Google heeft deze maand een nieuwe functionaliteit gelanceerd. Deze stelt online marketeers in staat om producten uit te sluiten voor bepaalde landen binnen de locatietargeting van de productfeed. Meer weten? Lees dan hieronder verder in deze blog!
In de afgelopen jaren heeft Google meerdere features geïntroduceerd waarmee je productgegevens automatisch kunt inzetten voor meerdere landen. Zo diende je de verzending hierop in te richten en de locatietargeting van de Google Shopping campagnes op deze landen af te stemmen. Hierdoor werd het mogelijk om met één geoptimaliseerde productfeed binnen het Google Merchant Center. het productaanbod te vertonen in meerdere landen. Sinds deze maand doet Google hier nog een schepje bovenop.
Nieuw attribuut binnen productfeed
Het is sinds deze maand (augustus 2020) mogelijk om middels een attribuut afzonderlijke landen uit te sluiten voor bepaalde producten. Met dit attribuut overschrijf je dus de aanvullende landinstellingen die je in de primaire productfeed hebt ingesteld. Het attribuut dat dit mogelijk maakt is shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties]. Om het concreter te maken heb ik hieronder een voorbeeldsituatie geschetst, waarin dit attribuut geschikt zou zijn:
Stel: je hebt een schoenen webwinkel. Je adverteert met een Google Shopping campagne het volledige schoenen aanbod in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Om bepaalde redenen besluit je om te stoppen met het verkopen van het ‘Nike’ en ‘Adidas’ aanbod in Zwitserland. Middels het attribuut shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties] kun je ervoor zorgen dat alle Nike en Adidas schoenen niet in Zwitserland vertoond zullen worden. Dit scheelt natuurlijk een heleboel werk, omdat je geen afzonderlijke productfeed voor Zwitserland hoeft te maken.
Waarom is het belangrijk voor online marketeers?
Het zorgt ervoor dat online marketeers in bepaalde situaties efficiënter te werk kunnen gaan. Met het attribuut shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties] hoef je niet voor elk land aparte productfeeds te maken om te bepalen welke producten in welke landen worden weergegeven. Het maakt het werk van online marketeers in bepaalde situaties dus stukken efficiënter!
Meer weten of aan de slag met Google Shopping?
Wil je meer weten over deze nieuwe functie binnen Google Shopping, of heb je hulp nodig bij de implementatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten!
hulp nodig bij shopping?
Reacties (0)