13 oktober 2011

Handleiding website conversie percentage verbeteren

4 minuten lezen
SDIM collega's Pieter en Anne

Je werkt hard om veel verkeer naar je website te realiseren. Maar welk percentage van deze bezoekers resulteert uiteindelijk ook in een betaalde klant? Oftewel: hoe groot is het conversiepercentage van je website? De meest succesvolle online bedrijven:

  • definiëren duidelijke doelen voor hun website;
  • begrijpen hoe effectief hun sites zijn in het realiseren van deze doelstellingen;
  • testen voortdurend verschillende pagina-ontwerpen

Een kleine verbetering in je conversiepercentage levert veel voordeel op. Immers, hoe meer je reeds bestaande bezoekers van je website ook daadwerkelijk converteren, hoe groter je omzet. SDIM geeft je hieronder enkele tips waarmee je het conversiepercentage van je websitebezoekers kunt vergroten.

Elke bezoeker van je website heeft een reden om daar te zijn. Je site moet het voor hen gemakkelijk maken om hun doel te bereiken (bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het verkrijgen van informatie, of het inschrijven op een nieuwsbrief). Het is makkelijk om je website bezoekers om die reden te segmenteren op gemeenschappelijke kenmerken en acties, om op die manier een beter idee te krijgen van hoe bezoekers omgaan met je website. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het gratis website statistieken programma Google Analytics.

Met bijvoorbeeld advertentieprogramma Google Ads kun je potentiële klanten bereiken via Google, die je anders mist. Je kunt zelf kiezen op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden en je kunt zelf bepalen hoeveel je voor een bezoek uit Ads wenst te betalen. Je kunt je kosten dus altijd afstemmen op de baten. Lees hier meer over hoe Google Ads adverteren werkt.

Met statistiekenprogramma’s als Google Analytics kun je precies uitvinden waar je bezoekers vandaan komen voordat ze je website bezoeken en wat de bezoekers doen op het moment dat ze op je website terecht komen. Door het vergelijken van de conversie percentages van elke bron, kun je precies bepalen waar het meest kwalitatieve verkeer vandaan komt. Focus je met je marketingbudgetten en -inspanningen op deze verkeersbronnen.

De homepage van je website is vaak de eerste pagina die bezoekers van je website zullen zien. Een goede homepage dient het bezoekers gemakkelijk te maken om hun weg naar hun doel met succes af te leggen. Zorg dus dat deze overzichtelijk is, met een duidelijke call-to-action. Maar hoe ziet de perfecte homepage er dan uit? Je vindt hier een groot aantal tips met betrekking tot hoe de ideale homepage er uit ziet.

Veel verkeersbronnen, zoals Google Ads, geven je de mogelijkheid om bezoekers direct naar een specifieke landingspagina door te sturen. In Google Analytics kun je terugvinden wat de landingspagina’s zijn met het hoogste conversiepercentage. In Google Website Optimizer kun je met A/B testing of Multivariate testing verschillende landingspagina’s testen op de beste ervaring voor bezoekers.

Wanneer een bezoeker van je website na het bekijken van slechts één pagina de website onmiddellijk weer verlaat, wordt dit meegenomen in het weigeringspercentage van de betreffende pagina. Als het weigeringspercentage voor een bepaalde pagina boven gemiddeld hoog is, betekent dit waarschijnlijk dat de pagina ontmoedigt om verder te gaan op de website. Met behulp van Google Analytics kun je identificeren welke pagina’s een hoog weigeringspercentage hebben. Met Google Website Optimizer kun je verschillende pagina’s testen om uiteindelijk de pagina te vinden met het laagste weigeringspercentage.

Om precies te begrijpen waar je bezoekers in een conversieproces afhaken, is het nuttig om verschillende stappen in het proces van landingspagina tot einddoel / conversie op te nemen.

Met Google Analytics kun je tevens achterhalen op welke pagina bezoekers je website verlaten. Ook voor deze pagina’s met een hoog verlatingspercentage geldt dat je met de Google Website Optimizer verschillende pagina’s kunt testen, zodat je het aantal bezoekers wat je website verlaten zo klein wordt.

Door het plaatsen van de site search functie op je website, help je de bezoeker sneller te vinden met wat ze zoeken. Met Google Site Search kun je een Google zoekvak op je website plaatsen. Je kunt in je Google Analytics vervolgens ook instellen dat je interne zoekopdrachten wilt bijhouden. Dit geeft je handvatten t.a.v. nieuwe content en vragen die je bezoekers klaarblijkelijk hebben.

Het realiseren van conversies is de belangrijkste doelstelling van je website. Een conversie is bijvoorbeeld een afgeronde aankoop / bestelling / boeking, een nieuwsbriefinschrijving, of een lead / ingevuld contactformulier / offerte.

Voor het verbeteren van je website conversiepercentage, verschaft Google Analytics nuttige informatie. In sommige gevallen kan het nuttig zijn om de instellingen van Google Analytics dusdanig te wijzigen, zodat je specifieke informatie verkrijgt die nodig is voor gedetailleerde input voor het verbeteren van je website. SDIM helpt je hier graag mee. Kijk hier voor de Google Analytics diensten van SDIM, of neem direct contact op.

Webanalytics

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *