26 april 2016

Google Shopping regelgeving wordt strenger. Pas nu je feeds aan!

3 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

Vanaf 16 mei aanstaande zullen de vereisten voor productfeeds in het Google Merchant Center strenger worden. En zoals te verwachten valt bij Google, zal dit direct van invloed zijn op alle campagnes die je via het Merchant Center draait en niet aan die vereisten voldoen (Google Shopping en Dynamic Remarketing). Het is dan ook raadzaam om nu alvast de feeds voor te bereiden om straks niet voor vervelende verassingen te staan. Onze feed specialisten vertellen in deze blogpost wat je precies moet aanpassen.

Iedereen weet inmiddels dat voor Google Shopping sinds 2015 Global Trade Item Numbers (GTIN’s) voor producten van 50 merken vereist zijn. Deze lijst gaat Google nu per mei uitbreiden naar alle producten waaraan een GTIN is toegekend door de fabrikant. Dit geldt voor bijna alle nieuwe producten zoals boeken, kleding, schoenen, tv’s, laptops et cetera. De enige uitzonderingen zijn handgemaakte en/of vintage producten.

In het statement over deze wijziging zegt Google het volgende:

“GTIN’s geven ons inzicht in wat je precies verkoopt. Als we weten wat je verkoopt, kunnen we je helpen de prestaties van jouw advertenties te verbeteren door waardevolle informatie over het product toe te voegen en advertenties op een relevantere manier aan gebruikers te tonen.”

Sinds 8 februari jongstleden is Google begonnen met waarschuwen. Wellicht is je dat al opgevallen bij producten die niet aan de vereisten voldoen. Zo worden op het tabblad ‘Diagnostische gegevens’ – ‘waarschuwingen op artikelniveau’ weergegeven. Producten die nu al een GTIN-vereiste hebben krijgen een rood uitroepteken en worden uitgesloten van de campagnes. Producten die nu nog wel actief zijn, maar vanaf 16 mei niet meer aan de nieuwe regels voldoen, hebben van Google een geel waarschuwingsteken gekregen. Google geeft heel bewust deze waarschuwingen als hulpmiddel zodat je weet welke producten je nu moet aanpassen om zodat deze straks niet afgekeurd worden.

Als de producten straks niet aangepast zijn dan heeft dat gevolgen voor de Google Shopping campagne en/of de dynamische remarketing campagne via het Google Display Netwerk. Beide campagnes zijn namelijk afhankelijk van het Google Merchant Center. Het kan er dus voor zorgen dat jouw producten niet meer in Google Shopping worden vertoond of dat jouw remarketing campagne niet meer optimaal werkt. Dat heeft dus direct gevolgen voor de resultaten (lees: de omzet) die je momenteel met jouw campagnes behaald.

Wellicht heb je al zo’n melding gezien, misschien is het nog niet opgevallen. Maar in beide gevallen doe je er goed aan om jouw feeds alvast te controleren. Via het Merchant Center kun je heel gemakkelijk controleren of alle feeds van het huidige productenaanbod de GTIN-code bevatten. Krijg je een melding te zien? Of voeg je een nieuw product toe aan het assortiment? Zorg er dan voor dat je in de feed, per product, het element toevoegt. Vergeet na het aanpassen van de feed vooral niet in het Merchant Center bij het productoverzicht per product te controleren of de GTIN-codes worden geladen.

Als je nieuwe merkproducten verkoopt die door verschillende verkopers worden verkocht, is het verstandig de nieuwe vereisten te bestuderen en goed te controleren of de productgegevens correct en actueel zijn.

Het toevoegen van deze extra GTIN’s betekent dan misschien wel een aanpassing aan de productfeed, het levert je ook direct meer voordeel op. Zo geeft Google aan dat door deze wijziging jouw advertenties op meer plaatsen op Google, YouTube en hun partnersites kunnen worden getoond. Bij verkopers die correcte GTIN’s aan hun productgegevens hebben toegevoegd, is volgens Google het conversiepercentage tot wel 20% gestegen (bron).

Ondanks de heldere uitleg in het Merchant Center en Google helpcentrum is het aanpassen van een productfeed niet eenvoudig. Ik wil dan ook adviseren om niet zelf te gaan ‘spelen’. Het is belangrijk dat je precies weet hoe je met deze verandering om kunt gaan en de feed aanpast zonder een risico op daling in traffic of ROI binnen de Google Shopping campagnes te lopen. Heb je een vraag of opmerking over de wijziging? De datafeed specialisten van SDIM staan je graag vrijblijvend te woord.

Content

hulp nodig bij shopping?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *