Google heeft vorige maand, oktober 2011, een nieuwe vorm van advertenties geïntroduceerd. Het gaat hierbij om een beta versie van zogenaamde Dynamic Search Ads. Met deze Dynamic Search Ads creëert Google automatisch een advertentie op basis van een zoekopdracht van een gebruiker en van de content van je website, zonder dat deze advertentie reeds in je eigen campagne is opgenomen.
Stel jezelf voor dat je een webshop hebt. Je hebt producten die om wat voor reden dan ook uiteenlopende specificaties hebben. Het kan zo zijn dat er iedere dag nieuwe producten worden toegevoegd of dat bepaalde producten hard zijn gegaan en tijdelijk niet leverbaar zijn. Je ziet het, meerdere redenen kunnen de oorzaak zijn dat het als AdWords adverteerder veel tijd en moeite kost om voor al die producten actuele zoekwoorden aan te maken. Daarnaast blijkt uit cijfers van Google dat de gebruiker niet te voorspellen is. Maarliefst 16% van de dagelijkse zoekopdrachten op Google zijn nieuwe zoektermen. Termen die ook voor Google volledig nieuw zijn.
Wat zijn de gevolgen?
Het gevolg is een soort disbalans. De zoekwoorden waarop je als AdWords adverteerder adverteert zijn niet in overeenstemming met de huidige voorraad van je webwinkel of de Google gebruikers zoeken op bepaalde zoekwoorden die niet in je campagne zijn opgenomen. Deze disbalans kan e voor zorgen dat gebruikers niet het gezochte product vinden of teleurgesteld worden als ze op je website komen en blijkt dat het product niet meer leverbaar is. Dit zal niet in het voordeel werken van je als adverteerder.
Hoe helpen Google AdWords Dynamic Search Ads hierbij?
Om deze disbalans op te lossen, of beter gezegd, vóór te zijn, heeft Google Dynamic Search Ads ontwikkeld. Als er een relevante zoekterm wordt ingevoerd door een gebruiker, kijkt Google naar de organische resultaten van de website van de adverteerder. Google creëert een advertentie en plaatst de gebruikte zoekterm als koptekst in de advertentie. Input voor de advertentietekst haalt Google van de meest relevante landingspagina. Deze dynamische advertentie wordt nu opgenomen in de veiling van het zoekwoord en doet hier op de normale manier mee. De dynamische advertentie wordt echter teruggetrokken als de adverteerder voor dat zoekwoord al een bieding heeft ingesteld. Gevolg: voor alle zoekopdrachten die wél relevant zijn voor je website, maar waar geen bieding voor is ingesteld, creëert Google een bijpassende advertentie. Op die manier hoef je als adverteerder geen mogelijkheid onbenut laten.
Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een Dynamic Search Ad.
Wat zijn de resultaten van Dynamic Search Ads?
Google heeft een vrij beperkte test gedaan om te kijken wat de resultaten zijn van het inzetten van Dynamic Search Ads in AdWords accounts. Hoewel de resultaten uiteenlopend zijn, geeft Google aan dat de kliks en conversies toenemen met 5 – 10%. SDIM test momenteel voor een aantal adverteerders met het inzetten van Dynamic Search Ads. Van daaruit worden nu volop tests gedraaid om te kijken waar de voordelen voor onze opdrachtgevers zijn. De resultaten hiervan worden binnenkort verwacht. Als je interesse hebt of vragen heeft over deze ontwikkeling, of zelf onderdeel wil worden van een test, schroom dan niet contact op te nemen.
Heeft de adverteerder zelf nog wat te vertellen?
Krijgt Google nu eigenlijk volledig de controle over de advertenties als een adverteerder gebruik maakt van Dynamic Search Ads? Gelukkig niet. De adverteerder kan namelijk zelf bepalen welke delen van de website getarget worden. Die targeting kan bestaan uit de gehele website, bepaalde producten op de website of uit bepaalde zoekwoorden. De rapportage van de prestaties van Dynamic Search Ads word gedaan zoals je gewend bent. Je kunt zien wat het aantal kliks op een dergelijke advertentie zijn, het aantal conversies, de verschillende teksten, etc. Daarnaast kan je bepalen wat een zoekwoord maximaal mag kosten, dankzij het biedingssysteem.
Natuurlijk zijn Dynamic Search Ads niet voor iedere adverteerder geschikt. Vinden er weinig wijzigingen plaats in het aanbod van je webshop? Dan kun je wellicht beter zelf je zoekwoorden en advertentieteksten handmatig (laten) aanpassen en Google hier niet de vrije hand in geven. Wijzigen je prijzen, producten en aanbod echter dagelijks of zelfs per uur? Misschien is het voor je dan juist beter om gebruik te maken van een AdWords API, waarmee je de wijzigingen in je webwinkel automatisch kunt laten doorsturen naar je AdWords campagne en op die manier de meest volledige controle heeft over de tekst in je AdWords advertenties.
Meer informatie over wat voor je de beste oplossing is om je productaanbod via Google AdWords altijd up-to-date in de Google zoekresultaten te laten verschijnen? Neem dan contact op met één van de AdWords gekwalificeerde medewerkers van SDIM.
Hulp met Google Ads?
Reacties (0)