25 augustus 2021

Google vereenvoudigt Display Campagnes

2 minuten lezen
Video en display

In de afgelopen tijd heeft Google aanzienlijk gesleuteld aan de advertentieproducten. Zo is de modified broad match zoekwoordoptie uitgefaseerd, zijn Gmail Ads campagnes uitgefaseerd en zijn Responsive Search Ads de standaard geworden.

De volgende wijziging is dat Standaard Display campagnes en Smart Display Campagnes worden samengevoegd. Als voornaamste reden geeft Google mee dat deze wijziging het gebruiksgemak verbetert en de beste features van beide campagnetypes combineert voor meer controle, transparantie en prestaties door geavanceerde machine learning.

Wat zijn Smart Display campagnes? Dit is een Display campagnetype, waarbij het algoritme van Google middels Artificial Intelligence (AI) de campagne stuurt en optimaliseert.  Niet alleen de biedingen worden door Google beheerd, maar ook de targeting en banners worden door het systeem dynamisch ingericht. Het systeem optimaliseert automatisch het juiste bod en boodschap voor de juiste persoon.

Naast Smart Display campagnes was het mogelijk om ‘handmatige’ display campagnes te maken. Het verschil tussen handmatige en Smart Display campagnes is dat een adverteerder bij handmatige campagnes de mogelijkheid heeft om de campagne volledig zelf te beheren met handmatige biedingen, advertenties en targeting, waarbij dus Google geen wijzigingen doorvoert. Het was in de handmatige campagnes ook mogelijk bepaalde elementen te automatiseren, bijvoorbeeld door het gebruik van biedstrategieën of responsive display ads

Deze aanpassing betekent in de praktijk dat er nog maar één campagnetype voor Display bestaat. Dit betekent dat je bij het aanmaken van een Display campagne de mogelijkheid krijgt om “Smart Display”-achtige elementen te activeren. Hierbij geeft een adverteerder Google de mogelijkheid om zelfstandig doelgroepen te targeten. Als dit wordt gecombineerd met Responsive Display Ads en Smart Bidding, dan wordt er in essentie een “Smart Display” campagne ingezet. Het alternatief is dat een adverteerder (voor een gedeelte) de handmatige controle houdt hierin. Deze wijziging wordt stapsgewijs doorgevoerd in de accounts de komende tijd.

Automatisering in de online marketing is al een lange tijd gaande. Voor een groot deel is dit een positieve ontwikkeling. Computers zijn met slimme algoritmes natuurlijk in staat om doorlopend grote hoeveelheden data te verwerken en hierop te acteren. Dit is eenmaal minder effectief en minder efficiënt als dit handmatig moet gebeuren. Ondanks deze voordelen zijn algoritmes niet perfect. Zo zien algoritmes wel verbanden tussen ontwikkelingen, maar nog niet de context hierbij. Door marketeers mogelijkheden te bieden om campagnes input te (blijven) geven maakt een campagne sneller efficiënt. Het algoritme hoeft hierin dan sommige ontwikkelingen niet eerst zelf te leren en kan andere variabelen doortesten waarvan onduidelijk is hoe dat scoort. Hiermee wordt optimaal gebruik gemaakt van mens en machine.

Content

Hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *