Op 8 april 2021 kondigde Google aan dat ze een update van het algoritme voor productbeoordelingen uitrollen. Google doet dit om websites, die duidelijke reviews schrijven waar gebruikers écht wat aan hebben, te belonen.
Google zegt hier zelf het volgende over: “Google Zoeken werkt er altijd aan om de meest bruikbare en nuttige informatie weer te geven door middel van tests, experimenten en beoordelingsprocessen. Hieruit weten we dat mensen productrecensies waarderen die diepgaand onderzoek delen, in plaats van dunne inhoud die simpelweg een heleboel producten samenvat..
Ook deze update is dus weer in lijn met de visie van Google waarin ze de gebruiker altijd op nummer één zetten. Zijn de reviews van jouw website echt het meest nuttig voor de gebruiker? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk van deze update profiteren.
Deze update zal in eerste instantie alleen nog impact hebben op Engelstalige websites maar zoals met vrijwel alle Google updates is het een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland wordt uitgerold.
Wat zijn product review pagina’s?
Voordat we dieper in de Google product review update duiken is het goed om eerst meer te vertellen over wat product review websites precies zijn.
Product review pagina’s of review website zijn domeinen die als doel hebben om de gebruiker te helpen bij het maken van een keuze. Ze doen dit bijvoorbeeld door specificaties, functionaliteiten, design en prijzen van producten of diensten te verzamelen.
Als je als bezoeker een product wilt aanschaffen maar deze weet nog niet precies welke, dan kun je op deze websites terecht om meer informatie of het product dat je in gedachten had en vergelijkbare producten te lezen. Vaak maken deze websites ook gebruik van reviews door andere gebruikers en een vergelijkingsoptie. Zo kun je gemakkelijk alle opties overwegen en een duidelijke keuze maken. Een goed voorbeeld van een product review website is vpndiensten.nl
Deze websites maken vaak gebruik van verschillende affiliates als verdienmodel. Wordt er uiteindelijk een product gekocht waarmee de vergelijkingswebsite heeft geholpen? Dan krijgt deze website een percentage van het aankoopbedrag.
Wat houdt de product review update dan precies in?
Google zegt zelf dat de product review update niet behoort tot een van de core updates van Google maar ze zeggen wel dat dat het advies dat ze geven bij core updates ook geldt voor deze update. Zie: developers.google.com
Zoals eerder benoemd vindt Google het erg belangrijk dat de gebruiker centraal staat en dat die ook echt wat heeft aan de reviews die je plaatst op jouw website. Goede review websites moeten zich focussen op inhoud die gebruikers inzichtelijke analyses biedt en origineel onderzoek. Daarnaast is de content geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp, product of dienst goed kennen.Â
Heb jij dus een pagina waar je bijvoorbeeld alleen maar plaatjes van producten laat zien met erg dunne content? Dan is de kans erg groot dat je het aflegt tegen websites met uitgebreide beschrijvingen gebaseerd op onderzoeken door experts.
Hoe schrijf je goede product review pagina’s voor jouw website?
In eerste instantie is het dus belangrijk dat je aan de kwaliteit van de reviews werkt. Houdt, net zo als bij SEO in het algemeen, altijd de gebruiker in het achterhoofd en vergelijk de pagina ook met die van de concurrentie. Zijn jouw reviews echt het meest bruikbaar voor de gebruiker? Dan ben je op de goede weg!
Vind je het nog lastig om te bedenken waar een goede review pagina aan moet voldoen? Hier vind je een handige checklist voor het opbouwen van een review pagina
- De content die op de pagina staat is gebaseerd op deskundig onderzoek en expertise.
- Je laat zien hoe het product er fysiek uitziet, of hoe het wordt gebruikt. Deze inhoud is uniek en gaat verder dan wat door de fabrikant wordt geleverd.
- Je laat Kwantitatieve metingen zien over hoe een product presteert in verschillende prestatie categorieën
- Leg uit wat een product onderscheidt van zijn concurrenten.
- De pagina bevat vergelijkbare producten om te overwegen, en je legt uit welke producten het beste zijn voor bepaalde toepassingen of omstandigheden.
- Bespreek op basis van onderzoek de voor- en nadelen van een bepaald product.
- Beschrijf hoe een product is geüpdatet van eerdere modellen of releases om verbeteringen aan te brengen, problemen aan te pakken of anderszins gebruikers te helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
- Identificeer de belangrijkste beslissingsfactoren voor de productcategorie en hoe het product presteert op die gebieden? Bij een televisie kijken gebruikers bijvoorbeeld vaak naar resolutie, aantal inch of beeldkwaliteit. Vergelijk de belangrijkste beslissingsfactoren met andere modellen.
- Beschrijf de belangrijkste keuzes waarin een product is ontworpen en wat het effect op de gebruikers is, los van wat de fabrikant er zelf over zegt.
Vind je het toch lastig om goede product review pagina’s te maken of heeft de product review update een negatieve impact gehad op jouw website? Alle SEO specialisten van SDIM helpen je graag. Wil je dat we een keer met jouw meekijken naar jouw product reviews? Neem dan contact op met SDIM!
goede reviewstrategie nodig
Reacties (0)