17 juli 2012

Hé Google, deze 8 features missen wij in Analytics

4 minuten lezen
Webanalytics

Google Analytics is een krachtige en bijna niet weg te denken tool uit het hedendaagse online landschap. Daarnaast is Google Analytics zelfs marktleider op het gebied van webstatistieken, maar dat maakt het nog geen almachtig en perfect product. Google komt dan ook niet voor niets regelmatig met productupdates om Google Analytics te verbeteren.

Wij willen Google graag helpen met het verbeteren van Google Analytics en hebben daarom onze eigen wishlist samengesteld. Hier zijn 8 features in opgenomen die momenteel niet aanwezig zijn in Google Analytics maar die wel erg gewenst zijn.

Het is in het verleden nooit mogelijk geweest om in Google Analytics profielen (of de instellingen) te kopiëren. Sinds enkele dagen heeft Google ons de mogelijkheid gegeven op profielen te kopiëren binnen dezelfde webproperty. Op die manier worden o.a. alle ingestelde doelen en filters gekopieerd. Het is helaas nog niet mogelijk om profielen met alle bijbehorende instellingen naar andere webproperties te kopiëren.

De Google Analytics interface beperkt zich tot het selecteren van 2 dimensies bij het aanmaken of aanpassen van een rapport. In de meeste gevallen zijn deze 2 dimensies voldoende om tot de gewenste data te komen, maar bij diepe segmentatie kan het soms nodig zijn om gebruik te maken van meer dan 2 dimensies. Een derde dimensie zou in veel gevallen al uitkomst bieden. Bij gebruik van de Google Analytics API kunnen er zelfs 7 dimensies geselecteerd worden.

Na de komst van de nieuwe Google Analytics interface hebben wij even moeten wachten tot de mogelijkheid kwam om een PDF-export te maken en deze als geplande e-mail in te stellen. Gelukkig kunnen wij vandaag de dag gebruik maken van deze functie. Een groot gemis echter, wat in de oude versie van Google Analytics wel mogelijk was, is het laten bundelen van alle PDF-rapporten tot één PDF-rapport. Op die manier ontstaan er niet tal van bijlagen in je geplande e-mail, maar ontvang je netjes en overzichtelijk één rapport.

Het instellen van rapporten die periodiek worden verstuurd is een zeer handige feature binnen Google Analytics. Je hebt zelf de keuze welke rapporten er verzonden worden en het is vervolgens vrij gemakkelijk om rapporten aan de e-mail toe te voegen. Daar houdt het gemak echter op. Het is namelijk niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen aan rapporten die zijn ingesteld of om bepaalde rapporten te verwijderen. Als je bijvoorbeeld vergeet om een filter toe te passen op een bepaald rapport, dan is het dus niet mogelijk deze alsnog op het rapport toe te passen. De gemakkelijkste oplossing is om de geplande e-mail helemaal te verwijderen en om opnieuw te beginnen. Daarnaast moet je tegenwoordig instellen voor hoe lang de rapporten verzonden moeten worden. Maximaal kan gekozen worden voor een periode van één jaar. Door het ontbreken van de ‘onbeperkt’ mogelijkheid, moeten na een jaar de geplande e-mails verlengd worden.

Bij het instellen van doelen in Google Analytics begint vanaf dat punt pas de conversiemeting te lopen. Bij het bepalen van het aantal voltooide doelen wordt daarbij geen gebruik gemaakt van data uit het verleden. In veel gevallen is dit echter wel wenselijk, bijvoorbeeld als er bij de implementatie van Google Analytics vergeten is om de doelen in te stellen. Door na een lange periode alsnog deze doelen in te stellen, zou het mooi zijn om met terugwerkende kracht conversiedata inzichtelijk te maken. In veel gevallen is data toch al aanwezig in het account. Denk aan de url van een bedankt-pagina die in het verleden bezocht is. Door het op een laat moment instellen van de doelen, wordt deze waardevolle data dus niet gezien als conversiedata.

In Google Analytics kan je momenteel 4 geavanceerde segmenten tegelijkertijd aanzetten, erg handig om bepaalde groepen verkeer snel te filteren of om deze met elkaar te vergelijken. Wat hier mist, puur voor het gemak, is de mogelijkheid om met één druk op de knop al deze segmenten weer uit te schakelen. Nu moeten deze segmenten gedeselecteerd worden of per stuk weggeklikt worden. Een dergelijk knop is geen heel groot gemis, maar onder het mom van usabillity zou het erg prettig zijn om telkens een paar handelingen over te slaan.

Google AdWords beschikt over de mogelijkheid tot autocodering. Met die functie is het mogelijk om bestemmings-URL’s automatisch te coderen zodat het AdWords verkeer op de juiste manier in Google Analytics verschijnt. Op die manier is het niet nodig om handmatig alle bestemmings-URL’s te taggen. De functie van autocodering is vrij onmisbaar, maar beperkt zich helaas tot het standaard Google AdWords verkeer. Voor andere diensten van Google zoals bijvoorbeeld Google Shopping en de Product Listing Ads zien we deze mogelijkheid tot dusver nog niet terug. Om het verkeer vanuit Google Shopping of de Product Listing Ads op een correcte manier te meten in Google Analytics is handmatige tagging noodzakelijk. Een dergelijke mogelijkheid van autocodering zou ook hier zeer bruikbaar kunnen zijn.

Het aanmaken van filters kan soms een tijdrovende klus zijn en in sommige gevallen betreffen het filters die in het verleden al eens zijn aangemaakt in een andere webproperty. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van een IP-filter voor meerdere webproperties. In die gevallen zou het handig zijn wanneer je reeds eerder gemaakte filters eenvoudig vanuit andere webproperties zou kunnen kopiëren. Voor Google Chrome bestaat er gelukkig een extensie om vrij eenvoudig ingestelde filters en doelen te kopiëren en te plakken. Implementatie van een dergelijke functie in Google Analytics zou zeer welkom zijn.

Hopelijk hebben wij met deze blogpost Google kunnen helpen met het verbeteren van Google Analytics en kunnen wij de genoemde features binnenkort van onze wishlist wegstrepen. Daarnaast zijn wij natuurlijk erg benieuwd welke features er op jullie wishlist staan. Laat daarom gerust een reactie achter!

Content

hulp nodig bij analytics?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *