20 april 2017

Google verhoogt aantal penalty’s spamacties gestructureerde data

3 minuten lezen
SDIM collega Kiara gebruikt een muis

Google bracht onlangs Google Webspam Report 2016 uit en daar staan zoals altijd een aantal interessante bevindingen in. Het brengt de belangrijkste webspamtrends van 2016, de meest voorkomende penalty’s en wat Google hiertegen heeft gedaan in kaart. En nog veel meer. SDIM vat de belangrijkste bevindingen voor je samen.

Het meest opvallende gegeven uit het Google webspam-rapport is dat Google in 2016 circa 9 miljoen penalty’s aan website-eigenaren heeft uitgedeeld in vergelijking tot 4,3 miljoen uitgedeelde penalty’s in 2015. Ook is er een significante stijging in spam-targeting voor mobiele gebruikers geconstateerd, maar dit is te verklaren door de flinke stijging van mobiel gebruik in 2016.

Een ander interessant punt dat opvalt, is dat Google in 2016 `meer dan 180.000 door gebruikers aangemelde spamrapporten’ heeft ontvangen. Het jaar daarvoor waren dat er iets meer dan 400.000. Dat is een enorme daling.

Een van de meest voorkomende penalty’s uit het rapport is de Spammy Structured Markup Penalty. Google heeft in 2016 op meer dan 10.000 websites algoritmische en handmatige kwaliteitscontroles uitgevoerd om ervoor te zorgen dat websites met gestructureerde gegevens (data-opmaak) voldoen aan de kwaliteitsnormen.

Een Spammy Structured Markup Penalty wordt door Google gegeven als de gestructureerde gegevens van een website niet voldoen aan hun structured-datarichtlijnen. Oftewel, door een onjuiste implementatie van de gestructureerde gegevens (ook wel structured markup data of schema markup genoemd) kan men deze penalty krijgen. Deze penalty bestaat overigens nog niet zo heel lang. Google heeft onlangs nog de ‘review snippet guidelines*’* aangepast.

Google penalty gestructureerde markeringen met spam

En dit is dus maar een klein onderdeel van de ‘structured data guidelines’, puur gericht op het vals spelen of verkeerd omgaan met reviews of waarderingen in de rich snippets van de zoekresultaten.

Een review is een evaluatie, waardering of opmerking over bepaalde producten of diensten die een bedrijf levert. Google ondersteunt de volgende type reviews:

  • Kritische relevante beoordelingen
    Een review of klantbeoordeling wordt alleen getoond wanneer deze door een ‘menselijke’ auteur zijn geschreven, gecorrigeerd of samengesteld. Kritische reviews worden prominent in de zoekresultaten weergegeven zodat bezoekers een gemiddelde rating kunnen zien en de naam (auteur)/ het icoon van de review. Google is steeds scherper in het detecteren van geautomatiseerde ‘valse’ reviews, samengesteld door de website-eigenaar of een ingeschakeld bureau.
  • Recensies voor breed en divers publiek
    Recensies dienen altijd voor een breed publiek bedoeld te zijn (dus niet voor één specifieke doelgroep) en ze mogen niet in ongewenst taalgebruik zijn geschreven. Structured data mag bijvoorbeeld niet alleen voor volwassenen worden toegepast.
  • Verwijzing naar een specifiek product of dienst
    Gestructureerde gegevens moeten dusdanig zijn opgemaakt dat deze zijn bedoeld voor één specifieke productgroep of dienst die de organisatie levert. Dit kan men in schema.org aangeven. Bijvoorbeeld: schema.org/Book of schema.org/LocalBusiness.
  • Review snippet weergave
    Review snippets worden meestal als een gemiddeld cijfer op een schaal van 1 tot 5 weergegeven in de zoekresultaten of in de Knowledge Card van Google.
  • Zichtbaarheid van de op de pagina van het zoekresultaat
    Het moet duidelijk zijn dat de pagina die een bezoeker bekijkt reviews over het specifieke product of dienst bevat.
Voorbeeld Wehkamp recensie in rich snippet, juiste implementatie gestructureerde gegevens

*bron: Google review snippet guidelines

Is je website getroffen door een Spammy Structured Markup Penalty, dan kan dat meerdere gevolgen hebben. Zo kan de penalty een deel van jouw website raken of zelfs impact hebben op je gehele website. Dit heeft uiteindelijk als gevolg dat jouw rich snippets worden uitgeschakeld, waardoor het zoekresultaat er minder aantrekkelijk uitziet voor de bezoekers. En dat heeft weer nadelige gevolgen voor het doorklikpercentage (CTR: Click Through Ratio) naar jouw website. Een veel groter gevolg kan zijn dat je SEO-rankings van een deel of zelfs alle websitepagina’s dalen.

Is jouw website getroffen door een Spammy Structured Markup Penalty? Dat kun je snel controleren door te kijken in jouw Search Console of je daarin een melding hebt ontvangen van een handmatige actie (zie afbeelding bovenaan de pagina). Test vervolgens de gestructureerde gegevens van jouw website via de ‘Structured Data Testing Tool’ van Google.

Heb je hulp of advies nodig bij het oplossen van een Spammy Structured Markup Penalty? Dé SEO-specialisten van SDIM helpen je graag. Neem contact op voor meer informatie.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *