12 april 2017

Google Posts ‘experiment’ verder uitgebreid

3 minuten lezen
Google Posts op Google

Google Posts

Google Posts, de mogelijkheid om content direct in de zoekresultaten te publiceren, is vanaf vorige maand ook voor Amerikaanse en Braziliaanse musea, muzikanten en sportclubs beschikbaar. Helaas moeten commerciële en Nederlandse bedrijven nog even wachten voor ook zij ermee aan de slag kunnen. Maar dat betekent niet dat je je nog niet in deze functionaliteit moet verdiepen. Want zoals dat wel vaker met Google-updates gaat, kan ook deze optie in no time in Nederland beschikbaar zijn.

Tijdens de Amerikaanse verkiezingen gaf Google presidentskandidaten de primeur om content tussen gewone sitelinks en rechts tussen de advertenties te plaatsen. Net zoals de eerder geïntroduceerde (nieuws)carrousels toont deze functionaliteit recent geplaatste berichten inclusief afbeelding, video of bewegende GIF samen met de introtekst. Nu de verkiezingen achter de rug zijn, rolt Google de functionaliteit dus verder uit voor Amerikaanse en Braziliaanse musea, muzikanten en sportclubs. Om hoeveel bedrijven het precies gaat, is niet bekend, maar Search Engine Land becijferde wel dat het zou gaan om ten minste 34.000 organisaties.

Op het eerste gezicht lijkt Google Posts op een uitgeklede variant van Google Plus. Zo is het plaatsen van berichten de belangrijkste functie en is er ook geen sociale share- en reageerfunctie toegevoegd. Professionals die al eerder over dit nieuwe fenomeen schreven, geven terecht aan dat de introductie perfect past in de strategie van Google om gebruikers langer bij Google zelf te houden in plaats van ze alleen door te sturen. Daarnaast doet het bedrijf er al langer veel aan om de zoekresultaten urgenter en actueler te maken.

Google Posts op Google

Hoewel nog niets erop wijst dat deze content voorrang krijgt boven berichten uit bijvoorbeeld sociale media, zijn er wel experts die zich zorgen maken over de volgende stappen. Dat de dienst nu pas in twee landen en voor een select aantal bedrijven beschikbaar is, betekent in ieder geval dat er nog druk wordt getest. Een misstap zoals Google Plus wil het bedrijf niet nog eens begaan.

Uiteraard houdt SDIM de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Mochten er updates volgen, dan ben je de eerste die het hoort.

In de zoekresultaten zien we inmiddels ook organisaties uit andere landen en branches dan bovenstaan vermeld worden. Google geeft zelf aan dat zij blijven experimenteren met andere categorieën en regio’s, dus stay tuned.

Tip: De link naar de unieke kaart van je entiteit op Google kan niet altijd via een desktop eenvoudig verkregen worden, gebruik dan een mobiel.

Google Posts is sinds 22 juni 2017 uitgerold voor alle Google My Business-gebruikers. De zoekmachine is nu de ideale plek om gebruikers je bedrijf nog beter te leren kennen. Het is nu mogelijk om dagelijkse specials of actuele promoties te laten zien, evenementen te plaatsen, je top producten weer te geven of een verwijzing naar een reservering te plaatsen.

Je kunt berichten plaatsen op Google Posts wanneer je in het bezit bent van een geverifieerde bedrijfsvermelding op Google. Ga voor meer informatie naar het Google My Business helpcentrum.

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *