28 oktober 2019

Hoe gebruik je leadformulieren als B2B-bedrijf?

3 minuten lezen
Funnel

Is het voor je B2B-bedrijf belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren? Dan zijn lead gen-formulieren mogelijk geschikt om je doelstelling te behalen. Met dergelijke formulieren betrek je potentiële klanten bij het bedrijf, bijvoorbeeld door hen een gratis whitepaper of demo aan te bieden na het invullen van contactgegevens. Dat is met name interessant voor B2B-bedrijven die geen tastbare producten verkopen en persoonlijk contact met de klant voorop stellen. Ze zijn toepasbaar in drie fasen van de marketing funnel: awareness, consideration en action. 

In dit blog beschrijven we de werking van lead gen forms op Facebook, LinkedIn en Google. Per kanaal benoemen we de voor- en nadelen. Ten slotte geven we 3 handige tips voor leadformulieren.

Funnel marketing

Facebook en LinkedIn bieden mogelijkheden om leads te verzamelen via betaalde advertenties. Dit doe he via – je raadt het al – leadformulieren. Gebruikers klikken op een knop in de advertentie, bijvoorbeeld ‘nu aanmelden’ of ‘gratis downloaden’. Vervolgens dienen zij gegevens in te vullen die door de beheerder van de advertentie (dat bent u) worden opgevraagd. Zodra de gebruiker op verzenden klikt, ontvang je diens contactgegevens en heb je dus een lead. 

Beide socialmedia-kanalen hebben voor- en nadelen. Het verschil zit hem vooral in de doelgroepen. Facebook laat de adverteerder kiezen uit een breed scala aan targetingopties, gebaseerd op bijvoorbeeld interesses en gedrag. LinkedIn heeft die opties ook, maar richt zich voornamelijk op zakelijke informatie die de gebruiker zelf heeft ingevuld op zijn persoonlijke pagina. Denk aan gegevens zoals de functietitel, industrie, bedrijfsnaam en bedrijfsgrootte. LinkedIn is dus vaak een geschikter platform om B2B-leads binnen te halen. Facebook is geschikter voor doelgroepen die daarbuiten vallen. Dat betekent niet dat LinkedIn altijd geschikter is voor B2B-bedrijven. Je doelgroep kan immers zomaar op Facebook te vinden zijn.   

Zowel Facebook als LinkedIn vullen de gegevens van gebruikers automatisch aan, zodat zij slechts twee keer hoeven te klikken om een leadformulier te verzenden. Hierdoor kun je in potentie veel leads genereren.

Niet onbelangrijk is dat de kosten per klik meestal goedkoper zijn op Facebook in vergelijking tot LinkedIn. 

Sinds kort biedt Google Ads ook de mogelijkheid aan om leadformulieren als extensies toe te voegen aan een campagne of advertentiegroep. Deze functie is op het moment van schrijven in bèta en nog niet beschikbaar in alle accounts.

De lead form extensie in Google Ads bestaat uit drie onderdelen: een call-to-action, een pagina met in te vullen contactgegevens en een bedankpagina. Je kunt zelf bepalen welke informatie de gebruiker moet invullen. Ook kun je het formulier naar eigen wens ontwerpen door een achtergrondafbeelding en beschrijvingen toe te voegen. 

Leadformulier extensie beta

Je weet nu waar je leadformulieren kunt gebruiken, maar hoe moeten ze eruit zien? Hier volgen drie best practices:

SDIM leadformulier voorbeeld
SDIM leadformulier
  1. Houd het simpel. Vraag alleen naar informatie die echt relevant is. Leadformulieren met twee of drie velden worden het vaakst ingevuld. 
  2. Verduidelijk wat er gebeurt na elke klik. Welke meerwaarde biedt het voor een gebruiker als die op de knop ‘aanmelden’ drukt? Wat krijgt diegene in ruil voor zijn contactgegevens? En wat gebeurt er zodra deze gegevens daadwerkelijk zijn verzonden? Maak dit duidelijk. Gebruik de bedankpagina om te vertellen wanneer leads iets van je bedrijf horen. 
  3. Benadruk altijd welke waarde het formulier biedt. Een kosteloze aanmelding zonder enige verplichting werkt erg uitnodigend. Als je gratis content downloads aanbiedt, gebruik dan de call-to-action ‘download nu’ op de bedankpagina met een directe link naar de content.

Je kunt lijsten met leads uit social media en Google handmatig downloaden als losse CSV-bestanden. Dit is echter omslachtig en kost veel tijd, omdat er een dubbele boekhouding ontstaat. Het is handiger om een koppeling te maken tussen de leadcampagnes en het CRM van het bedrijf. Zo ontvangt en bekijk je alle nieuwe leads op één plek.

Wil je lead gen-formulieren inzetten voor je bedrijf? SDIM ontzorgt je volledig in het aanmaken en adverteren van leadformulieren. Samen spreken we van tevoren concrete doelen af. Met inzichtelijke rapportages geven we vervolgens inzicht in de voortgang van de leadcampagne. Neem contact op voor vrijblijvend advies op maat. 

Wil je de herkomst en waarde van telefonische leads voor je bedrijf inzichtelijk maken? Lees dan onze blog over call tracking.

Webanalytics

Hulp met leads verzamelen?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *