Google lanceert nieuwe advertentie-extensie: structured snippets
Opeens was het daar. Een nieuwe advertentie-extensie in een aantal accounts van onze relaties, genaamd structured snippets. Inmiddels is de uitrol van de nieuwe advertentie-extensie snel gegaan, maar nog niet iedereen weet wat deze feature voor hun Google AdWords advertentie kan betekenen. In deze blogpost licht ik daarom de belangrijkste features toe en vertel ik waarom jij ook structured snippets aan je advertenties moet toevoegen.
Wat zijn structured snippets?
Structured snippets zijn niet nieuw. Ongeveer een jaar geleden lanceerde Google al structured snippets, aanvullende informatie die Google in de organische resultaten meegeeft onder de meta description. Hierbij kun je denken aan informatie als productspecificaties, merken of vluchtdata. Stuk voor stuk krachttermen die weergeven wat de website aanbiedt. Toentertijd werden de structured snippets automatisch door Google ingevuld. De informatie die werd weergegeven, kwam overeen met de inhoudomschrijving van de website. Maar op deze automatische variant kon geen invloed worden uitgeoefend.
Handmatig te bewerken
Maar daar is nu verandering in gekomen. In de nieuwe advertentie extensie is het nu mogelijk om de informatie van de structured snippets handmatig te bewerken. Hierdoor ben je in staat om de omschrijving onder je advertentie te beïnvloeden en te optimaliseren voor een zo goed mogelijk resultaat.
In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de toevoeging van structured snippets voor onze relatie stoerekindjes.nl Door het toevoegen van ‘Brands’, met daarachter enkele belangrijke merken uitgelicht, is het voor de internetgebruiker direct duidelijk welke merken onder andere in het assortiment van stoerekindjes zijn opgenomen.
Enkel nog Engelstalige structured snippets
Het is de oplettende lezer wellicht opgevallen dat de advertentietekst Nederlandstalig is, terwijl de structured snippets in het Engels zijn opgesteld. Nu hoeft dat voor veel advertenties geen probleem te zijn, zolang de Engelstalige woorden maar gelijk zijn aan de Nederlandse variant. Deze Engelse variant zal wellicht nog wel een poosje zo blijven. De nieuwe advertentie-extensie wordt de komende weken verder uitgerold, maar Google heeft aangegeven dat hij voorlopig alleen in het Engels beschikbaar blijft.
Wat werkt wel en wat niet bij structured snippets?
Bij het opmaken van de structured snippets wordt door Google geadviseerd om een minimum van 3 tekens en een maximum van 25 tekens aan te houden. Voor mobiele advertenties is het raadzaam om de tekst tot minder dan 12 tekens te beperken.
De kracht van structured snippets zit hem, als vanzelfsprekend, in de juiste omschrijving. Google heeft een handig document gepubliceerd waarin zij voor iedere sector een paar voorbeelden geven hoe het wel en vooral niet moet. Bekijk bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld dat goed aansluit op mijn eerdere voorbeeld van stoerekindjes.nl
Zo moet het wel:
- Brands: Reebok, Adidas, Nike
- Brands: Oakley, Thule, New Balance, Wenger
En zo juist niet:
- Brands: Over 200 brands
- Brands: Cheap Nikes, New Adidas, Exclusive Reeboks
Vraag of opmerking over structured snippets?
Bij SDIM zijn wij erg enthousiast over deze nieuwe advertentie-extensie. Ondanks dat het enkel nog in het Engels is te plaatsen, kan het voor veel adverteerders een belangrijke extra feature zijn in hun advertenties. Benieuwd hoe je deze extra extensie aan je account kunt toevoegen? Of wil je een advies over de inrichting? Neem dan nu vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM, wij helpen je graag op weg.
Advies nodig over Google Ads?
Reacties (0)