3 juni 2022

Google Marketing live 2022: 9 updates op een rij

6 minuten lezen
google marketing live 2022

In deze blog vertellen we over de 9 belangrijkste updates van het Google Marketing Live 2022 event. 

Elk jaar kondigt Google op hun Marketing Live event nieuwe ontwikkelingen en functionaliteiten aan. Dit jaar was het event na 2 jaar weer live te volgen voor een select gezelschap partners. Wij waren dit jaar niet aanwezig, maar zouden SDIM niet zijn als wij de nieuwste updates niet met je zouden delen. Dus heb je het event gemist of wil je de belangrijkste updates nog een keer doorlezen? Ga er dan maar goed voor zitten en lees onze blog.

google marketing live 2022

Met 53 sprekers op een 2-daags event begrijp je dat een lijst met 9 updates de andere updates eigenlijk te kort doet. Toch hebben we gekozen om een aantal, naar onze mening, belangrijkste updates aan te stippen. Onderstaand vind je dan ook enkel de updates waar je als onderneming zeker van op de hoogte moet zijn.

Multisearch is een ontwikkeling die zoeken nog makkelijker en toegankelijker gaat maken. Met deze functie kun je zoeken met een combinatie van functionaliteiten: tekst, spraak en foto’s. Stel, je zoekt naar een specifieke oranje jurk. Door je ‘standaard’ zoekopdracht (met tekst) te verrijken met een foto die je maakt met bijvoorbeeld Google Lens, of een ingesproken bericht, begrijpt Google steeds beter waar je naar op zoek bent. Hoe meer opdrachten je geeft, des te relevanter zal je zoekresultaat worden. Daarnaast geeft Google aan dat zoekresultaten steeds visueler van aard zullen worden. Speel hierop in en creëer content van hoge kwaliteit die matcht met waar mensen naar op zoek zijn.

google multisearch voorbeeld 1

Zoekopdracht gedaan enkel met Google Lens.

google multisearch met google lens


Gecombineerde zoekopdracht.

“Online video is a must buy” aldus Google. De kijktijd van online video’s groeit gemiddeld met 34% per dag. Video was al belangrijk, maar door deze update is het nog belangrijker geworden om hierop in te spelen. Video zal dus een nog belangrijkere rol gaan spelen binnen je klantreis. Sinds vorig jaar werd er in beta versie al geëxperimenteerd met advertenties binnen YouTube Shorts. Binnenkort gaat dit groot uitgerold worden. 

YouTube Shorts en Video Ads op Discover


Ads in YouTube Shorts.

Aanvullend daarop zal je jouw video content in kunnen zetten als Video Ads op Discover. Jouw potentiële doelgroep zal hier in de oriënterende fase jouw video al scrollende voorbij zien komen. Want ook in deze fase kan video van belang zijn voor jouw organisatie. Video is een belangrijk speerpunt binnen de onderwerpen die aan bod zijn gekomen op het event.

Ook nieuw is de optie om als zoeker direct je vraag aan een bedrijf te stellen zonder de zoekresultatenpagina te verlaten. Je hoeft dus niet naar de website te gaan om daar je vraag te stellen. Dit doe je door middel van een nieuwe ‘Chat’ extensie.

google search chat

Chat extensie onder een Google Search Ad.

Zo heeft een Indiase bank tienduizenden vragen binnen gekregen en hier duizenden nieuwe leads aan over gehouden in de beta versie. Een ander voordeel is van de extensie is dat deze de aandacht trekt en daardoor kan je advertentie meer opvallen t.o.v. andere advertenties. Enige nadeel naar onze mening is dat het alleen van toepassing is op bedrijven met een klantenservice medewerker of -team. Deze nieuwe extensie zal eind 2022 beschikbaar worden voor adverteerders in de beta. Mocht deze test succesvol zijn dan zal het uitgerold worden. Wat nog onduidelijk is, is hoe deze nieuwe functie gekoppeld is. Want waar komen de vragen op binnen?

Loyaliteitsprogramma’s zijn belangrijk om bestaande klanten aan jouw merk te blijven binden, maar ook om nieuwe klanten te overtuigen om klant van jou te worden. Google speelt hier handig op in door jou als ondernemer de mogelijkheid te bieden jouw loyaliteitsvoordelen aan te bieden in Google Shopping en Performance Max campagnes. Dit doe je door een lijst te uploaden in Google met je loyaliteitsprogramma’s inclusief promotiecodes. Google automatiseert dit vervolgens voor je.

Vorig jaar is de Insights pagina binnen Google Ads uitgerold na een succesvolle beta versie. De insights pagina geeft dagelijkse aanbevelingen gebaseerd op de performance van je account en trends in de markt. Google heeft drie nieuwe type inzichten gelanceerd die voortaan te vinden zijn onder de Insights pagina. 

  1. Attribution insights: het idee achter de update is om inzicht te krijgen in de conversiepaden die je klanten nemen op de verschillende Ads kanalen.

  2. Budget insights: het idee achter de update is om inzicht te krijgen in budget optimalisaties voor je account. Dit is gebaseerd op hoe je campagnebudget afzet ten opzichte van je resultaten. Google geeft aan dat deze inzichten je handvatten kunnen bieden als de melding ‘gelimiteerd door budget’ verschijnt of als je budget moet herverdelen als je voorspelt dat je te veel budget over hebt aan het einde van de maand.
  3. Audience Insights: Deze nieuwe feature geeft je inzicht in hoe de verschillende doelgroepsegmentaties die je hebt ingesteld scoren.

Visuele content wordt steeds belangrijker voor je merk. Om het managen van je visuele assets makkelijker te maken heeft Google de Asset Library in het leven geroepen. De Asset Library brengt het importeren en delen van visuele uitingen op één overzichtelijke plek en maakt het daardoor gemakkelijker om samen te werken aan één project. 

Ook is het mogelijk om de Library te integreren met Google Drive. Zodra je met meerdere mensen aan één project werkt dan weet je zeker dat je met dezelfde bestanden werkt. Volgens Google moet je in de nieuwe Library een video kunnen maken en deze kunnen publiceren naar je YouTube account in minder dan 60 seconden.

google ads asset library


Google Ads Library

Alle Google doelgroepen, zoals interesses, in-market en demografische doelgroepen, zullen binnenkort beschikbaar zijn voor connected TV campagnes. Zo kun je nog specifiekere doelgroepen bereiken op Connected TV. Connected TV is een allesomvattende term die verwijst naar tv’s die verbinding kunnen maken met internet om toegang te krijgen tot inhoud die verder gaat dan wat een kabelprovider biedt. Denk hierbij aan smart tv’s.

google audiences connected tv

Zoals je misschien al weet is het vanaf 30 juni 2022 het niet meer mogelijk om Extended Tekst Ads (uitgebreide tekstadvertenties) aan te maken of te bewerken. Google zal adverteerders in de toekomst de mogelijkheid geven om automatisch gegenereerde variabelen te maken  voor Responsive Search Ads. Hoe werkt dit in de praktijk? Je plakt een link van je pagina, Google scrapet deze pagina en genereert automatisch tekstuele output zoals koppen en beschrijvingen. Dit is bedoelt om de advertentierelevantie van dit type advertenties te verhogen. Want je content op je landingspagina moet immers aansluiten op de tekst in je advertentie. Op deze manier zal je advertentierelevantie toenemen.


Optie aanzetten voor verbeteringen aan RSA’s.

google auto generated rsa

In 2020 werd door Google Performance Max-campagnes aangekondigd als een nieuwe manier om vanuit één campagne Google advertenties op te richten voor YouTube, Display, Google Search, Discover, Gmail en Maps. Dit vormt een aanvulling op je huidige op zoekwoorden gebaseerde advertenties. Op deze manier beheer je ook het volledige Google netwerk.

Een serie aan updates zal later dit jaar uitgerold worden voor Performance Max campagnes:

  • A/B testen: vanaf later dit jaar is het mogelijk om bestaande campagnetypes te vergelijken met Performance Max campagnes. Dit doet Google vermoedelijk om adverteerders te duwen naar Performance Max.

  • Er komt een nieuwe Insights pagina voor je Performance Max campagnes. Dit geeft volgens Google meer transparantie over wat het effect is van het automatiseren van je campagne.

  • Aanbevelingen en een optimalisatiescore zullen binnenkort ook beschikbaar zijn voor al je Performance Max campagnes. Google stelt optimalisaties voor die je kunt doorvoeren voor je targetting en budgetten op basis van je campagne instellingen en -doelen, maar ook externe factoren zoals zoekvolume en trends in de markt.
  • Google Lens productherkenning & retail integratie.
  • Google Streetview voor inpandige beelden wordt verder ontwikkeld.
  • Verbeterde geo reporting in Google Ads.
  • Nieuwe insights op basis van prestaties op de homepage in Google Analytics 4 (GA4).
  • Optimalisatiescore voor elke campagnetype.
  • Privacy veilig adverteren. Gebruikers kunnen aangeven welke soort advertenties ze wel/niet willen zien.

Benieuwd naar de overige updates die bekend zijn gemaakt? Of wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Google verbetert continu en wij kunnen je helpen om daar de vruchten van te plukken. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om jouw organisatie beter op de kaart te zetten? Of heb je een specifieke vraag? Neem dan contact met ons op.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *