8 april 2022

Google lanceert nieuw format: Vehicle Ads

3 minuten lezen
vehicle ads

In deze blog vertellen we wat Vehicle Ads zijn, wat je ermee kunt doen en wat de belangrijkste voordelen zijn van deze nieuwe feature.

Autohandelaren en liefhebbers van auto’s opgelet, want Google heeft namelijk een gloednieuwe feature uitgerold: Vehicle Ads. Deze feature is op 11 maart aangekondigd door Google op de National Automobile Dealers Association. Maar wat zijn Vehicle Ads precies en hoe kun je het inzetten voor jouw onderneming? In deze blog vertellen we wat Vehicle Ads zijn, wat je ermee kunt doen en wat de belangrijkste voordelen zijn van deze feature. Waarom Google deze feature heeft uitgerold is ons inmiddels duidelijk. Want wist je dat 89% van kopers die op zoek zijn naar een nieuwe auto eerst online onderzoek doen? En wist je dat 16% van de autokopers in 2021 hun nieuwe auto online heeft aangeschaft? 

Op dit moment is Vehicle Ads enkel te gebruiken in Amerika. Daarnaast is er een gelimiteerde beta versie actief in specifieke landen. Uiteindelijk zal deze feature uitgerold worden in meerdere landen. Het is dus goed om je kennis over Vehicle Ads alvast op peil te krijgen met behulp van onze blog.

Via Vehicle Ads kunnen autodealers eenvoudig mensen bereiken die op zoek zijn naar een auto. Vehicle Ads zijn Smart Shopping Ads, maar dan exclusief voor auto’s. Shopping Ads is het onderdeel van zoekmachine adverteren waar Google relevante producten voorschotelt aan mensen die naar dat specifieke product zoeken. Google bepaalt aan de hand van verschillende variabelen of jouw product vertoond wordt.

vehicle ads

Vehicle Ads weergave voor de zoeker.

Om te beginnen, zul je een datafeed van voorraad moeten koppelen aan Google Merchant Center. Deze feed bevat alle belangrijke informatie van de auto’s die je op voorraad hebt zoals merk, model, prijs, kilometerstand en staat. Vervolgens gebruikt Google deze informatie om potentiële kopers te matchen met de meest relevante auto’s in hun omgeving. We schetsen een simpel voorbeeld: een koper zoekt naar een tweedehands Tesla Model 3 in de omgeving. Jij biedt deze auto aan als autodealer. Dan is er een grote kans dat jouw product vertoond wordt in de zoekresultaten van deze shopper. Vehicle Ads kun je enkel aanmaken als Smart Shopping campagne.

We hebben de belangrijkste voordelen van Vehicle Ads voor je op een rij gezet:

  • Meer gekwalificeerde leads: laat potentiële klanten belangrijke informatie over de auto zien zoals afbeelding, staat en model. Dit zorgt voor meer gekwalificeerde leads.
  • Omnichannel doelen: Vehicle Ads vertoont auto’s aan potentiële klanten in de buurt. Zo verhoog je zowel de online aankopen als winkelaankopen.
  • Geautomatiseerde targeting: Vehicle Ads tonen automatisch de meest relevante auto’s aan de zoeker op basis van zijn zoekopdracht. Zo sluit het aanbod altijd aan bij de zoekintentie. 
  • Zichtbaarheid: Verhoog de zichtbaarheid naast de bestaande Google Search Ads advertenties.
  • Koopbereidheid: Vehicle Ads richten zich op klanten in de lower funnel waar de koopbereidheid hoog is.

Adverteerders die hun bestaande Google Search campagnes hebben aangevuld met Vehicle Ads zagen een gemiddelde toename van 25% in conversies tijdens de beta test.

Wij helpen je vanuit SDIM graag bij het inzetten van Vehicle Ads. Je kunt contact met ons opnemen om vrijblijvend advies in te winnen of direct hulp krijgen met het inrichten van de allereerste Vehicle Ads.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *