaar te krijgen moet eerst het account nog worden ingericht. In dit artikel worden de te nemen stappen nader uitgelegd.
Stap 1 – Het BlueConic script
Een no-brainer: plaats het BlueConic script op alle domeinen waar je relevante data van wilt gaan verzamelen of waarvoor je BlueConic wilt gaan inzetten. Beschikt je organisatie over meerdere, door de doelgroep bezochte domeinen? Dan is het dus zeker raadzaam het script op al deze domeinen te plaatsen!
Stap 2 – Connecties
Nu het script is geplaatst en je toegang hebt tot jouw eigen BlueConic omgeving, kun je beginnen met het koppelen van alle kanalen. Met de optie connecties kun je verbindingen maken waarmee data wordt uitgewisseld tussen BlueConic (jouw centrale systeem) en diverse andere platformen. Ter info: het leggen van connecties met bijvoorbeeld Facebook of Google Ads is in deze fase niet per se noodzakelijk en kan je ook altijd op een later moment nog oppakken.
Stap 3 – Profieleigenschappen
De eerste echte stap in BlueConic zelf is het definiëren en aanmaken van alle relevante profieleigenschappen. Een profieleigenschap kan uit getallen, datums of teksten bestaan. Alle profieleigenschappen van een persoon vormen samen een BlueConic bezoekersprofiel. Een profiel bevat dus eigenlijk alle informatie die je verzamelt. Bedenk van te voren daarom goed welke informatie je over jouw doelgroep wilt verzamelen en met welk doel je dit doet.
Stap 4 – Listeners
Als je alle profieleigenschappen hebt gedefinieerd en aangemaakt, moetjeu er voor zorgen dat deze worden gevuld met de juiste informatie. Dit doe je met de zogenoemde listeners (instrumenten om de digitale activiteiten van jouw bezoekers af te luisteren). Met de listeners voeg je informatie toe aan de eerder aangemaakte profieleigenschappen. Daarnaast worden profieleigenschappen gevuld met alle data die je binnenhaalt uit de gemaakte connecties.
Stap 5 – Segmenten
Nu je informatie verzamelt en opslaat, kun je deze informatie gebruiken voor het creëren van segmenten. Een segment bestaat uit een groep bezoekers met dezelfde karakteristieken. Hier ben je dus volledig vrij om te bepalen aan welke voorwaarden een profiel allemaal moet voldoen om in een bepaald bakje te vallen. Bedenk van te voren daarom goed wat belangrijke eigenschappen zijn voor het doel dat je wilt bereiken. Met de optie ‘segment overlap’ (terug te vinden onder het kopje ‘Inzichten’) kun je diverse profieleigenschappen combineren, zodat je direct inzicht hebt in hoe groot de doelgroep is die je wilt gaan benaderen.
Stap 6 – Dialogen & connecties
Gefeliciteerd, de eerste stappen van het inrichten van een BlueConic account zijn afgerond! Nu is het zaak dat u alle samengebrachte informatie slim gaat gebruiken om het resultaat te verbeteren. Dit doet u bijvoorbeeld door de nieuwe segmenten te gebruiken als targetingoptie in online dialogen (website personalisatie, exit intents etc.) of in een van de gedeelde connecties (remarketing campagnes). Vervolgens herhaalt u bovenstaande stappen indien u meer of gedetailleerdere informatie gaat verzamelen en gebruiken.
Reacties (0)