Nu meer dan de helft van al het zoekverkeer vanaf een mobiel of tablet komt, heeft Google tijdens de Performance Summit van afgelopen dinsdag een aantal grote wijzigingen aan het advertentieplatform aangekondigd. SDIM heeft deze summit met grote interesse gevolgd en somt de belangrijkste veranderingen voor jou op:
Google draait bodaanpassingen per apparaat type weer terug
In 2013 introduceerde Google enhanced campaigns. Hierdoor konden adverteerders niet langer apparaat specifieke campagnes aanmaken en geen bodaanpassingen meer meegeven aan tablets, maar enkel nog voor mobiele apparaten met een volledige browser (tot +300%). De afgelopen jaren is het mobiele verkeer – en daarmee ook de mediaspend – echter flink toegenomen. Verrassend genoeg draait Google deze wijziging nu dus deels terug en wordt het voor adverteerders weer mogelijk om ook een specifieke bodaanpassing te doen voor tablets. Daarnaast wordt het straks mogelijk om tot maar liefst +900% te bieden op beide apparaat typen. Wij vinden dit een positieve ontwikkeling, want het geeft adverteerders meer controle over waar hun mediabudget wordt uitgegeven. In onderstaand voorbeeld kunnen we dan een bodaanpassing voor tablet instellen:
Groter advertentieformaat (Expanded Text Ads)
Dit is waarschijnlijk één van de grootste wijzigingen in Google Ads in de afgelopen 15 jaar. Het komt erop neer dat met Expanded Text Ads (ETA) de karakterlimiteten van tekstadvertenties worden vergroot. Adverteerders krijgen zo dus meer ruimte om hun boodschap te verkondigen. Meer weten over ETA? Lees dan de uitgebreide blogpost die collega Annette hier afgelopen dinsdag al over schreef.
Lokale zoekadvertenties op Google Maps
Een maand geleden kwam Google met de aankondiging dat Google Maps wordt geïntegreerd in het zoeknetwerk en dan dus niet meer onderdeel is van het netwerk van zoekpartners waar het momenteel bij hoort. Op dat moment was nog niet helemaal duidelijk waarom deze wijziging nou precies wordt doorgevoerd. Het vermoeden bestond dat er hierdoor waarschijnlijk meer advertenties zullen verschijnen op dit platform. Na de Performance Summit van afgelopen dinsdag werd alles direct helder: de advertenties worden helemaal vernieuwd, waardoor ingesprongen wordt op de trend van lokaal mobiel zoekverkeer. Tot de nieuwe mogelijkheden behoren:
- Bedrijfslogo’s
In plaats van een algemeen icoontje, kun je in de toekomst een bedrijfslogo op de kaart van Google Maps laten vertonen. - Promotie pins
Google geeft op basis van een zoekopdracht relevante suggesties met een pin op de kaart weer. Doormiddel van promotie pins kun je de vindbaarheid van het lokale bedrijf op Google Maps pushen en daarmee dus de online zichtbaarheid van het bedrijf vergroten. - Productpromotie
Het wordt straks mogelijk om aanbiedingen van producten in Google Maps te promoten. Zoals in het voorbeeld hierboven te zien is, zien gebruikers dan dat de contactlenzen van een winkel in de buurt zijn afgeprijsd. - Koppeling met lokale winkelvoorraad
In de toekomst is het mogelijk dat gebruikers van Google Maps direct inzichtelijk krijgen hoeveel producten er nog op voorraad zijn bij de dichtstbijzijnde winkel. Daarnaast kunnen zij ook het complete assortiment doorzoeken. Voorbeeld: stel je hebt een op = op aanbieding, dan kunnen Google Maps gebruikers direct zien of het loont om snel naar jouw winkel te rijden. En indien de koppeling goed gemaakt, kunnen gebruikers ook direct verder zoeken in de voorraad.
Responsive Display Ads
Binnenkort hoeven adverteerders enkel nog een URL, kop, beschrijving en afbeelding op te geven en Google maakt hier dan automatisch een responsive display advertentie van. Bijkomend voordeel is dat ze native zijn (ze nemen de look & feel van de plaatsing of app over). Dit kan bannerblindheid voorkomen en een positieve uitwerking hebben op de CTR. De verwachting is dat deze veranderingen later dit jaar worden uitgerold.
Google Store Visits
Zo’n anderhalf jaar geleden heeft Google de functie Store Visits geïntroduceerd. Kort gezegd komt het erop neer dat Google klikken op advertenties kan koppelen aan een bezoek aan de winkel. Dit doen ze op basis van jouw fysieke locatie (coördinaten/gps-signalen, Wifi-signalen en eventueel beacons). Hiermee wil Google de missing link tussen online adverteren en offline winkelbezoek beter in kaart brengen. Het grote struikelblok was eigenlijk altijd de strenge vereisten. Dit zijn momenteel de voorwaarden waarover je moet beschikken:
- Een geverifieerde Google Mijn Bedrijf pagina
- Actieve locatie-extensies
- Minimaal 100.000 Search klikken in 30 dagen
- Beschikken over meer dan 30 winkellocaties met een groot winkeloppervlak
Voor de meeste Nederlandse retailers zijn deze vereisten simpelweg niet haalbaar. Google heeft aangekondigd dat deze vereisten in de toekomst minder streng zullen worden. Het is op dit moment nog niet duidelijk wat de exacte vereisten gaan worden. De verwachting is dat al deze nieuwe updates nog in de loop van dit jaar verder worden uitgerold.
Wil je meer weten over hoe deze nieuwe ontwikkelingen jouw bedrijf verder kunnen helpen? Neem dan gerust contact op met een van onze advertising specialisten. Zij staan je graag te woord.
hulp nodig bij google ads?
Reacties (0)