Wanneer je wilt weten of een verandering op de site een echte verbetering is, dan ga je a/b-testen. De huidige versie draait als controle variant en daar zet je minimaal 1 andere variant tegenover. De omstandigheden zijn gelijk en degene die wint brengt verbetering in de site. Waar wringt de schoen? Het wringen begint bij significantie. Er moeten voldoende deelnemers zijn in de test om een uitkomst te krijgen waar je conclusies aan kunt verbinden. Deelnemers zijn hierbij gelijk aan verkeer. Een site met weinig verkeer valt dus lastig te a/b te testen. Hoe kun je toch optimaliseren?
In kaart brengen van de content groepen
Wanneer je de stappen tussen de verschillende content groepen (categoriepagina’s, subcategoriepagina’s, productpagina’s enz) in kaart brengt, dan weet je wat de normale trend is van de site. En waar het pijnpunt zit. Je weet dan in ieder geval dat er iets moet gebeuren en waar! We schreven er eerder over in dit artikel.
Segmenteer waar je kunt. Bekijk per:
- verkeersbron
- device
- browser
- locatie (niet altijd relevant)
- enz
welke groep er beter converteert. Of juist slechter.
Een goede tip is ook om de groep bezoekers die converteerden af te zetten tegen de bezoekers die niet converteerden. Wat zijn de grootste verschillen? Hoeveel pagina’s bekeken ze gemiddeld? Misschien bekijken ze een hoog aantal informatieve pagina’s. Dan is het goed om niet alleen naar de call-to-action te kijken naar de conversiepagina, maar ook naar de interne links. Kennelijk is die informatie nodig.
Gebruikersinformatie
Wanneer Google Analytics is bekeken blijft er nog heel veel data over om naar te kijken. Vraag de sales afdeling en de klantenservice wat de problemen zijn die ze horen. Wat zijn de irritaties bij klanten? Wat zijn de onduidelijkheden? Hoe is dat online opgelost? Wat vinden die afdelingen zelf dat er veranderd kan worden? Praat met je klanten!
Je verkrijgt ook enorm veel informatie door bezoekersvideo’s. Op die manier kun je precies zien wat bezoekers op je site hebben gedaan. Waar ze hebben geklikt met de muis. En waar ze zijn blijven haken. Van alle bezoeken tezamen worden heatmaps gemaakt. En uiteraard kun je ieder bezoek afzonderlijk terugkijken. Dit maakt het zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek.
Doorloop de site
Kijk kritisch naar de site. Liefst met mensen van diverse afdelingen en klanten. Is de site:
- duidelijk
- makkelijk
- zonder afleiding
- met noodzaak
- eenduidig
Is het aanbod duidelijk? Is het duidelijk hoe de bezoeker dat kan verkrijgen? En is dat proces zo makkelijk mogelijk?
Snelheid website
Het is een open deur, maar zorg dat je website razendsnel is om je bezoekers te verrassen. Maak je site bloedsnel. Een trage site zorgt heel snel voor een vertrekkende bezoeker.
Toch a/b testen
Zelfs wanneer je niet de hele site kunt testen, dan zijn er onderdelen op de site die je wel kunt testen. Weten is altijd beter dan gokken. Dus test wat je testen kunt. Vaak is er op de homepage voldoende traffic. Wanneer je alle categorie pagina’s bij elkaar neemt, dan bereik je eerder significantie, dan wanneer je iets test op 1 pagina (vaak is dat zelfs onwenselijk, omdat bezoekers dan ineens op een pagina komen met een andere opmaak). Datzelfde geldt voor het productpagina’s. Dat maakt dat het niet mogelijk is om de copy van één pagina te testen. Maar wel de copy van de call-to-action button op de productpagina.
Meten is weten
Wanneer je veranderingen aan de site hebt gemaakt, om meer conversie te bewerkstelligen, monitor het dan. Hoe zijn de cijfers? Huidige cijfers afzetten tegen de cijfers in het verleden is niet de meest wetenschappelijke manier om het aan te pakken. Maar het is altijd beter dan niet evalueren. Wanneer je niet meet, dan weet je niet of de verandering een verbetering was. Daar leer je een klant niet beter door kennen.
Voordeel van kleinere sites
Natuurlijk zijn er voordelen.
- Een wijziging is zo doorgevoerd.
- Proberen is makkelijk. Er is geen communicatie-, marketing- en IT-afdeling die het eens moeten worden
- De lijn met de klant is korter. Het is makkelijker bespreekbaar maken. En wanneer de klant ziet dat er iets gebeurt met zijn/haar woorden, dan heeft dat echt zijn charme.
De aanpak is anders. Minder wetenschappelijk, soms is de verandering wat meer op onderbuik. Daarna altijd wel de resultaten monitoren om te kijken of je het beoogde resultaat behaalt. Klinkt ondernemend.
Kortom, ook wanneer je een kleinere site heeft, dan is er absoluut geen reden om niet te optimaliseren.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)