Voor de meeste Google Shopping categorieën zal het binnenkort verplicht zijn om voor ieder item in de productfeed een Unique Product Identifier op te nemen. Wanneer deze niet bestaat, dan zal je dit in de feed moet aangeven. Dit doe je door voor de producten zonder Unique Product Identifier het kenmerk ‘ID BESTAAT’ [IDENTIFIER EXISTS] op te nemen.
Producten die niet aan deze nieuwe vereiste voldoen kunnen worden afgekeurd en worden dan niet langer in Google Shopping vertoond. Voor producten die vertoond worden in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt dit van kracht vanaf 15 juli 2013. Voor de overige landen vanaf 16 september 2013. Producten die vanaf die datum niet een Unique Product Identifier bevatten of geen ‘ID BESTAAT’ [IDENTIFIER EXISTS] kenmerk hebben kunnen worden afgekeurd.
Een XML voorbeeld van het kenmerk ID bestaat [identifier exists]:
<g:identifier_exists>FALSE</g:identifier_exists>
Het opnemen van een ‘ID bestaat’ kenmerk is dus alleen nodig wanneer er geen Unique Product Identifier beschikbaar is voor een product.
Wat is een Unique Product Identifier?
Google wil graag de Google Shopping resultaten zoveel mogelijk groeperen. Bijvoorbeeld wanneer meerdere aanbieders hetzelfde product verkopen. Deze kunnen dan als 1 product worden weergegeven, met verschillende aanbieders en prijzen onder elkaar. Om te kunnen bepalen of het om hetzelfde product gaat zijn er Unique Product Identifiers nodig. Vaak een combinatie van twee kenmerken.
Om te bepalen welke kenmerken er vereist zijn voor jouw producten is het nodig om te bepalen in welke Google Product groep de producten vallen. Zie tabel hieronder.
Zo kun je hierin aflezen dat wanneer je schoenen verkoopt, je verplicht het merk moet opnemen en minimaal een gtin nummer of mpn nummer. Het liefst beide, maar minimaal 1.
Maar verkoop je bijvoorbeeld handgemaakte kralenkettingen dan is een Unique Product Identifier niet vereist. In dit geval gebruik je alleen het kenmerk [identifier exists] en vul je deze in met FALSE.
Vul je geen Unique Product Identifier voor je producten terwijl deze wel verplicht zijn, dan loop je de kans dat je producten worden afgekeurd of je hele account wordt opgeschort.
Wat zijn gtin en mpn nummers?
MPN staat voor Manufacturer Part Number. Dit is een uniek nummer dat producenten aan een product geven. Een GTIN nummer kan bijvoorbeeld een ISBN of UPC nummer zijn, of een EAN nummer (streepjescode). Meer uitleg over gtin en mpn nummers vind je hier: https://support.google.com/merchants/answer/160161?hl=nl
Wanneer een ‘ID BESTAAT’ [IDENTIFIER EXISTS] kenmerk opnemen?
In principe zal je er vanaf 15 juli voor moeten zorgen dat jouw producten aan de Unqiue Product Identifier vereisten van Google voldoen, zoals beschreven hierboven. Wanneer je zeker weet dat deze er echt niet zijn voor jouw product of het is een handgemaakt product, dan neem je het kenmerk [IDENTIFIER EXISTS] op en vul je deze in met de waarde FALSE.
Hiermee geef je als het ware bij Google aan de er geen Unique Product Identefier bestaat voor jouw product.
Meer weten?
Wil je meer weten over deze Google Shopping wijzigingen of kan je hier hulp bij gebruiken, neem dan contact op met een van onze experts.
hulp nodig bij shopping?
Reacties (0)