Om websites goed gevonden te laten worden in de “echte” resultaten van Google, is de eerste stap dat je zo nauwkeurig mogelijk gaat bepalen op welke zoekwoorden (ook wel:zoekopdrachten) je gevonden wil worden. Het klinkt misschien als een open deur, maar de praktijk bewijst dat hier onvoldoende aandacht aan wordt besteed.
Het kan zijn dat je op sommige zoekwoorden nooit hoog geïndexeerd zult worden in de natuurlijke zoekresultaten. Voor dit soort zoekwoorden adviseert SDIM om Google Ads in te zetten. Tevens kun je de resultaten van de zoekmachine advertising campagne, en de daarvoor gebruikte zoektermen, prima gebruiken voor de keuze van de zoektermen voor de positie in de “echte” resultaten. Een campagne opgezet door SDIM bestaat al snel uit enkele duizenden zoektermen waarop de advertentie wordt vertoond en geeft daarmee, naast resultaat, ook veel informatie.
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Een veel gemaakte fout is dat men, bij de keuze van zoekwoorden, alleen focust op termen die veel zoekverkeer genereren (kwantiteit). Maar wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat het primaire doel is van je website, is het zinvol om juist te focussen op kwaliteit. Verkoop je een product of dienst op je website? Dan wil je graag dat bezoekers ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het afnemen van producten/diensten op je website. Hoe meer je van dit soort bezoekers weet te vinden, hoe kwalitatiever je bezoek wordt. Dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden wanneer je bezig bent met een zoekwoorden selectie.
Meer dan één zoekwoord
Men gebruikt steeds vaker zoekopdrachten die bestaan uit twee of meer woorden. Hierdoor wordt het doel van een zoekopdracht in Google steeds duidelijker. Maak daar gebruik van. Combinaties van meerdere woorden in een zoekopdracht geven een betere indicatie over het daadwerkelijke doel van een zoekopdracht. Stel je bent tweedehands autohandelaar, welke van de onderstaande zoekwoorden geven de grootste waarschijnlijkheid dat iemand vindt wat hij zoekt op je website: “auto” “auto kopen” “tweedehands auto kopen”
Bedenk zelf zoekwoorden
Vroeger dacht men alleen in termen van het genereren van zoveel mogelijk verkeer naar de website. Tegenwoordig proberen we het doel heel goed in gedachten te houden: we kijken niet meer alleen naar kwantiteit, maar daarnaast ook naar de kwaliteit van de bezoeken. Het wordt zaak die zoekwoorden te vinden waarbij 1) zoveel mogelijk bezoekers 2) doen wat je wilt dat ze doen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het geen zin heeft veel verkeer te genereren vanuit zoekwoorden die je doelen niet of nauwelijks dienen.
Mensen tikken vaak één zoekwoord, maar nog vaker twee zoekwoorden in. Beschouw iedere combinatie van één of meer zoekwoorden als een apart antwoord. Ook de volgorde van woorden is van belang: “zoekmachine optimalisatie” is een ander zoekwoord dan “optimalisatie zoekmachine”. Neem ook combinaties van drie zoekwoorden mee, want die worden ook steeds vaker gebruikt.
Tip: Benader vrienden en collega’s en vraag hen om een lijst van 5 zoekopdrachten waarmee ze naar je product, website, of dienst zouden zoeken op Google.
Tip: Bestudeer de broncode van de websites van je concurrenten, d.w.z. zij die hoog scoren in Google op de zoekwoorden die je op dit moment in handen hebt. Je webbrowser bevat de mogelijkheid de broncode van de betreffende pagina te bekijken (in Explorer is dit de menuoptie Beeld-Bron). Kijk daar in het bijzonder naar de woorden die gebruikt zijn.
Bepaal zoekwoorden die mensen daadwerkelijk gebruiken bij het zoeken
Van groot belang is nu dat je gaat verfijnen door die zoekwoorden te bepalen die daadwerkelijk door mensen in zoekmachines worden ingetypt. Misschien moet je nu mooie zoekwoorden los gaan laten. Van groot belang is nu dat je gaat verfijnen door die zoekwoorden te bepalen die daadwerkelijk door mensen in zoekmachines worden ingetypt. Misschien moet je nu mooie zoekwoorden los gaan laten. Dit is uit te zoeken met speciale online-tools die bijhouden welke woorden door zoekers worden ingetypt. Google biedt zelf een zeer handige keyword suggesties-tool online aan. Hiermee kun je informatie krijgen over hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is op dit zoekwoord. Interessant zijn de zoekwoorden die veel maandelijkse zoekopdrachten hebben en weinig concurrentie. Hier vindt u: Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden
Tip: Creëer zelf snel en gemakkelijk een lijst zoektermen door losse woorden te combineren. Dat kan bijvoorbeeld in Excel, of je gebruikt de gratis SDIM keywordmixer tool
Bepaal nu welke zoekwoorden een hoge kwaliteit hebben, m.a.w. leiden tot het doel (of de doelen) die je voor ogen hebt.
1. Gebruik je verstand en gevoel. Vaak kun je zelf al verschillende zoekwoorden uit bijvoorbeeld de Google-suggesties wegstrepen, ook al wordt zo’n zoekwoord nog zo vaak gebruikt.
2. Gebruik data uit de betaalde zoekmachine advertising campagne, oftewel Google Ads. Je kunt dan precies zien hoe vaak zoekwoorden worden ingetikt en of deze de gewenste conversie oplevert. Dit is de service die SDIM levert. Het opzetten en meten van een dergelijke campagne is een specialistische klus waar we je uitstekend mee kunnen helpen.
3. Bepaal je niche. Je hebt nu waarschijnlijk een hele lijst zoekwoorden die potentieel geschikt zijn voor optimalisatie. Om een tweetal redenen kan het interessant zijn je specifieke niche te betrekken in de zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Adviesbureau” zegt niet zoveel. “Adviesbureau kunstprojecten”, al weer wat meer. “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam”, nog weer meer.
4. Gebruik de gratis Google Webmaster Tool. Deze tool verschaft zeer nuttige informatie over je huidige vindbaarheid etc. De tool is zo goed dat we er een speciale pagina voor hebben met meer informatie en een korte handleiding.
De kwaliteit van de bezoeken zal hierdoor toenemen: de kans dat een bezoeker, die via “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam” op je site terecht komt, tot een conversie zal leiden is groter dan als iemand via “Adviesbureau” binnenkomt. Anders gezegd: hoe meer woorden, hoe hoger de conversiegraad. Het optimalisatieproces op “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam” is bovendien een stuk eenvoudiger dan op “Adviesbureau” alleen.
Google Ads keyword tools
- Keyword mixer: combineer zoekwoord lijsten tot zoektermen
- Keywordtool.io om zoekwoord suggesties en ideeën te krijgen;
Optioneel: Ubersuggest
Optioneel: Keywordshitter - AnswerThePublic verkrijg keyword questions. Ook handig voor uitsluitingswoorden
- Google keyword planner om zoekvolumes op te halen
- SEOBook
- VreToolbar
- Semrush voor het bepalen van keyword concurrentie
- Google Ads voor conversiedata en historie
- Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) voor huidige keyword rankings
- Google Analytics om extra historische data te verkrijgen, bijvoorbeeld bouncerate
- Google Trends voor zoekvolume ontwikkelingen en de marktontwikkelingen
Meten van het effect op de ranking in Google
Pas als je site geoptimaliseerd is op de verschillende zoekwoorden en de bezoeken binnenkomen, kun je werkelijk gaan zien hoe de kwaliteit van de bezoeken is. Hiervoor moet je de statistieken van de bezoeken kunnen meten. SDIM adviseert daarvoor het gratis Google Analytics te gebruiken. Dan kun je precies zien welke zoekwoorden geleid hebben tot welke acties, dus ook in hoeverre zoekwoorden leiden tot conversie. SDIM zet Google Analytics gratis voor je op, of je kunt het zelf doen. Neem contact op, of lees verder hoejeu de content van jouw website kunt optimaliseren op basis van de nu gekozen zoektermen.
Een seo specialist spreken?
Reacties (0)