Als e-commerce partij ben je ongetwijfeld al eens tegen de termen SKU, EAN, UPC, GTIN of wellicht zelfs ASIN aangelopen. Allemaal termen die slaan op productcodes (ook wel barcodes) van specifieke producten. Maar waarom zijn er zoveel verschillende productcodes? In dit artikel leggen wij het uit. Alsmede het belang van het zo goed als mogelijk inrichten van uw productdatabase met deze productcodes.
Welke productcodes zijn er?
Als e-commerce professional kun je er niet omheen: productcodes. Toch zijn er zoveel verschillende soorten productcodes dat het soms best lastig kan zijn om overzicht te houden. Allereerst delen we daarom graag met jou welke codes wij regelmatig tegenkomen.
- GTIN – Global Trade Item Number – Vaak beter bekend als barcodes. Dit zijn unieke codes die door een fabrikant gebruikt worden om hun product te koppelen aan een enorme database voor producten. Elk product heeft een eigen unieke GTIN. Eigenlijk is GTIN een soort verzamelnaam voor verschillende type codes zoals EAN, UPC en ISBN. GTIN’s bestaan altijd uit 12 tot 14 karakters.
- EAN – European Article Number – de Europese variant van GTIN. Als een bedrijf in Europa gevestigd is, dan vragen deze EAN codes voor hun producten aan.
- UPC – Universal Product Code – een GTIN variant die in de Verenigde Staten wordt gebruikt. Als een bedrijf in de VS gevestigd is, dan vraagt deze UPC codes voor hun producten aan.
- MPN – Manafucturer Part Number – Een uniek nummer waarmee een fabrikant haar product identificeert. Let op: dit is anders dan een GTIN. Een GTIN moet aangevraagd worden en wordt opgeslagen in een database. Een MPN kan een fabrikant zelf bedenken en maken om producten in haar eigen database te herkennen. De meest bekende variant van een MPN is een SKU-code.
- SKU – Stock Keeping Unit – Een voorbeeld van een MPN-code en de meest bekende variant. Vaak worden deze door fabrikanten gedeeld met wederverkopers en zijn die uniek voor een specifiek product.
- ASIN – Amazon Standard Identification Number – Voor verkopers in Nederland mogelijk een relatief nieuwe productcode, maar wel één die in de komende jaren steeds belangrijker en bekender zal worden. Deze productcode wordt door Amazon gemaakt voor ieder uniek product. Zodra een merk of verkoper een nieuw product upload dat nog niet in de Amazon database staat, zal Amazon hier een unieke productcode voor maken. ASIN’s in dit geval dus. Op die manier verzameld Amazon in haar eigen database informatie over unieke producten.
- ISBN – International Standard Book Number – Zelfs bij veel consumenten bekend; de unieke code die ieder boek moet hebben voordat deze in de winkels komen te liggen.
Voorbeeld ASIN-code op Amazon
Waarom zijn productcodes belangrijk?
De meest voor de hand liggende reden voor het gebruik van productcodes is natuurlijk het gemakkelijk herkennen van unieke producten. Maar er zijn meerdere redenen om dit zo goed als mogelijk op orde te brengen in jouw eigen productdatabase. Zo is het op Bol.com bijvoorbeeld niet mogelijk om producten te verkopen wanneer hier geen EAN-code beschikbaar voor is. Wil je op Bol.com producten verkopen? Dan zul je dus EAN-codes moeten hebben. Heb je zelfgemaakte producten die (nog) geen EAN-code hebben? Dan is het mogelijk om deze te kopen. Ook voor Amazon zijn EAN-codes in principe verplicht, tenzij je hiervoor een uitzondering aanvraagt.
Binnen andere kanalen, zoals bijvoorbeeld Google Shopping, zijn EAN-codes niet verplicht, maar wel sterk aan te raden. Zo zal Google het bereik van je producten terugschroeven als het weet dat voor de aangeleverde producten EAN’s en/of SKU’s beschikbaar zijn, terwijl deze in jouw productfeed niet zijn aangeleverd. Volledig delen van informatie is iets waar Google blij van wordt en zul je dus ook moeten doen als u met jouw Shopping campagnes of je Google Across Surfaces (organische vertoningen van producten).
Productcodes aanschaffen voor uw producten?
Zoals eerder aangegeven is het voor zelfgemaakte producten mogelijk om EAN-codes te kopen. In principe zijn er op het internet vele aanbieders die hierin voorzien. Maar wij raden je aan om dit altijd via de officiële route te doen. Als je jezelf registreert bij GS1 Nederland dan kun je ten alle tijden EAN-codes aanvragen voor jouw producten. Voor het aanvragen van ISBN-nummers kun je terecht bij de website van ISBN zelf.
neem contact op met een specialist
Reacties (0)