27 juli 2015

Google presenteert koopknop in mobiele advertenties

2 minuten lezen
E-commerce

Het heeft even geduurd, maar na lang wachten heeft Google de koopknop gepresenteerd. Deze nieuwe feature, genaamd ‘Purchases on Google’ komt bij productadvertenties te staan en leidt mobiele zoekmachinegebruikers na een klik naar een webpagina van Google zelf, waar ze de transactie kunnen afronden. Door het lanceren van de koopknop wil Google het probleem van winkeliers oplossen dat internetters wel op productafbeeldingen van advertenties klikken, maar niet tot aanschaf van het product overgaan.

kooknop Google afbeelding

De koopknop is overigens niet de enige nieuwe feature die Google vorige week presenteerde. Ook andere nieuwe features moeten het mobiele winkelgemak stuwen. Zo kunnen consumenten de shopping advertenties vergroten via een swipe, waarmee ze binnen de pagina meer informatie over een product voorgeschoteld krijgen. Ook komt er een aantal nieuwe reclameformaten beschikbaar, met daarin veel aandacht voor rankings, reviews en ratings. Last but not least moeten de product attributie cards meer informatie bieden over geadverteerde producten en daarmee de koopbereidheid vergroten.

Google heeft verder aangekondigd dat zogenoemde Local Inventory Ads, die inzage geven in actuele winkelvoorraden, voortaan prominenter zullen worden getoond dan andere mobiele advertenties. Verder zijn er nieuwe shopping features toegevoegd aan Google Now, voor gepushte locatie-gebaseerde winkelinformatie en notificaties bij prijsdalingen; de ‘Google Now price drop card’ maakt melding van significante afprijzingen op producten die een shopper eerder heeft bekeken.

Consumenten die op de ‘Buy on Google’ knop in de advertentie klikken worden direct naar een retailer-branded productpagina binnen Google gestuurd. Daar kan de consument direct afrekenen aan de hand van eerder verstrekte bank- of creditcardgegevens. Google verzorgt overigens niet het fulfilment, dat doen de leveranciers zelf. En hun namen worden altijd nadrukkelijk vermeld. Voor de grote retailers biedt Google een ander alternatief. Zo zullen consumenten die op een advertentie van onder andere eBay, Zalando en Flipkart klikken vanuit de mobiele zoekresultaten direct naar de juist plek in apps van deze grote retailers worden gestuurd.

Voorlopig is de koopknop alleen nog in Amerika bij mobiele advertenties beschikbaar, maar wij hebben goede hoop dat de rest van de wereld snel zal volgen. Op onze weblog houden wij je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Heb je al een vraag of opmerking over de Google koopknop? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM. Zij helpen je graag verder op weg.

Shopping e-commerce marketplaces icon

Advies Nodig over e-commerce?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *