Facebook kondigt grote veranderingen aan op het gebied van Instagram Messaging
Facebook heeft grote veranderingen aangekondigd op het gebied van Instagram Messaging die het community management, maar ook de gebruikerservaring flink gaan verbeteren. Daarnaast maakte Facebook plannen bekend om Instagram, Facebook en Messenger cross-app aan elkaar te verbinden. Een enorme verandering in het socialmedialandschap. Lees alles wat je moet weten in dit blog!
Voor veel bedrijven is het lastig te managen: de direct messages (DM’s) die binnenkomen via Instagram. Het is namelijk alleen mogelijk om via de app zelf op deze berichten te reageren. Een grote belemmering voor het community management en tevens een tijdrovende klus. Maar er komen een aantal grote veranderingen aan. Zo maakte Facebook eind september bekend de communicatie tussen Instagram en Facebook cross-app te maken en daarnaast flink uit te breiden. Voor menig online marketeer en community manager klinkt dat als muziek in de oren! Maar wat gaat er precies veranderen?
Facebook introduceert: Account center
Kort gezegd gaat het hele messengersysteem flink op de schop. Allereerst kondigde Facebook eind september aan Messenger, Facebook en Instagram als het ware meer samen te ‘knopen’. Via een Account center kunnen gebruikers ervoor kiezen om in één keer in te loggen op alle drie de kanalen. Ook is het mogelijk om de gebruikersinformatie over de drie diensten gelijk te trekken, zoals bijvoorbeeld de ingestelde profielfoto. Het hanteren van eenzelfde identiteit over alle drie de kanalen of het koppelen van de diensten is overigens niet verplicht. Deze features zijn geheel optioneel.
Daarnaast wil het bedrijf het mogelijk maken om via alle kanalen berichten te versturen, waardoor de chatdiensten gekoppeld zijn. Dit zou betekenen dat de berichten van WhatsApp, Messenger en Instagram DM op één plek binnenkomen en te beantwoorden zijn. Tenslotte kondigde Facebook aan vele creatieve en interessante functies beschikbaar te maken voor gebruikers die de messaging experience op zijn kop zet: chatkleuren, samen series kijken, selfie stickers, geanimeerde reactie-effecten en nog veel meer.
Ondersteuning voor Instagram vanuit Messenger’s API
Terwijl Facebook’s Messenger excelleert in het klantcontact en het automatiseren van berichten, is Instagram als platform daarin lang achtergebleven. Tot op heden! Afgelopen week, op 19 oktober, kondigde Facebook namelijk aan dat zij het Application Programming Interface (API) support ook uit gaan rollen voor Instagram. Dit betekent dat klantsupport voor bedrijven op grotere schaal mogelijk wordt. Maar ook dat het relatief nieuwe Instagram Shopping een enorme boost krijgt, door speciale shopping messaging features. Daar komt bij dat ook het automatiseren van berichten mogelijk wordt gemaakt, wat veel mogelijkheden biedt voor snel vraag-en-antwoord, afwezigheidsmeldingen en evaluatieberichten, zoals het automatisch nasturen van een enquête
Community management verbeteringen voor Instagram
Facebook stak voorheen ook lange tijd een stokje voor het managen van Instagram-berichten via externe webcare tools. En dat terwijl de afgelopen tijd het aantal DM’s naar bedrijven met 40% is toegenomen. De nieuwe API-functies stellen bedrijven in staat om de DM’s te integreren in hun eigen tools en workflows. Een baanbrekende verandering! Hierdoor kunnen bedrijven namelijk grootse stappen zetten op het gebied van community management door het voeren van meer kwalitatieve gesprekken. Dit levert een positief resultaat op voor zowel de klanttevredenheid, als de gewenste conversies. Daarnaast maakt het integreren van dergelijke systemen het ook mogelijk om meer inzicht te krijgen in de data van chatten via dit platform.
Blik op de toekomst
Op dit moment zijn veel van de hierboven besproken features nog onderdeel van een béta-versie waar een selecte groep bedrijven gebruik van kan maken. Maar deze nieuwe features beloven veel goeds voor de toekomst. Het community management op Instagram kan grote stappen vooruit maken, social media en webcareteams kunnen veel tijd besparen en de aangekondigde veranderingen hebben ook weer impact op de algehele dynamiek. Instagram krijgt hierdoor namelijk een veel meer conversiegestuurde rol, door eerst de integratie van shopping en nu het verbeteren van customer support. Tevens zullen alle nieuwe en creatieve features de algehele gebruikerservaring van Instagrammers aanzienlijk beïnvloeden. En als online marketingbureau vragen wij ons dan natuurlijk ook af: wordt in-chat advertising dan uiteindelijk ook mogelijk via Instagram?
Reacties (0)