1 november 2018

Wat is Google Signals?

3 minuten lezen
SDIM in Google

Google Signals beta

Mogelijk zie je sinds juli/augustus 2018 een melding in Google Analytics om Google Signals te activeren. Zo zie je ook onder doelgroep een nieuw kopje met ‘Verschillende apparaten’ en vier nieuwe rapporten.

Maar wat is Google Signals? Google Signals is een nieuwe update waarmee ingelogde Google gebruikers kunnen worden bijgehouden over meerdere apparaten en browsers.
Elke bezoeker aan jouw website heeft een unieke cookie. Wanneer deze bezoeker terugkomt en nog steeds de cookie op zijn apparaat heeft kan deze bezoeker worden gezien als een terugkerende bezoeker. Wanneer een gebruiker zijn eerste bezoek via desktop doet, maar daarna via mobiel nog een keer een bezoek brengt aan de website staat op dat apparaat nog niet de cookie van het eerste bezoek. Daarom registreert Google Analytics deze gebruiker als een nieuwe gebruiker, terwijl dit dezelfde persoon is. Dit geldt ook voor een bezoek aan de website via een andere browser op hetzelfde apparaat.

Het liefst wil je het gedrag van jouw gebruiker inzien over de hele customer journey, maar in de hierboven genoemde gevallen spring je bij het tweede bezoek van een gebruiker pas halverwege in bij de customer journey van deze bezoeker. Met Google Signals komt het inzien van het gedrag van jouw bezoeker over meerdere apparaten en browsers iets dichterbij.

Het doel van de nieuwe rapporten is om meer inzicht te krijgen op twee punten:
Via welke apparaattypes (mobile, desktop, tablet) bezoekt een gebruiker jouw website? En wat is het aandeel gebruikers dat overlap heeft met verschillende apparaten. Zo zie jebijvoorbeeld of een gebruiker bij het eerste bezoek een mobiel apparaat gebruikt, maar vaak terugkomt op desktop om vervolgens te converteren. Dit zie je in het ‘Apparaatpaden’ rapport. Bij ‘Apparaatoverlap’ zie je hoeveel van jouw gebruiker en via mobiel en via desktop op jouw website zijn geweest (geschat vanuit de steekproef).

Stel dat jouw webshop veel gebruikers de eerste keer op mobiel op jouw website komen, zich oriënteren, maar niet converteren. Later komt deze gebruiker terug via desktop om uiteindelijk de aankoop te doen. Als je deze twee sessie los van elkaar ziet zie je niet de hele customer journey. Op basis van het hele plaatje zou je bijvoorbeeld een andere strategie kunnen gebruiken voor jouw mobiele advertenties en jouw desktop advertenties.

Ditzelfde zie je ook, maar dan op browser niveau. Zo kan er meer inzicht worden verkregen over het gedrag van uw bezoeker en of ze mogelijk via andere browser nog een terugkomen naar jouw website. Dit zie je door in Apparaatoverlap ‘Apparaatcategorie en OS’ aan te geven.

Bij Acquisitie-apparaat kun jesnel een rapport inzien om te bepalen welke bronnen/campagnes effectief zijn voor welk apparaat. Maakt jouw verkeer uit bijvoorbeeld Facebook veelal gebruik van mobiel om naar jouw website te komen? En wat zeggen de e-commerce/doel statistieken over dit type gebruiker? Deze informatie kan bijvoorbeeld voor een developer handig zijn om

De rapporten zijn nog in Bèta. We zien daarom nog veel dat de getoonde data helemaal geen overlap laat zien. Dit zou na verloop van tijd (na het verzamelen van meer data en de ontwikkelingen van de Bèta) moeten verbeteren om gebruik te gaan maken van dit rapport.

De gebruiker moet de functie ‘advertenties personaliseren’ hebben ingeschakeld, waarbij de Google gebruiker aangeeft dat advertenties gepersonaliseerd mogen worden op basis van de gegevens die Google verzameld van de gebruiker. Via adssettings.google.com/authenticated zie je welke informatie dit voor jouw eigen account is en waar Google deze vandaan heeft gehaald.
Op basis van de gebruikers waar Google de verschillende apparaten herkent wordt sampling toegepast. Dit betekend dat de data die je ziet eigenlijk op basis van een steekproef is.
Het delen van de Google Analytics gegevens met Google moet zijn ingeschakeld. Dit zou wel in strijd gaan met de adviezen voor de AVG.

Meer informatie over Google Signals lees je op de Google blog of neem contact op met SDIM.

Google Analytics Certified Partner

informatie over Google signals?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *