1 februari 2024

Het effect van Google AI (Gemini) op Search Ads

2 minuten lezen
Zoekmachine

Veel advertising specialisten zullen AI in de vorm van ChatGPT al hebben gebruikt voor het opdoen van inspiratie voor keywords of advertentie copy. Na de introductie van Gemini door Google eind vorig jaar, is Google nu bezig met de volgende stap, namelijk implementatie van AI in Google Ads. In dit blog bekijken we wat er gaat veranderen in Google Ads en wat dit betekent voor PPC-campagnes. 

Op 6 december 2023 heeft Google Gemini gelanceerd. Met dit krachtiger AI-model luidt Google naar eigen zeggen een nieuw tijdperk in. De komende maanden wordt Gemini ook uitgerold binnen Google Ads. Op dit moment is dit alleen nog in bèta toegankelijk in het Engels voor de VS en UK. Aankomende weken wordt dit wereldwijd uitgerold naar alle Engelstalige adverteerders. Het is nog niet bekend wanneer deze optie in het Nederlands beschikbaar wordt.

Het doel van Gemini in Google Ads is om adverteerders te helpen bij het opzetten van betere zoekcampagnes. De expertise van de advertising specialist en AI versterken elkaar hierin. Bij het opgeven van een URL zal Google helpen bij het genereren van relevante advertentie-content, creatives en zoekwoorden. In eerste tests van Google lijken de AI gegenereerde suggesties een positieve impact te hebben op de ad strength. Hierin kijkt Google naar relevantie en diversiteit tussen de verschillende koppen en beschrijvingen. 

De meeste PPC-specialisten zullen weten dat Google Ads campagnes de afgelopen jaren steeds visueler zijn geworden door afbeelding extensies. Naast de standaard search campagne lanceert Google steeds nieuwe AI-driven campagnetypen zoals Performance Max en Demand Gen Ads. We zien dat het creëren van geschikt beeldmateriaal voor veel adverteerders een uitdaging is. 

Met Generative AI moet het mogelijk zijn om op basis van een prompt, passende afbeeldingen te selecteren bij je advertentiegroep. De getoonde afbeeldingen zullen een combinatie zijn van AI-gegenereerd beeldmateriaal en beeldmateriaal vanaf je eigen site. 

Bij SDIM kijken we al sinds onze oprichting naar innovaties die ons werk verder kunnen verbeteren. De implementatie van Gemini in Google Ads kan zeker een innovatie zijn die we kunnen toepassen om campagneresultaten verder te verbeteren en om efficiënter te testen met meerdere ad-copy varianten. 

De grote vraag die voor nu open blijft, is de daadwerkelijke kwaliteit van de output van Gemini. Past dit bij de tone-of-voice van onze opdrachtgevers? Is de gegeven output wel juist? Zijn gegenereerde afbeeldingen van hoge kwaliteit, of is duidelijk te zien dat dit AI-gegenereerd is? Ook zijn we bij SDIM heel benieuwd naar het effect van AI gegenereerde content op conversies. Neemt het rendement van campagnes toe of juist af? Allemaal vragen die komend jaar afkomen op iedereen die Google Ads campagnes heeft draaien. 

Content

Neem contact met ons op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *