15 maart 2024

Google’s zoektocht anno 2024

Hey Google… EAT ME!

De Google Core Update van maart 2024 zorgt voor een kleine paniekgolf in de digitale wereld. Temidden van de opkomende paniek en vage richtlijnen van Google, is het begrijpen van het concept EEAT essentieel om je website te beschermen. Of is het concept EEAT niet langer dekkend voor wat Google het liefste wilt…?

5 minuten lezen
SEO tools

In lange tijd is er niet zoveel rumoer geweest rondom een Google Core Update als in maart 2024. Vanaf 5 maart is Google weer updates aan haar algoritme aan het doorvoeren namelijk. Zoals altijd bij elke core update moeten we het vanuit Google doen met slechts wat vage omschrijvingen of soms zelf helemaal geen informatie. Hierbij nog even het overlevingsplan tijdens een Google core update:

  1. Adem diep in, adem diep uit. Core updates zijn er ieder jaar. Je doet geen gekke dingen met je website toch? Dan heb je nergens druk om te maken.
  2. Hou de data in Search Console in de gaten. Zie je een onverklaarbaar verloop in vertoningen, klikken en posities? Dan is dit mogelijk te verklaren door de core update, maar heb nog geen paniek.
  3. Trek geen conclusies uit deze data en wacht tot de core update volledig afgerond is. Hou daarbij het Google Search Status Dashboard in de gaten.
  4. Wacht minimaal 1 of 2 weken tot het bepalen of actie nodig is.

Ondanks deze stappen zie je toch al veel paniek in de SEO wereld. Google is namelijk druk met het vechten van spam uit de zoekmachines. Waar vroeger ‘fake news’ een groot probleem was, is Google nu aan het strijden om haar zoekresultaten zo in te richten dat unieke en betrouwbare informatie boven komt drijven. Met de komst van tools als chatGPT en andere AI tekst generatoren kan feitelijk iedereen nu in korte tijd een generieke site uit de grond stampen. Dat betekent voor de zoekmachines een stortvloed aan websites en pagina’s die gecrawld en beoordeeld moeten worden, terwijl de kwaliteit van de content vaak matig is. Deze strijd klinkt overigens allemaal heel nobel van Google, maar het is ook gewoon eigenbelang omdat het gigantisch veel resources kost om het hele web te blijven crawlen en deze tsunami aan matige content maakt dit niet eenvoudiger en goedkoper.

Één van de opvallende aspecten van deze specifieke core update, is dat Google handmatige acties uitvoert om spam sites er tussenuit te halen. Dat betekent dat er menselijke beoordelaars van Google het algoritme handmatig aan het trainen zijn. De ‘deindexatie’ hamer slaat dan ook hard om zich heen…

Issues detected screenshot
Google Manual acties

Alles lijkt erop dat Google haar strijd tegen (AI) spam aan het opvoeren is. Deze strijd is niet nieuw. Al bijna 10 jaar terug gaf Google al aan waar het naar op zoek is, namelijk betrouwbare informatie van de autoritaire websites binnen een branche. Rond deze tijd kwamen de eerste vermeldingen van de termen Expertise, Authority en Trustworthiness, oftewel EAT. Of we moeten inmiddels EEAT zeggen…

Toch lijken veel mensen het effect van EEAT te onderschatten. EEAT is namelijk geen directe ranking factor. Het is geen tastbaar concept zoals backlinksCore Web Vitals en page titles dit zijn. Er is geen rapport in Search Console die aangeeft wat jouw EEAT score is. Het is een filosofie achter jouw website. Uit de paniekberichten die je leest bij de huidige core update merk je op dat veel webmasters en SEO specialisten deze filosofie nog niet (helemaal) omarmen.

Het is ook niet eenvoudig om jouw website ‘EEAT-proof’ te maken (voor zover dit te behalen is). Het voelt alsof je een IKEA Pax kast in elkaar aan het zetten bent zonder handleiding, maar enkel werkt met een instructie van de Zweedse magnaat dat luidt ‘zorg voor een sterke, robuuste kast die makkelijk open en dicht gaat’.

EEAT voelt alsof je een IKEA Pax kast in elkaar aan het zetten bent zonder handleiding

De documentatie over EEAT wordt wel steeds beter. Google wilt graag unieke informatie, van experts met daarin hun eigen visie die je op andere websites niet kan terugvinden. Daarnaast wil Google ook graag weten wie de auteurs van die teksten zijn en waarom zij geschikt zijn om die informatie te geven. Oftewel, is jouw website behulpzaam? De aandachtige lezer valt ook op dat ik de term website gebruik en niet content. Dat klopt, je wilt aangeven dat je website behulpzaam is en niet slechts een aantal artikelen op jouw website (helpful content is namelijk een website brede classificatie). Je wilt aangeven dat je website zinvol is om op te nemen in de zoekresultaten.

Daardoor leef ik al een tijdje met het idee dat EEAT niet langer de gehele lading dekt. Met de voortdurende strijd tegen AI output en generieke en onbehulpzame content is de zoekmachine eigenlijk naar vooral zinvolle websites. Eigenlijk praten we dus over EAT ME, waarbij de M van Meaningfulness misschien nog wel het belangrijkste is van de gehele filosofie is. Is het voor een bezoeker zinvol om naar jouw website te komen? Maak jij het de zoekmachine het waard om waardevolle resources aan te laten besteden? Schreeuw jij tegen Googlebot EAT ME?

Meaningfulness betekent letterlijk vertaald ‘zingeving’ en wordt omschreven als ‘het zoeken naar betekenis en de behoefte te ervaren dat wat we doen in het leven waarde heeft’. Klinkt misschien wat zweverig, maar dit is voor Googlebot niet anders. Met Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid wisten we al dat Google graag informatie van echte personen wilt. Met de toevoeging van Ervaring geeft Google nogmaals aan unieke content te willen en dat de auteur weet waar hij of zij over praat. Waar past Meaningfulness dan in het spectrum van EEAT

Jouw content moet zinvol zijn. Voegt jouw content wat toe aan het World Wide Web waar inmiddels al meer dan 1 miljard websites op gelanceerd zijn?

  • Schrijf je over een onderwerp dat nog niet bestaat op het web, maar wel interessant is voor jouw doelgroep? Top, dan ben je een verrijking van het internet.
  • Schrijf je over een onderwerp waar al over is geschreven? Denk verder dan alleen maar de tekst en voorzie jouw tekst met cijfermatige data die andere websites niet hebben. Biedt visuele ondersteuning in de vorm van infographics of video’s.

Jouw website moet zinvol zijn voor Googlebot om te crawlen. Dit is de eerste keer dat Google’s filosofie direct gelinkt kan worden aan de technische staat van de website (en dus de pijler techniek van SEO). Maak jij het Googlebot zo fijn mogelijk om door jouw website heen te gaan? Denk aan facetten als:

  • Komt de crawler niet onnodig veel links naar 404 pagina’s tegen?
  • Is jouw website vlot doorheen te komen voor een crawler?
  • Kent je server geen of weinig downtime?
  • Werkt jouw interne linkstructuur soepel of verlaten bezoekers jouw website snel (zie ook Navboost en Deeprank)?

Als je het ons bij SDIM vraagt wat de ‘truc’ is om met een gerust hart alle core updates tegemoet te zien, dan is het het aantrekkelijk maken van jouw website om gegeten te worden door Google. Of zoals je tegen Google’s voice assistant zou zeggen:

‘Hey Google… EAT ME!’

Content

Hulp nodig met seo?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *