Wat is YouTube for Action?
YouTube for Action is hét format van Google waarbij je gebruik kan maken van video in combinatie met de automatische biedstrategieën; conversies maximaliseren of doel CPA. Binnen de campagne wordt dan niet geoptimaliseerd op bereik, maar op conversies. Op deze manier kun je YouTube inzetten als performance kanaal.
Welke kansen biedt YouTube for Action?
Waar je eerder YouTube alleen voor bereik kon gebruiken, biedt YouTube for Action de kans om je performance kanalen uit te breiden. Met een YouTube for Action campagne profiteer je van zichtbaarheid binnen YouTube waarbij je tegelijkertijd stuurt op conversies. Binnen het YouTube for Action format is het toevoegen van een call to action verplicht. Zo kunnen gebruikers gemakkelijk naar de website klikken. De call to action bestaat uit 10 tekens, die je zelf mag invullen. Afhankelijk van het product of de dienst zou je kunnen kiezen voor “koop nu” of “Meer info”.
Wat zijn de best practices?
SDIM deelt een aantal best practices voor de optimale YouTube for Action campagne.
- Maak gebruik van een apart Google Ads account. Voor video geldt op dit moment altijd het last-click attributiemodel, ook al heb je dit in het account gewijzigd. De conversie zal altijd aan search worden toegeschreven als dat de laatste interactie is. Om de volledige waarde van video inzichtelijk te krijgen, zet je de campagne daarom in een apart Google Ads account.
- Gebruik in het Google Ads account zowel micro conversies als macro conversies. De micro conversies neem je pas mee in de kolom “alle conversies” als je niet genoeg conversiedata verzamelt met de macro conversies. Voorbeelden van micro conversies zijn bijvoorbeeld; nieuwsbriefinschrijvingen, klikken op telefoonnummer en product toegevoegd aan winkelmand. Macro conversies kunnen bijvoorbeeld een aankoop of een ingevuld formulier zijn.
- Zorg ervoor dat je begint met de doelgroepen die de hoogste intentie hebben. Kies afhankelijk van je budget en frequentie eerst voor Remarketing, dan voor Custom Intent, vervolgens voor In-market en als laatste voor Custom affinity audiences. Google raadt aan om Custom intent altijd in een YouTube for Action campagne te verwerken als het volume het toelaat.
- Maak per apart doelgroeptype 1 advertentiegroep. Als je een campagne hebt gericht op Affinity, zorg er dan voor dat je elke losse affinity in een aparte advertentiegroep zet. Zo heb je bijvoorbeeld 1 advertentiegroep met sports fans en een aparte advertentiegroep met outdoor enthusiasts.
- Gebruik minimaal 5 verschillende advertenties per campagne met ten minste 2 à 3 verschillende varianten per advertentiegroep. Zo geef je de machine learning van Google de kans om te optimaliseren. Je kunt testen met verschillende video’s, cta’s of url’s.
- Stel ten minste 4 sitelinks per video campagne in. Google geeft aan dat het toevoegen van sitelinks op mobiel kan zorgen voor 40% meer conversies, 20% meer klikken en een 30% lagere CPA.
- Zorg ervoor dat je speciale video’s laat creëren die aan de best practices van YouTube for Action video’s voldoen.
- Maak gebruik van zowel video als geluid
- Zorg ervoor dat je de aandacht van de gebruiker in de eerste 5 seconden trekt
- Deel functionele voordelen van het product of de dienst
- Deel je merk/logo in de eerste 5 seconden om ervoor te zorgen dat gebruikers je onthouden
- Maak een video geschikt voor mobiel
- Voeg een call to action toe in de video
Start vandaag nog met YouTube for Action
Video maakt een steeds groter deel uit van de online content. Ga vandaag nog aan de slag met het maken van video’s voor YouTube for Action.
Hulp nodig met Youtube for action?
Reacties (0)