Google heeft onlangs een nieuwe variant van Google Shopping gelanceerd. Deze zogeheten Showcase Ads worden vertoond als een persoon een generieke zoekterm invoert in Google. Een reguliere Shopping campagne toont juist producten op productspecifieke of koopgerichte zoektermen.
Showcase campagnes kunnen alleen gemaakt worden in de nieuwe Google Ads interface en zijn vooralsnog alleen beschikbaar in Duitsland, Engeland en Frankrijk. De verwachting is dat deze op korte termijn worden uitgerold in Nederland.
Verschil tussen Shopping en Showcase
In een reguliere shopping campagne bepalen variabelen als CPC, kwaliteitsscore en relevantie of een advertentie wel of niet wordt vertoond op een zoekterm in Google. Wanneer iemand zoekt op een term als ‘jurkje’ dan is er eigenlijk weinig controle over het product dat uiteindelijk wordt vertoond. De Google Shopping feed bevat immers meerdere jurkjes. Binnen deze categorie kunnen er specifieke producten zijn die je als adverteerder nadrukkelijker wilt tonen, omdat dit bijvoorbeeld goedlopende producten zijn of omdat hier een goede marge op zit.
Showcase Ads lost dit probleem op. Via feedmanagement tooling zoals Channable kan in de feed een ‘custom label’ meegegeven worden aan specifieke producten, bijvoorbeeld binnen de categorie ‘jurkjes’. Bij het aanmaken van een nieuwe shopping campagne kies je op advertentiegroepniveau dat het een showcase advertentiegroep betreft. Vervolgens filter je deze op het ‘custom label’ waarin alleen de jurkjes zijn opgenomen.
Wanneer iemand zoekt op ‘jurkje’ en dus nog geen merkvoorkeur of een specifiek model in gedachten heeft, wil je als adverteerder deze persoon meenemen in de oriënterende fase en dus een glimp van het assortiment tonen. Er wordt in dit geval dan een Showcase Ad getoond, wat eruit ziet als een soort carrousel, zodat de gebruiker kan scrollen door de producten die binnen de categorie ‘jurkjes’ vallen:
Beoordeel Showcase Ads op de juiste kpi’s
Zoals vermeld is Google Shopping Showcase een extra campagnetype om oriënterende bezoekers naar de website te leiden. Een Showcase klik zal dan ook niet zo snel leiden tot een directe conversie. Zo’n klik kan natuurlijk wel een ondersteunende waarde op een conversie hebben. Afhankelijk van het attributiemodel in Google kunnen alsnog (gedeeltelijk) conversies worden toegekend aan een Showcase klik.
Volgens Google leiden Showcase Ads tot een toename in branded zoekverkeer, wat ook gebruikelijk is bij Youtube, Social en Display campagnes.
Afrekenmodel Showcase Ads
Een reguliere Shopping campagne wordt afgerekend op basis van een kosten per klik (CPC). Bij een Showcase Ad geldt echter een ander afrekenmodel; CPE oftewel Cost per Engagement. Wanneer iemand de advertentie uitvouwt en deze 10 seconden of langer bekijkt of uiteindelijk een product aanklikt en naar de website gaat, dan wordt het bedrag dat de adverteerder heeft ingesteld in rekening gebracht.
Indien je adverteert in Engeland, Frankrijk of Duitsland dan kunnen Showcase Ads jou helpen om oriënterende bezoekers naar je site te leiden. Heb je meer vragen over Google Shopping Showcase Ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de onderstaande knop.
Neem contact op
Reacties (0)