
Met AI kan iedereen tegenwoordig moeiteloos uitgebreide teksten over elk denkbaar onderwerp produceren. Wat betekent dit eigenlijk voor je SEO-strategie, waarin content van oudsher een belangrijke factor is? Is het slim om je website vol te pompen met kunstmatig gegenereerde content, of moet je er juist terughoudend mee zijn, omdat Google en co het keihard afstraffen? Wat ons betreft moet de vraag niet zijn óf, maar hóe je AI inzet voor copywriting.
Hoe schrijft AI teksten?
Zoals altijd beginnen we bij SDIM bij de basis. AI-taalmodellen als ChatGPT, Copilot, Claude en Gemini zijn taalmodellen (Large Language Models, LLM) die getraind zijn met grote hoeveelheden tekst om taal te begrijpen en te genereren. Doordat ze getraind zijn met teksten van websites, boeken en artikelen, leert het model patronen te herkennen in taal, grammatica, en de manier waarop mensen op elkaar reageren. Zo kan het voorspellen welk woord in een bepaalde context het meest logische vervolg is. Als je een model vraagt een tekst voor je te schrijven en daar feedback op geeft, leert het daar ook weer van. Dit noemen we reinforcement learning from human feedback (RLHF).
Welke voordelen heeft AI voor het schrijven van teksten?
Met AI kun je razendsnel grote hoeveelheden tekst genereren. Voer een prompt in, en er komt seconden later een complete, vaak zeer goed leesbare tekst uit rollen. Dit bespaart je als ondernemer veel tijd en geld. Je hoeft immers geen copywriter meer in te huren. Daarnaast kan AI je tijdens het schrijfproces helpen met het bedenken van ideeën, het doen van research, en het structureren en verbeteren van je artikelen – kortom, bij alle facetten die bij het schrijven komen kijken. Dit helpt je om makkelijker in te spelen op de wensen van zoekmachines, die sterke en unieke content steeds belangrijker vinden.
Wat zijn de nadelen van door AI gegenereerde teksten?
Maar wacht nog even voordat je je website vol zet met teksten die rechtstreeks uit ChatGPT gekopieerd zijn. AI-teksten hebben namelijk ook een aantal nadelen. We zetten ze op een rijtje.
Misinformatie
De belangrijkste keerzijde van door AI gegenereerde teksten is dat ze inhoudelijk niet altijd kloppen. Zoals hierboven beschreven, kunnen de modellen goed voorspellen wat een logische tekst is. Ze kunnen echter niet beoordelen of de informatie ook daadwerkelijk klopt. Als er veel informatie rond gaat over een bepaald onderwerp, is dit voor taalmodellen een teken dat de informatie relevant is – ook als het gaat om misinformatie of zelfs desinformatie.
Weinig onderscheidend
Omdat taalmodellen getraind worden met teksten van internet, kunnen ze zelf geen nieuwe dingen bedenken. Wat ze produceren, is altijd een gecombineerde of gerecyclede versie van iets dat al eerder geschreven is. Dit betekent dat de teksten vaak weinig onderscheidend en nooit echt vernieuwend zijn.
Lage kwaliteit
AI-teksten zijn niet altijd van goede kwaliteit en zijn vaak makkelijk te herkennen. Dit zit hem bijvoorbeeld in het herhalen van informatie, het veelvuldig gebruik van opsommingen en overdreven wollig taalgebruik. Verder missen de teksten vaak diepgang en wordt er vaak afgesloten met een overbodige conclusie die eerdere informatie nog eens herhaalt.
Gebrek aan creativiteit en emotie
AI-teksten missen vaak creativiteit en emotie; oftewel, een menselijke touch. Dit betekent dat door AI geschreven teksten mogelijk minder opvallen bij of indruk maken op menselijke lezers. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk minder goed converteren, maar ook minder goed scoren in Google, dat de menselijke touch in zijn laatste updates steeds meer centraal stelt.
Hoe passen AI-teksten binnen de filosofie van Google?
Google laat met zijn recente updates zien dat het steeds meer waarde hecht aan menselijke input. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is het concept EEAT, dat we bij SDIM inmiddels hebben omgedoopt tot EAT ME. De afkorting staat voor Expertise, Experience Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness; de M staat voor Meaningfulness. Dit concept houdt kort gezegd in dat zoekmachines nog meer zoeken naar unieke informatie; informatie met een eigen mening of invalshoek, die geschreven is door experts die bewezen verstand hebben van de onderwerpen waar ze over schrijven.
Dit lijkt niet te matchen met door AI geschreven teksten. Sterker nog: EEAT leek ooit bedoeld te zijn om spam en automatisch gegenereerde teksten tegen te gaan. In een recent statement zegt Google echter dat het alle hoogwaardige content beloont, ook als die door AI is geschreven.
Hoe moet je AI-copywriting tools dan wel inzetten voor SEO?
Teksten rechtstreeks uit je AI-platform kopiëren is dus geen goed idee als je gevonden wilt worden. Dat betekent echter niet dat je helemaal geen AI-copywriting tools kunt gebruiken. Het gaat er vooral om hóe je dat doet. Met de volgende tips werk je sneller en efficiënter, én val je beter in de smaak bij zoekmachines.
Combineer AI met menselijke expertise
Gebruik AI tijdens het schrijfproces als ondersteuning, maar zorg altijd voor menselijke redactie en kwaliteitscontrole. Vraag AI bijvoorbeeld om specifieke voorbeelden te bedenken, of een structuur op te zetten voor je artikel. Wanneer je complete teksten laat schrijven, is het slim om die nadien te herschrijven en alle feiten nog eens goed te checken.
Check je bronnen
AI kan zoals gezegd fouten maken, dus is het belangrijk alle feiten te checken. Vraag je AI-programma om aan te geven waar de informatie vandaan komt. Zo kun je de bronnen gemakkelijk zelf raadplegen en beoordelen op betrouwbaarheid.
Lever zo veel mogelijk input aan
Hoe meer input je een AI-programma geeft, hoe beter en betrouwbaarder je tekst zal worden, en hoe meer invloed je hebt op de uitkomst. Laat het model je briefing lezen, geef voorbeelden van de juiste tone-of-voice, lever feiten aan en geef inzicht in je eigen denkproces. Als je aangeeft welke overwegingen je hebt gemaakt en welke twijfels je nog hebt, kan het model je hier verder bij helpen.
Train je eigen GPT
Als je vaker soortgelijke teksten moet schrijven, kun je een eigen GPT trainen. Dit kan op meerdere manieren. Zo kun je bij ChatGPT een bestaande GPT finetunen met je eigen input. Je traint het model dan met je eigen data en leert hem bijvoorbeeld een specifieke schrijfstijl. Het voordeel is dat er niet veel technische kennis voor nodig is, en je gebruik kunt maken van de bestaande kennis van het model. Bij SDIM zijn we momenteel aan het testen met het bouwen van eigen GPT’s voor verschillende klanten.
Als je technisch bent aangelegd, kun je ook experimenteren met open-source modellen die je met je eigen data kunt trainen. Het voordeel hiervan is dat je volledige controle hebt over de data die wordt gebruikt. Het nadeel is dat het vrij complex en tijdrovend is.
Gebruik een AI-checker (of niet)
Om te checken of je eigen teksten volgens de maatstaven van zoekmachines uniek genoeg zijn, kun je AI-checkers als GPTZero en OpenAI’s AI Classifier gebruiken. Deze tools gebruiken namelijk vergelijkbare methoden als zoekmachines om na te gaan of een tekst uniek is, waaronder de voorspelbaarheid, patronen, zinlengtes en structuur. Teksten die direct uit ChatGPT of vergelijkbare modellen zijn gekopieerd, worden in bijna alle gevallen herkend.
AI-checkers hebben echter meer moeite om bewerkte, creatieve en samengestelde AI-teksten te herkennen. Daar kun je als SEO-specialist dus mooi gebruik van maken! Daarnaast komt het soms voor dat menselijke teksten onterecht als AI-gegenereerd worden bestempeld, en vice versa. Het gebruik van AI-checkers kan dus handig zijn, maar is (nog) geen must.
Conclusie
Zoekmachines belonen unieke en waardevolle content – of die nou door een mens of door AI is geschreven. AI kan helpen om sneller en efficiënter te werken, én om nog waardevollere content te schrijven. Hierdoor kun je er eigenlijk niet meer omheen; als je het niet gebruikt, word je ingehaald door anderen die dat wel doen. De meerwaarde van een copywriter zal steeds meer verschuiven van het ouderwetse handwerk (onderzoek, schrijven, schrappen) naar het leveren van goede input en het bewerken van de output van AI-tools – of we het nu leuk vinden of niet.
Hulp nodig met teksten of seo?
Reacties (0)