Tijdens Google IO 2024 werd aangekondigd dat Google SGE officieel wordt uitgerold in de USA. We zijn nu een aantal dagen verder. Welke ontwikkelingen zien we gebeuren?
Google I/O 2024 is een jaarlijkse conferentie georganiseerd door Google gericht op developers. Het is het moment waar Google nieuwe producten, features en innovaties aankondigt. Dit jaar lag (net als vorig jaar) de focus op het toegankelijker maken van kunstmatige intelligentie (AI) voor ontwikkelaars. Ook werden weer nieuwe features aangekondigd binnen Google Search. De belangrijkste ontwikkeling voor ons als online marketeers is dat Google SGE aan het uitrollen is naar alle Google-gebruikers binnen de Verenigde Staten en naar verwachting gaan meerdere landen volgen.
Nog even in het kort: Wat is SGE?
SGE staat voor Search Generative Experience. Op basis van een zoekopdracht wordt een AI-gestuurd antwoord gegeven (Google noemt dit AI Overviews). SGE kan niet alleen tekstuele antwoorden geven, maar ook afbeeldingen, video’s en andere multimedia-elementen opnemen in de gegenereerde antwoorden. De interface stelt gebruikers in staat om op een conversatie aan te gaan binnen de zoekmachine. Gebruikers kunnen vervolgvragen stellen en gerichte antwoorden ontvangen, waardoor het zoekproces dynamischer wordt. AI genereert momenteel voornamelijk antwoord op basis van een aantal bronnen. Deze bronnen zijn zichtbaar in de zoekresultaten. Lees meer over SGE in dit blog: Google’s Search Generative Experience.
Google rolt SGE alsnog voorzichtig uit
Voor de officiële uitrol van SGE, was het mogelijk om je aan te melden bij Search Labs om het te testen. Tijdens de testfase kwam er veel kritiek op de kwaliteit van de AI gegenereerde antwoorden. Zo waren er tal van voorbeelden dat er medisch advies werd gegeven dat gewoonweg erg discutabel was. We merken dat sinds de uitrol de AI Overviews flink zijn teruggeschroefd. Google lijkt dus erg voorzichtig te zijn. Er wordt voornamelijk een direct antwoord gegeven bij zoekopdrachten in de informatieve fase waar genoeg bronnen voor zijn om een generiek antwoord te formuleren. Ook staat er momenteel nog een disclaimer bij: Generative AI is experimental.
Kwaliteit van de bronnen in AI Overviews:
In de laatste Google core update zitten UGC websites zoals Reddit en Quora flink in de lift. Ook worden veel AI Overviews gegenereerd op basis van informatie uit deze bronnen. Iedereen kan zich aanmelden en commentaar geven op onderwerpen op deze forums. Het staat lijnrecht tegenover het hele E-E-A-T waar Google zo op hamert in hun quality rater guidelines waarop de kwaliteit van content wordt beoordeeld. Het AI gegenereerde antwoord geeft dus meestal wél de bronnen aan, maar geeft niet aan waarom deze bron is gekozen. Nergens blijkt in dit antwoord waarom en hoe dit antwoord tot stand is gekomen en waarom je juist deze bron moet vertrouwen. Wat opvalt is dat de bronnen van het AI gegenereerde antwoord ook niet altijd de top organische bronnen zijn (wat je wel zou verwachten omdat deze vanuit het algoritme zijn bepaald het beste antwoord te geven op de zoekvraag).
Zie het voorbeeld: digital marketing strategy for a brand. Het antwoord wat wordt gegeven is een opsomming voor de kanalen die bij een strategie kunnen horen.
De “traditionele” organische zoekresultaten lijken veel beter aan te sluiten bij de zoekopdracht.
De top organische websites zijn in dit geval Hubspot, Digital Marketing Institute & Adobe. Deze websites gaan echt in op hoe je een strategie opzet en welke het meest effectief zijn. De organische zoekresultaten zijn in dit voorbeeld van betere kwaliteit dan de bronnen in het AI Overview.
Wat is de rol van advertenties binnen AI Overviews?
Het is nog vrij onduidelijk welke rol advertenties precies gaan spelen binnen AI Overviews. De layout zal constant veranderen en worden geüpdatet. Google kennende zal dit niet ten nadele zijn van de advertentieinkomsten. De plaatsingen van advertenties staan boven of direct onder het AI snippet.
Hoe maken we AI Overviews meetbaar?
AI Overviews zijn momenteel niet te meten in Google Search Console. De verwachting is wel dat tooling mee evolueert om hier meer inzicht in te krijgen. Tools zoals Semrush en Sistrix zijn hier volop mee bezig. Semrush heeft een “Semrush Sensor” waarbij per categorie wordt aangegeven hoe de SERP eruit ziet. Aan deze data is een AI Overview toegevoegd.
Momenteel wordt een AI Overview gegenereerd voor 0.17% van de zoekresultaten van de zoekwoorden dat Semrush trackt. Ook zijn er nieuwe tools die inspringen op deze ontwikkeling, waaronder ZipTie.dev.
Wil je zelf geen AI overview in de zoekresultaten, dan worden er nu al Chome-extenties ontwikkeld waarbij je dit kan uitschakelen.
Wanneer zien we deze ontwikkeling in Nederland?
Het is nog niet zeker of/wanneer deze ontwikkeling zich in Nederland zal doorzetten. De EU heeft een relatief strikt beleid wat betreft data privacy en AI zoals de GDPR. SGE was ook niet beschikbaar in de EU in de testfase en slechts beschikbaar in een aantal talen. Nederlands zat daar ook niet bij. Het blijft dus speculeren.
Andere search gerelateerde ontwikkelingen op Google IO 2024
Met het nieuwe Gemini model van Google wordt de kwaliteit van de antwoorden beter. Binnen korte tijd worden steeds complexere vragen sneller beantwoord. Er vindt een steeds grotere verandering plaats naar een AI georganiseerde SERP waar verschillende bronnen worden gekoppeld. Een nieuwe functie genaamd Multi-Step Reasoning stelt je in staat om meerdere lagen informatie over een onderwerp te vinden wanneer je zoekt naar antwoorden met enige contextuele diepgang. Google gebruikte het plannen van een reis als voorbeeld en liet zien hoe zoeken in Maps kan helpen bij het vinden van hotels en het creëren van reisschema’s. Net als vorig jaar werden ook weer ontwikkelingen binnen Google Lens gepresenteerd. Het lijkt een persoonlijk paradepaardje van Sundar Pichai (naar mijn weten gebruiken heel weinig mensen het). Toch is de techniek erg indrukwekkend. Middels Google Lens kan je antwoord krijgen op hetgeen je je camera op richt.
Al met al gaf Google IO weer een mooi inkijkje in de nieuwste ontwikkelingen. De voorbeelden die worden gegeven zijn echter geen realistisch beeld van de huidige ontwikkelingen aangezien Google nog erg voorzichtig is en er veel kritiek is op de kwaliteit. Mocht het op grote schaal worden uitgerold, zal het impact hebben op het zoekverkeer. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal het zoekvolume in 2026 vanuit traditionele zoekmachines 25% afnemen door de opkomst van generative AI en AI-assistenten.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)